گران‌ترین شهرهای لوکس جهان کجا هستند؟

  • اشتراک‌گذاری
  • 75
  • 0
گران‌ترین شهرهای لوکس جهان کجا هستند؟

برای کسانی که ثروتمند هستند، شهرهای آسیایی به گران‌ترین شهرها و محل‌های سکونت در جهان تبدیل شده‌اند. بر اساس گزارشی که بلومبرگ منتشر کرده است، شانگهای چین توانسته جای هنگ‌کنگ را به عنوان گران‌ترین شهر دنیا بگیرد و به رتبه نخست تبدیل شود. دلیل این موضوع تا حدودی به بهبود شرایط کرونایی در این منطقه برمی‌گردد. این در حالی است که تورم خرید خانه‌های تجملاتی و لوکس در کشورهای قاره آمریکا کمتر بوده است.

10 شهر لوکس جهان با خانه‌های گرانقیمت

در جدیدترین رده‌بندی اعلام شده از سوی «شاخص سبک زندگی جولیوس بائر»، شانگهای توانسته است در صدر شهرهای گران برای زندگی لوکس و تجملاتی قرار گیرد و پس از آن نیز به ترتیب توکیو، هنگ‌کنگ، موناکو و تایپه جای گرفته‌اند. رده‌بندی شهرهای پنجم تا دهم نیز به ترتیب در اختیار زوریخ، پاریس، لندن، سنگاپور و نیویورک قرار دارد. همان طور که دیده می‌شود، از میان این 10 شهر، تنها 4 شهر به اروپا و یک شهر به آمریکای شمالی اختصاص دارد. این در حالی است که 5 شهر در شرق آسیا جای گرفته‌اند. علاوه بر این، در 5 شهر نخست، 4 شهر آسیایی و تنها یک شهر اروپایی است. در این رتبه‌بندی دبی در رتبه 12 قرار گرفته است. قیمت خانه در شهر شانگهای در سال 2020 حدود 6 درصد افزایش یافت، این در حالی است که قیمت در هنگ‌کنگ نسبتا بی‌تغییر مانده است.

تبعات کرونا روی قیمت مسکن لوکس در جهان

بر اساس گزارش بلومبرگ، این نتایج جدید را می‌توان تا حدودی ناشی از شرایط کرونایی دانست. درست است که شیوع ویروس کرونا موجب بیکاری گسترده در کشورهای جهان شد، اما همزمان کسب و کارهای آنلاین رشد خوبی کردند و با استفاده از این فرصت، به ثروت خود اضافه کردند. ایلان ماسک و جف بزوس را می‌توان بزرگترین برندگان این برهه از زمان دانست. این در حالی است که بخش‌هایی از جهان که درآمد خود را از طریق گردشگری کسب می‌کردند، با افت قابل توجهی در درآمد روبرو شدند. آمریکای لاتین از جمله این مناطق است. شیوع کرونا و بحران اقتصادی در این منطقه، تورم قیمت خانه‌های لوکس را در این بخش از جهان کاهش داده و رتبه شهرهای این منطقه در خانه‌های تجملاتی افت کرده است. سائوپائولو و مکزیکوسیتی از جمله این شهرها هستند.

گرانی خانه‌ها در روزهای کرونایی

بر اساس گزارشی که نشریه اکونومیست منتشر کرده، قیمت خانه در آمریکا در سال منتهی به ژانویه حدود 11 درصد افزایش یافته که بیشترین نرخ در 15 سال اخیر است. این میزان در بیشتر کشورهای ثروتمند نیز دیده می‌شود و در بریتانیا میزان افزایش 8 درصد و در آلمان 9 درصد بوده است. بین 25 کشوری که از سوی اکونومیست مورد بررسی قرار گرفته‌اند، قیمت واقعی مسکن در 12 ماه گذشته به طور متوسط 5 درصد رشد داشته است. این موضوع در بسیاری از کشورها توجه سیاستمداران و بانکداران مرکزی را جلب کرده است. اما یک موضوع دیگر هم جالب است. برعکس الگوی دهه گذشته، قیمت مسکن در مناطق کم‌جمعیت و نزدیک به شهرهای بزرگ، بیش از مراکز شهرها رشد کرده است. به نظر می‌رسد شیوع کرونا عامل مهمی در این زمینه بوده است.

رشد قیمت مسکن شهرهای کوچک در کشورهای ثروتمند

در واقع به نظر می‌رسد با تداوم قرنطینه، سیاست‌های خانه‌نشینی و عدم نیاز به حضور فیزیکی در محل کار، مردم به جای آنکه در خانه‌های مراکز شهر سکنی گزینند، به مناطق دیگری روی آورده‌اند که ارزانتر است. به عنوان مثال، در لندن مسکن 40 درصد گرانتر از شهرستان‌های اطراف آن است. همین موضوع باعث افزایش تقاضا برای شهرهای کوچک نزدیک به شهرهای بزرگ شده و تورم آنها را بالا برده است. به عنوان مثال قیمت خانه در 7 شهر بزرگ آلمان 6 درصد و در خارج از آنها 11 درصد رشد کرده است. همین موضوع در مورد ایران نیز می‌تواند به وقوع بپیوندد و اگر دورکاری به عرف تبدیل شود، قیمت مسکن در شهرهای اطراف شهرهای بزرگ رشد بیشتری نسبت به شهرهای بزرگ کند. با این حال، نباید از یاد برد که قیمت مسکن در ایران تابع عوامل دیگری مانند تورم و نااطمینانی‌های اقتصادی نیز هست.