کدام سرمایه‌گذاری بهتر است: صندوق‌های سهام یا حضور مستقیم در بورس؟

حسام الدین قادری
    • اشتراک‌گذاری
    • 1085
    • 0
    کدام سرمایه‌گذاری بهتر است: صندوق‌های سهام یا حضور مستقیم در بورس؟

    شاخص کل بازار سهام در بازه 5 ساله از تاریخ 28 فرودین سال 1397 تا 28 فروردین سال 1402 تقریبا 24 برابر شده است. به این معنی که سرمایه فردی که در بازه زمانی پنج سال گذشته شروع به سرمایه گذاری در بورس کرده و سبدش معادل با شاخص کل سود داده باشد، 24 برابر شده است.

    بازار سهام در سال‌های اخیر وضعیت متفاوتی را تجربه کرده است. از سه سال پیش تاکنون بازار شاهد صعود، افت و بازگشت مجدد به سقف قبلی خود بوده است. در ابتدای سال 99 بازار سهام به دلیل ورود سرمایه بسیار زیاد، رشد چشمگیری را تجربه کرد. در میانه مرداد سال 99 شاخص کل بازار از 2 میلیون واحد عبور کرد اما بعد از آن با افت چشمگیر روبرو شد و در سال 1400 شرایط خوبی نداشت. اما از انتهای سال 1401 بازار سهام با روندی منطقی و مطابق با شرایط اقتصادی آرام آرام شروع به رشد کرد. اگر به بررسی بازار سهام و سایر بازارهای سنتی بپردازیم متوجه می‌شویم که بازار سهام در بلند مدت نسبت به سایر بازارهای سرمایه گذاری بازدهی بهتری داشته است. حال سوالی که در ذهن علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در بازار سهام وجود دارد این است که کدام سرمایه گذاری بهتر است، صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام یا حضور مستقیم در بورس؟

    سرمایه گذاری مستقیم در بورس

    معمول‌ترین روشی که علاقه‌مندان به بازار سهام برای سرمایه گذاری در بورس انتخاب می‌کنند، سرمایه گذاری مستقیم در بورس است. سرمایه گذاری مستقیم در بورس به این شکل است که سرمایه گذار با اتکا به دانش اقتصادی خود شروع به بررسی روند بازار و نقاط ورود و خروج به سهم مورد نظر می‌پردازد. در نتیجه سرمایه گذار با داشتن یک کد بورسی می‌تواند از طریق یکی از کارگزاری‌های رسمی کشور معاملات خود را شروع کند.

    شاخص کل بازار سهام در بازه 5 ساله از تاریخ 28 فرودین سال 1397 تا 28 فروردین سال 1402 تقریبا 24 برابر شده است. به این معنی که سرمایه فردی که در بازه زمانی پنج سال گذشته شروع به سرمایه گذاری در بورس کرده و سبدش معادل با شاخص کل سود داده باشد، 24 برابر شده است. به عنوان مثال اگر این سرمایه گذار به صورت مستقیم 100 میلیون تومان در بازار سهام سرمایه گذاری کرده بود، سرمایه‌اش در 28 فروردین سال 1402 به 2 میلیارد و 400 میلیون تومان می‌رسید. اما هنوز افرادی وجود دارند که به دلیل اتفاقاتی که سال‌های 1399 و 1400 برای بورس افتاد هنوز به این بازار پربازده خوشبین نیستند. دلیل عمده این که افرادی در این بازار شکست خوردند، تا حدودی به این مربوط می‌شد که آنها بدون این که توانایی تحلیل بازار داشته باشند وارد این نوع سرمایه گذاری شده بودند. حال سوال اینجاست که چه راه حلی وجود دارد که بتوان بدون این که دانش معاملاتی و اقتصادی کافی برای ورود مستقیم در بورس را داشت، سوددهی بالاتری نسبت به آن کسب کنیم؟ راه حل سرمایه گذاری غیر مستقیم در بورس است.

    سرمایه گذاری غیر مستقیم در بورس؟

    سرمایه گذاری غیرمستقیم در بورس همان سرمایه گذاری در سهام است با این تفاوت که به جای این که شخص سرمایه گذار خود سبد سهامش را تعیین کند در یکی از صندوق‌های سهامی سرمایه گذاری می‌کند. بخش اعظمی از دارایی‌های این صندوق‌های سرمایه گذاری از سهام تشکیل شده است اما بخشی از دارایی‌های آن نیز در گزینه‌های دیگر مانند سپرده بانکی، اوراق درآمد ثابت و سایر موارد قرار دارد. سرمایه گذار در تعیین سبد سهام موجود در صندوق نقشی ندارد بلکه مدیران و تحلیل‌گران صندوق که دارای دانش اقتصادی و معاملاتی بالایی هستند، به برررسی بازارها می‌پردازند و سپس برحسب شرایط، سهام موجود در پورتفوی صندوق را تغییر می‌دهند. در نتیجه سرمایه گذاری در صندوق‌های سهامی عملا سرمایه گذاری در سهام است با این تفاوت که سرمایه گذار خودش سبد سهام را تعیین نمی‌کند.

    نگاهی به بازدهی صندوق آوای سهام کیان و آهنگ سهام کیان

    از جمله صندوق‌های سهامی می‌توان به صندوق آوای سهام کیان و صندوق آهنگ سهام کیان اشاره کرد. قیمت هر واحد از صندوق آوای سهام کیان در بازه پنج ساله از فروردین سال 1397 تا فروردین سال 1402 تقریبا 32 برابر شده است. قیمت هر واحد از صندوق آهنگ سهام کیان نیز در بازه زمانی مشابه 31.5 برابر شده است. این در حالی است که شاخص قیمت مصرف کننده در این بازه زمانی 6.9 برابر شده است. در نتیجه می‌توان دریافت که سرمایه گذاری در صندوق‌های سهامی آوا و آهنگ کیان علاوه بر پوشش تورم موجود، توانسته‌اند رشد بالاتری در مقایسه با شاخص کل بورس را تجربه کنند.

    جمع بندی

    باتوجه به بررسی‌های صورت گرفته در مورد اینکه سرمایه گذاری مستقیم در بورس بهتر است یا سرمایه گذاری در صندوق‌های سهامی دریافتیم که در بازه زمانی پنج ساله صندوق‌های آوای سهام کیان و آهنگ سهام کیان بالاتر از تورم و شاخص کل بازار اوراق بهادار رشد داشته‌اند. این صندوق‌ها به خصوص برای افراد ناآشنا به بازار گزینه مناسب‌تری برای سرمایه گذاری به حساب می‌آیند.