مقایسه بازدهی صندوق‌های درآمد ثابت و بانک‌ها در بازه یک ساله

حسام الدین قادری
    • اشتراک‌گذاری
    • 1323
    • 0
    مقایسه بازدهی صندوق‌های درآمد ثابت و بانک‌ها در بازه یک ساله

    ریسک صندوق‌های درآمد ثابت بسیار پایین و مناسب افراد ریسک گریز است. این صندوق‌ها برای تعدیل ریسک پورتفوی افراد ریسک پذیر نیز به کار می‌روند.

    صندوق‌های درآمد ثابت هنوز برای برخی از سرمایه گذاران چندان شناخته شده نیستند. بیشتر سرمایه گذاران سنتی آشنایی خاصی با این ابزار مالی ندارند و بانک را به عنوان یک مورد کم ریسک انتخاب می‌کنند. اما آیا بانک بازدهی مناسبی در طول زمان دارد؟ آیا در شرایط تورمی و نااطمینانی‌های اقتصادی پشتیبان خوبی برای سرمایه‌های افراد است؟ در ادامه به مقایسه صندوق درآمد ثابت و بانک می‌پردازیم و با استفاده از شواهد واقعی نشان می‌دهیم که سرمایه گذاری در بانک بهتر است یا صندوق درآمد ثابت؟

    میزان سود حاصل از سپرده‌گذاری در بانک چقدر است؟

    در اواخر سال 1401 بانک مرکزی بخشنامه‌ای را صادر کرد و سود سپرده گذاری در بانک‌ها را تغییر داد. طبق این بخشنامه بانک‌ها سپرده‌های کوتاه مدت سه ماهه و شش ماهه خواهند داشت. از سوی دیگر، این بخشنامه سپرده‌های بلندمدت را به سه دسته تقسیم کرده است. سپرده‌های بلندمدت یک ساله، دو ساله و سه ساله. بانک‌ها برای سپرده‌های بلندمدت یک ساله، سالانه 20.5 درصد سود به سرمایه گذاران خود پرداخت می‌کنند و به سپرده‌های بلندمدت دو ساله 21.5 درصد و به سپرده‌های بلندمدت سه ساله 22.5 درصد سود تضمینی تعلق می‌گیرد. اما سپرده‌های کوتاه مدت سه ماهه و شش ماهه درصد سوددهی پایین‌تری دارند. برای سپرده‌های ویژه سه ماهه سود سالانه 12 درصد و سپرده‌های ویژه شش ماهه سود سالانه 17 درصد از سوی بانک مرکزی تعیین شده است.

    نحوه پرداخت سود از سوی بانک برای سپرده‌های ویژه کوتاه مدت سه ماهه بانک به این صورت است که سود یک ساله 12 درصد برای آن تعیین شده و سپس آن را به چهار تقسیم می‌کند و در نهایت به سرمایه گذار در مدت سه ماه سرمایه گذاری سود 3 درصدی پرداخت می‌کنند. برای سپرده‌های ویژه شش ماهه نیز پرداخت سود به این صورت است که ابتدا بانک سود سالانه 17 درصد درنظر می‌گیرد و آن را تقسیم بر 2 می‌کند. در نتیجه سرمایه گذاری که سپرده ویژه شش ماهه دارد، در مدت سرمایه گذاری خود 8.5 درصد از بانک سود کسب می‌کند.

    سود اوراق گواهی سپرده چقدر است؟

    آیا سود تضمینی بانک ها فقط محدود به سود سپرده است؟ خیر. راه حل دیگری وجود دارد که سرمایه گذاران برای کسب سود تضمینی می توانند به آن مراجعه کنند. این روش، سرمایه گذاری در اوراق گواهی سپرده است. سود تضمینی که بانک مرکزی برای سرمایه گذاری در اوراق گواهی سپرده در نظر گرفته سالانه 23 درصد است. این میزان سود اوراق گواهی سپرده از سرمایه گذاری بلندمدت سه ساله در بانک نیز بالاتر است. زیرا در سپرده‌های بلندمدت سه ساله که بیشترین سود بانکی را دارند بانک 22.5 درصد سود به سرمایه گذاران پرداخت می‌کند اما اوراق گواهی سپرده سالانه دارای سود 23 درصدی است.

    آشنایی با صندوق ندای ثابت کیان و سود آن

    سوالی که در ذهن سرمایه گذاران پیش می‌آید، این است که آیا تنها راه کسب سود ثابت سرمایه گذارای در بانک و اوراق گواهی سپرده است یا خیر؟ جواب کاملا روشن است خیر. صندوق‌های درآمد ثابت راه دیگری برای این کار هستند. در این میان صندوق ندای ثابت کیان یکی از گزینه‌های پربازدهی و مناسب است. این صندوق علاوه بر این که همانند سرمایه گذاری در بانک و اوراق گواهی سپرده دارای سود پرداختی ماهانه است، درصد سود بالاتری نیز به سرمایه گذاران خود پرداخت می‌کند. صندوق ندای ثابت کیان سالانه به صورت موثر به سرمایه گذاران خود حداقل 26 درصد سود پرداخت می‌کند که رقم قابل توجهی است.

    مقایسه بازدهی صندوق‌های درآمد ثابت و بانک‌ها در بازه یک ساله

    بهترین راه مقایسه و درک موضوع، استفاده از مثال‌های واقعی است. در اینجا نیز قصد داریم با ارائه یک مثال واقعی، عایدی صندوق‌های درآمد ثابت و بانک‌ها را در بازه‌های مختلف مقایسه کنیم. همان طور که در بالا هم اشاره کردیم، تا چند ماه پیش سود بانکی تصویب شده از سوی شورای پول و اعتبار، سالانه 16 درصد بود که برخی بانک‌ها کمی بیش از این مقدار نیز پرداخت می‌کردند. با این حال از چند ماه پیش سود بانکی تغییراتی کرده است.

    از چند ماه پیش، سود سپرده بلندمدت یک ساله در بانک به 20.5 درصد رسیده است. با این حساب اگر سرمایه گذار به مدت یک سال 100 میلیون تومان در بانک سرمایه گذاری کرده باشد در پایان سال سودی معادل 20 میلیون و 500 هزار تومان از بانک دریافت خواهد کرد. اما اگر این سرمایه گذار به جای بانک در صندوق ندای ثابت کیان سرمایه گذاری کند و سودش را نیز از همین صندوق بخرد، در مدت یک سال به صورت موثر سودی بیش از 26 میلیون تومان کسب می‌کند. صندوق درآمد ثابت کیان نیز که صندوقی قابل معامله در بورس است بازدهی 22 درصدی در سال پیش به ثبت رسانده است که بالاتر از سود بانکی است. با توجه به این اعداد می توان دریافت که صندوق های درآمد ثابت دارای بازدهی بالاتری از بانک هستند.

    چرا ریسک صندوق درآمد ثابت پایین است؟

    همان طور که پیشتر نیز اشاره کردیم، ریسک صندوق‌های درآمد ثابت بسیار پایین است و مناسب افراد ریسک گریز است. صندوق های درآمد ثابت برای تعدیل ریسک پورتفوی افراد ریسک پذیر نیز به عنوان یک گزینه مطرح هستند. اگر تجربه افت بازار سهام یا کاهش دلار را داشته باشید، به این نکته آگاه هستید. اما چرا ریسک صندوق های درآمد ثابت اندک است؟ علت این کار را باید در دارایی‌های این صندوق‌ها دنبال کرد. صندوق‌های درآمد ثابت بخش زیادی از سرمایه گذاری خود را به اوراق مشارکت و سپرده‌های بانکی اختصاص می‌دهند. بخش اندکی از دارایی‌های آنها نیز در سهام و سایر دارایی‌ها قرار دارد. همین موضوع موجب می‌شود این صندوق‌ها گزینه‌ای کم ریسک و قابل اطمینان به خصوص برای افراد ریسک گریز باشند.

    جمع‌بندی

    در این نوشته با استفاده از اعداد و داده‌های واقعی عایدی بانک‌ها را با صندوق های درآمد ثابت مقایسه کردیم. این مقایسه نشان می‌دهد سود صندوق های درآمد ثابت و بانک‌ها چه میزان از هم فاصله دارند و این فاصله در طول زمان بیشتر هم می‌شود. بنابراین توصیه ما به افراد ریسک گریز این است که به صندوق های درآمد ثابت بیشتر فکر کرده و آن را به عنوان یک گزینه سرمایه گذاری جایگزین بانک در نظر بگیرند. برای ریسک پذیرها نیز صندوق های درآمد ثابت را به عنوان گزینه‌ای برای متنوع سازی دارایی‌ها و کم ریسک‌تر کردن سبد دارایی توصیه می‌کنیم.

    در افق ۱۰ ساله، ۱۰۰ میلیون تومان شما با بازدهی ۱۸ درصد سالانه بانکی، به حدود ۶۰۰ میلیون تومان خواهد رسید. این در حالی است که رقم به دست آمده برای صندوق درآمد ثابت بسیار بالاتر است. در بازه فوق، سرمایه شما در صندوق مورد بررسی به بیش از یک میلیارد تومان می‌رسد. در واقع در مدت ۱۰ سال، سرمایه شما در بانک ۶ برابر می‌شود اما در صندوق درآمد ثابت بیش از ۱۰ برابر! نکته مهمی که در اینجا نشان می‌شود، این است که در بلندمدت اختلاف سرمایه گذاری در بانک با سایر گزینه‌ها بسیار قابل توجه خواهد شد.
    همان طور که پیشتر نیز اشاره کردیم، ریسک صندوق‌های درآمد ثابت بسیار پایین است و مناسب افراد ریسک گریز است. این صندوق‌ها برای تعدیل ریسک پورتفوی افراد ریسک پذیر نیز به عنوان یک گزینه مطرح است. اگر تجربه افت بازار سهام یا کاهش دلار را داشته باشید، به این نکته آگاه هستید. اما چرا ریسک صندوق های درآمد ثابت اندک است؟ علت این کار را باید در دارایی‌های این صندوق‌ها دنبال کرد. صندوق‌های درآمد ثابت بخش زیادی از سرمایه گذاری خود را به اوراق مشارکت و سپرده‌های بانکی اختصاص می‌دهند. بخش اندکی از دارایی‌های آنها نیز در سهام و سایر دارایی‌ها قرار دارد. همین موضوع موجب می‌شود این صندوق‌ها گزینه‌ای کم ریسک و قابل اطمینان به خصوص برای افراد ریسک گریز باشند.