صندوق‌های سرمایه‌گذاری در هفته دوم مرداد چقدر سود دادند؟

امیر شاملویی
    • اشتراک‌گذاری
    • 345
    • 0
    صندوق‌های سرمایه‌گذاری در هفته دوم مرداد چقدر سود دادند؟

    در هفته‌ای که گذشت بازارهای سرمایه‌گذاری و به خصوص بورس با رشد خوبی روبرو بودند. با وجود آن که قیمت دلار در بازار آزاد کاهش یافت، اما بازارها در هفته گذشته واکنش خاصی به این موضوع نشان ندادند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز در این هفته از وضعیت بازارها تاثیر پذیرفتند و رشد خوبی را تجربه کردند. در ادامه به این سوال می‌پردازیم که صندوق‌های سرمایه‌گذاری در هفته دوم مرداد چقدر سود دادند.

    افت دلار با سیگنال‌های برجامی دولت جدید

    در هفته گذشته قیمت دلار در بازار آزاد با افت روبرو شد. هر دلار که در هفته منتهی به 8 مرداد ماه به 25 هزار و 850 تومان رسیده بود، در پایان هفته گذشته و منتهی به 15 مرداد به 25 هزار و 420 تومان کاهش یافت. به این ترتیب، دلار در طول هفته گذشته 1.66 درصد از ارزش خود را در بازار آزاد از دست داد. مهمترین تحولاتی که در هفته گذشته رخ داد، دو مورد بود. اولین مورد تنش بر سر انفجار یک کشتی در نزدیکی آب‌های عمان بود که به نظر می‌رسد در حال حاضر حل شده است. مورد دوم نیز روی کار آمدن دولت جدید در ایران بود که رویکرد آن در تعامل بر سر احیای برجام می‌تواند مهم باشد. در حال حاضر سیگنال‌هایی در حمایت از مذاکرات احیای برجام به چشم می‌خورد که روی قیمت دلار هم تاثیر گذاشته است.

    بیشتر بخوانید: بهترین روش‌های سرمایه‌گذاری با پول کم در سال 1400

    وضعیت صندوق‌های سهام در هفته دوم مرداد

    همان طور که در ابتدا اشاره کردیم، بازار سهام هفته پیش را خوب پشت سر گذاشت. البته روند صعودی بازار سهام از ابتدای تابستان رقم خورد و حدود یک ماه و نیم بازار با رشد همراه بود. هفته پیش شاخص کل توانست از مرز 1.4 میلیون واحدی بگذرد که از 9 دی سال 1399 تاکنون رخ نداده بود. صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام نیز از رشد بازار متاثر شدند. صندوق آهنگ سهام کیان در هفته منتهی به 15 مرداد 1400 رشد تقریبا 6 درصدی (دقیقا 5.95 درصدی) را تجربه کرد که برای یک هفته سرمایه‌گذاری قابل توجه است. صندوق آوای سهام کیان نیز در این هفته شاهد رشد 7.57 درصدی بود که رشد بسیار خوبی محسوب می‌شود. صندوق آوای سهام کیان در بازه یک ماهه و سه ماهه اخیر جزو 5 صندوق برتر سهام در کشور است. این صندوق‌ها برای کسانی که آشنایی زیادی با بازار سهام ندارند نیز مناسب است زیرا امکان بهره‌مندی از رشد بازار را بدون نیاز به شناخت بازار فراهم می‌کند.

    بهترین صندوق طلا در 3 ماه اخیر کدام صندوق بود؟

    در هفته گذشته با وجودی که قیمت دلار نزولی بود اما سکه تا حدودی افزایش یافت. هر سکه امامی در پایان هفته پیش 1.6 درصد رشد کرده و به 11 میلیون و 338 هزار تومان رسید. صندوق‌های طلا نیز از همین موضوع تاثیر پذیرفتند. صندوق سکه طلا کیان در هفته گذشته توانست بهترین صندوق طلا از نظر بازدهی باشد. این صندوق در یک هفته منتهی به 15 مرداد (از پایان هشتم تا پانزدهم مرداد) بازدهی 2.74 درصدی به دست بیاورد. صندوق سکه طلای کیان در بازه‌های یک ماهه و 3 ماهه اخیر نیز بهترین صندوق طلا بوده است. این صندوق در بازه یک ماهه 8.95 درصد و در بازه 3 ماهه 22.94 درصد سود عاید سرمایه‌گذارانش کرده است.

    بیشتر بخوانید: افزایش نرخ تورم ماهانه سیگنالی برای سرمایه‌گذاری؟

    بانک را فراموش کنید

    در هفته گذشته همچنین صندوق‌های درآمد ثابت نیز رشد کردند. این گزینه کم‌ریسک است و از نظر سرمایه‌گذاری مانند بانک محسوب می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد صندوق درآمد ثابت کیان در هفته منتهی به 15 مرداد توانسته است حدود 0.76 درصد رشد کند که برای یک گزینه کم‌ریسک بسیار خوب است. اگر بخواهید این عدد را با بانک مقایسه کنید، کافی است بدانید بانک برای سپرده یک ساله حدود 1.33 درصد در ماه سود می‌دهد. صندوق درآمد ثابت کیان در یک سال اخیر کمی بیش از 20 درصد سود عاید سرمایه‌گذارانش کرده که از بازدهی بانک بهتر است.

    بیشتر بخوانید: تفاوت صندوق درآمد ثابت و سپرده بانکی چیست؟

    جمع‌بندی

    در مطلب بالا به وضعیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری در هفته گذشته پرداختیم. هر یک از این صندوق‌ها برای یک روحیه خاص مناسب است. به عنوان مثال اگر شما کاملا ریسک‌گریز هستید، در صندوق درآمد ثابت سرمایه‌گذاری کنید. در این صورت البته عایدی بهتر از بانک می‌گیرید و تهدید خاصی هم سرمایه شما را تهدید نمی‌کند. اگر ریسک‌پذیر هستید، در صندوق‌های سهام و طلا سرمایه‌گذاری کنید. این صندوق‌ها عایدی بالاتری دارند ولی خالی از ریسک نیز نیستند. توصیه ما این است که اگر کاملا ریسک‌گریز یا کاملا ریسک‌پذیر نیستید، سبدی از صندوق‌های مختلف مانند سهام، طلا و درآمد ثابت تهیه کنید و به این ترتیب هم عایدی خوبی داشته باشید و هم ریسک خود را کمتر نمایید.