6 قانون تاثیرگذار برای پس انداز پول

احسان والیان
    • اشتراک‌گذاری
    • 1594
    • 0
    6 قانون تاثیرگذار برای پس انداز پول

    بسیاری معتقدند که پس انداز پول نیازی به قانون و قاعده ندارد. آدم یا پولش را در بانک می‌گذارد و یا آن را در جایی در خانه حفظ می‌کند. در ساختار سنتی پس انداز انجام دادن چنین کاری کاملا طبیعی است و اصلا نیاز به رعایت قوانینی تحت عنوان قوانین پس انداز ندارد. اما باید بدانیم که این نوع پس انداز از گردانه هوشمند زندگی امروز ما خارج شده است و انجام پس انداز به شکل سنتی نه تنها هیچ فایده‌ای ندارد بلکه می‌توان ارزش زمانی پول را به شدت کم کند و آن را در مقابل تورم تبدیل به هیچ کند. واقعیت این است که بسیاری از ما پس انداز می‌کنیم. اما هیچ کدام به خاطر ندانستن قوانین پس انداز نمی‌توانیم تلاش‌مان برای پس انداز را به نتیجه موثر برسانیم.

    قانون اول، دریافت عوارض از ورود و خروج پول

    هر کدام از ما برای پولی که وارد زندگی‌مان می‌شود برنامه مشخص شده‌ای داریم. اگر بخواهیم خودمانی‌تر بگوییم باید از این جمله که قبل از ورود پول به چرخه خرج و برج‌مان چاله‌های موردنظر کنده شده است استفاده کنیم. طبیعی است که درآمد برای برآورده کردن نیازها و خواسته‌های‌مان است. اما قوانین پس انداز به وجود یک صافی یا همان فیلتر در زمان ورود و خروج درآمد به خانه و زندگی‌مان اشاره می‌کند. از هر میزان پولی که وارد زندگی‎‌مان می‌شود باید عوارضی بگیریم! به این معنا که هر چه قدر هم که خرج روی دوش‌مان سنگینی می‌کند باز هم باید مقداری از پول را برای پس انداز کنار بگذاریم. اما باید دقت داشته باشیم که این عوارضی در جایی قرار بگیرد که بتوانیم به کمک آن ارزش پول خود را حفظ کنیم. برای این که خیال راحتی از نوع پس اندازمان داشته باشیم بهتر است پول را در صندوق های سرمایه گذاری قرار دهیم تا در مقابل تورم ارزش پول‌مان حفظ شود.

    قانون دوم، تعیین نرخ پس انداز

    مشخص است که تعیین نرخ برای پس انداز از همان گام اول کار دشواری است. پس انداز از نظر بسیاری از افراد کار جذابی به نظر نمی‌رسد؛ بنابراین باید تلاش کنیم تا به مرور زمان به نرخ پس انداز مشخص – به عنوان مثال 10 درصد از درآمد ماهیانه – برسیم و این میزان پس انداز را برای همیشه به عادت تبدیل کنیم. این که چطور می‌توان به نرخ پس انداز مشخص دست پیدا کرد و به آن پایبند بود باید از درصدهای کم شروع کرد. همان‌طور که در باشگاه به ورزش می‌پردازیم و از وزنه‌های کم شروع می‌کنیم و کم کم به طرف تمرین‌های سنگین‌تر می‌رویم در عادت پس انداز کردن هم باید به همین شکل عمل کنیم. افراط در پس انداز و کنار گذاشتن بخش عمده درآمد ماهیانه بعد از مدتی ما را از این کار زده می‌کند.

    قانون سوم، زندگی به سبک تورمی

    یک لحظه به نقش تورم فکر کنیم و با خود مرور کنیم که چگونه بر زندگی ما تاثیر می‌گذارد. همه قیمت‌ها بالا می‌رود و هزینه زندگی ما نیز به مراتب گران‌تر از قبل می‌شود. حال تصور کنیم که در اوضاع نابسامان و تورمی، ما نیز به سبک تورمی زندگی خود را اداره کنیم؛ یعنی وقتی درآمدمان بالا می‌رود به همان میزان هزینه زندگی خود را بالا ببریم. با چنین عملی می‌توان مطمئن بود که هیچ وقت نمی‌توانیم پس انداز داشته باشیم. بسیاری از مواقع با خود فکر می‌کنیم که افزایش هزینه به خاطر تغییر شرایط اقتصادی است. در حالی که می‌تواند سبک زندگی تورمی ما باعث و بانی بالا رفتن هزینه‌های زندگی ما باشد. ساده‌ترین راه برای مهار تورم در سبک زندگی این است که به مشخص کردن نرخ پس انداز به عنوان یکی از قوانین پس انداز عمل کنیم.

    قانون چهارم، تفاوت میان پس انداز و سرمایه گذاری

    یکی از عمده قوانینی که باید در میان دیگر قوانین پس انداز در ذهن ما جاودانه شود این است همیشه تفاوت میان پس انداز و سرمایه گذاری را در ذهن داشته باشیم. متاسفانه بسیاری از افراد تصور می‌کنند که فرقی میان پس انداز و سرمایه گذاری نیست. درست است که هم پس انداز و هم سرمایه گذاری به پول نیاز دارند اما پس انداز همیشه به همان پول اصلی با نرخ اندکی سود در حساب‌های بانکی ختم می‌شود. این در حالی است که سرمایه گذاری مقدار پول اصلی ما است که وارد یک زمینه سرمایه گذاری می‌شود و در مقابل تورم، ارزش خود را حفظ می‌کند.

    قانون پنجم، قدرت خرید مهم تر از پس انداز بیش تر

    یکی دیگر از قوانین پس انداز برای پی بردن به اهمیت قدرت خرید تنظیم شده است. این سوال را به خود پاسخ دهیم؛ پولی که امروز می‌توانیم با آن خرید کنیم، آیا در آینده هم به همان قدرت خرید باقی خواهد ماند؟ بی شک همه ما می‌دانیم که پاسخ این سوال چیست؟ بنابراین این نکته مهم است که بدانیم قدرت خرید ما از این که بتوانیم بیش‌تر پس انداز کنیم واجب‌تر است؛ بنابراین راه ما دوباره به سرمایه گذاری ختم می‌شود. بهتر است پس انداز طولانی مدت را به سرمایه گذاری طولانی مدت تبدیل کنیم.

    قانون ششم، پس انداز خودکار

    یکی از کارهایی که در طول زندگی روزمره‌مان برای سهولت بیش‌تر و به دست آوردن تمرکز بر کارهای ضروری‌تر انجام می‌دهیم پرداخت اقساط خود به صورت خودکار است. به عنوان مثال ما باید هر ماه در یک روز مشخص قسط وام خود را پرداخت کنیم. به همین خاطر از بانک تقاضا می‌کنیم در موعد مقرر از حساب ما به اندازه قسط هر ماهه از حساب‌مان پرداخت انجام دهد. چه خوب است که این قانون را به عنوان یکی از قوانین پس انداز قرار دهیم و برای پس انداز با خود قرار بگذاریم که باید از دیدن کل درآمد ماهیانه‌مان 10 درصد از آن را پس انداز کنیم.

    نتیجه گیری

    قوانین پس انداز به ما کمک می‌کنند تا به صورت ساختارمند به پس انداز هوشمند بپردازیم و راه سرمایه گذاری را به طور درست و دقیق انجام دهیم. این قوانین، تضمینی برای آینده بهتر و به دست آوردن آزادی مالی تنظیم شده‌اند.