پرسودترین بازار هفته نخست اردیبهشت 1400

  • اشتراک‌گذاری
  • 97
  • 0
پرسودترین بازار هفته نخست اردیبهشت 1400

در هفته‌ای که گذشت، بازارها تغییراتی نشان دادند. افت دلار همچنان در این هفته هم ادامه داشت و تاثیرات خود را بر بازارها گذاشت. از سوی دیگر، شاخص کل بورس توانست دو روز متوالی مثبت شود و قیمت طلا و سکه نیز تغییراتی را تجربه کرد. در ادامه نگاهی به سوددهی بازارهای مختلف خواهیم داشت و پرسودترین بازار را در هفته‌ای که گذشت معرفی خواهیم کرد.

تداوم افت دلار

در این هفته دلار به افت خود ادامه داد. به نظر می‌رسد اخبار مربوط به احیای توافق میان ایران و کشورهای بزرگ جهان در حال جدی شدن است و احتمال دارد به مرور دارایی‌های بلوکه شده ایران آزاد شود. همین اتفاقات موجب این شده که قیمت دلار در بازار آزاد به کانال 23 هزار تومان افت کند. در روز پنجشنبه قیمت هر دلار به 23 هزار و 300 تومان رسید که در مقایسه با پنجشنبه هفته پیش 420 تومان کاهش داشته است. به این ترتیب، در یک هفته اخیر، دلار 1.77 درصد افت داشته است. این کاهش قیمت دلار روی دارایی‌ها و بازارهای دیگر نیز تاثیر می‌گذارد.

بورس تهران یک گام به جلو؟

در این هفته بورس تهران بالاخره دو روز مثبت متوالی را در سال 1400 تجربه کرد. بازار سهام که سایه سنگین نااطمینانی و افت دلار موجب شده نوسانات طولانی در آن به وجود بیاید و سرمایه‌گذاران را به تردید بیندازد، بالاخره در این هفته نشانه‌های مثبت کم رمقی از خود نشان داد. شاخص کل بورس که در پایان هفته گذشته به یک میلیون و 207 هزار رسیده بود، در پایان هفته جاری بالاخره بازدهی مثبتی را تجربه کرد. هرچند، این رشد اندک و تنها 803 واحد بود. این اعداد و ارقام به معنی آن است که بورس نخستین هفته مثبت خود را از ابتدای سال تجربه کرده است، هرچند بازدهی هفتگی آن فقط 0.07 درصد یعنی کمی بالاتر از صفر است. البته نکته مهم افزایش حدودا 21 هزار واحدی بورس در دو روز پایانی هفته است.

اما نکته مهم دیگری نیز در این میان وجود دارد. با وجود مثبت بودن شاخص کل بورس، شاخص هم‌وزن در این هفته نشانه‌ای از رشد نشان نداد. شاخص هم وزن بورس که در پایان هفته گذشته به 430 هزار و 77 واحد رسیده بود، در این هفته به 427 هزار و 272 تنزل یافت. این موضوع به معنی افت اندک 0.65 درصدی در شاخص هم‌وزن است و نشان می‌دهد عمدتا شرکت‌های بزرگ بورسی در این هفته رشد را تجربه کرده‌اند.

سکه به کمتر از 10 میلیون تومان رسید

قیمت طلا و سکه در هفته اخیر نیز بار دیگر همگام با کاهش دلار در بازار آزاد، با افت همراه بود. قیمت هر گرم طلای 18 عیار در پنجشنبه این هفته به زیر یک میلیون تومان افت کرد و حدود 987 هزار تومان معامله شد. با این حساب، طلا در یک هفته اخیر 2.4 درصد از ارزش خود را از دست داده است. از سوی دیگر، هر سکه امامی نیز در روز پنجشنبه این هفته کمتر از 10 میلیون تومان معامله شد و به 9 میلیون و 947 هزار تومان رسید. بهای سکه امامی در مقایسه با هفته گذشته 1.26 درصد افت کرده است.

پرسودترین بازار این هفته

مروری بر بازارهای بالا نشان می‌دهد همگام با افت دلار، بازار طلا نیز دچار نزول شده است. علاوه بر این، با وجود صعود اندک بورس، شاخص‌هم‌وزن نشانی از رشد ندارد. به نظر می‌رسد همچنان در این هفته نیز باید صندوق‌های درآمد ثابت را برنده بازارهای این هفته دانست. به عنوان مثال، سودی که صندوق درآمد ثابت کیان در فاصله یک هفته (دوم تا نهم اردیبهشت) کسب کرده، 0.36 درصد است که بالاتر از بازارهای فوق است.