8 قانون ساده برای سرمایه گذاری موفق

احسان والیان
    • اشتراک‌گذاری
    • 514
    • 0
    8 قانون ساده برای سرمایه گذاری موفق

    معمولا وقتی در رسیدن به اهداف مالی موفق نمی‌شویم، هزار و یک مسئله و اتفاق را برای توجیه آن می‌آوریم و به دنبال پیچیده‌ترین راه حل‌های ممکن می‌گردیم. اما شاید ندانیم که تصمیمات بد و رفتار نامناسب دلیل اصلی عدم موفقیت بسیاری از ما در رسیدن به اهداف مالی موردنظرمان است. برای دستیابی به موفقیت در سرمایه‌گذاری، تنها به قوانین ساده و کاربردی نیاز داریم و نه چیز دیگر. ما به فهرستی نیاز داریم تا به سازماندهی افکار و تصمیمات مالی ما بپردازد و ما را در مسیر رسیدن به اهداف مالی خود کمک کند. 8 قانون زیر تنها به چگونگی حرکت به سوی اهداف مالی نمی‌پردازند؛ بلکه این مهم که چه کارهایی نباید انجام دهیم را هم در نظر دارند.

    سرمایه گذاری موفق

    قانون اول، سرمایه گذاری هم ساده و هم سخت است!

    برای یک سرمایه گذاری موفق هم می‌توان مسیر سخت را پیش گرفت و هم مسیر آسان. با این که در مسیر ساده حرکت می‌کنیم اما دچار دشواری‌هایی می‌شویم و این موضوع به خاطر ذات پر جنب و جوشی است که بسیاری از ما در خود داریم. سرمایه گذاری آسان به این مفهوم است که با توجه به نتیجه سنجش ریسک خود اقدام به انتخاب یک زمینه سرمایه گذاری مناسب کنیم و با دید بلند مدت و تنوع متناسب در سبد سرمایه گذاری خود، کار را شروع کنیم و منتظر نتیجه بمانیم. اما موضوع اصلی این جا است که انسان از هیچ کاری نکردن کلافه می‌شود و تمایل دارد تا به سرعت تغییراتی ایجاد کند. همین واکنش ذاتی مخالف در برابر یکجا نشستن موجب انحراف در مسیر درست سرمایه گذاری می‌شود. گاهی اقدامات نادرست و عجولانه و خودسر باعث می‌شوند تا سرمایه گذاری آسان تبدیل به راهی پر از چالش شود.

    قانون دوم، رفتار در اولویت تاثیرگذاری

    احساسات در نوع رفتار ما تاثیر مستقیم دارد. این که بتوانیم احساسات و رفتار خود را به ویژه در زندگی مالی تحت سلطه داشته باشیم بسیار مهم است. ویلیام برنشتاین از بزرگان سرمایه گذاری در مورد تسلط احساسات و رفتار در روند سرمایه گذاری می‌گوید؛ "طول عمر سرمایه گذاری موفق و قدرت و گسترده شدن اهداف موفق مالی ما به طور مستقیم به توانایی ما در هدایت درست سیستم عصبی و احساسات ما دارد." ویلیام به طور قطع می‌گوید که اگر نتوانیم این تسلط بر خود را پیدا کنیم بی شک با مشکل روبرو خواهیم شد. حتی اگر بزرگ‌ترین سهام داران بازار سهام هم نتوانند انگیزه‌های احساسی خود را تحت سلطه داشته باشند به مراتب عملکرد کم‌تری خواهند داشت. متاسفانه بسیاری از افراد به دنبال میانبرهایی می‌گردند که هر چه سریع‌تر به ثروت برسند. این دست افراد با تکیه بر احساسات هیجانی دچار اشتباهات بزرگی می‎شوند.

    قانون سوم، تعدیل همه چیز

    تنوع در سرمایه گذاری یک اصل بسیار مهم و کارآمد است. اما نه به این معنا که تنوع به شلختگی منتهی شود. نگاهی به پرتفو خود بیاندازیم و ببینیم چه خبر است. آیا سبد مشخصی از دارایی‌ها با دسته بندی معقول در آن است یا از هر صنعتی، قسمتی را در آن گنجانده‌ایم و ماه‌ها و سال‌ها است که سری به آن‌ها نزده‌ایم و حتی به بررسی روندشان نیز نپرداخته‌ایم. پیش می‌آید که افراد این نوع سرمایه گذاری را سرمایه گذاری موفق می‌دانند. اما دو نکته را باید در چنین تنوع سرمایه گذاری لبالب پر شده در نظر گرفت. اول این که با داشتن حجم زیادی از انواع دارایی‌ها و یا سهام، شما به خودی خود یک زمینه رقابتی را در پرتفوی خود ایجاد کرده‌اید که می‌توانند علیه هم عمل کنند. دوم این که حافظه کوتاه مدت ما تا حدی قابلیت بررسی دارد. این که بیش از اندازه پرتفوی خود را شلوغ کنیم – خواه یا ناخواه – دچار سردرگمی و از دست دادن توجه لازم به سبد دارایی خود می‌شویم.

    قانون چهارم، ریسک و پاداش جدایی ناپذیر هستند

    در سرمایه گذاری موفق باید این نکته را به یاد داشت که ریسک و پاداش دقیقا مانند نوساناتی که در جدول‌های مختلف می‌بینیم، در پی همدیگر می‌آیند. این یک حقیقت است که هر چه ریسک بالاتر باشد به همان میزان می‌‎توان انتظار پاداش و بازدهی بالاتری داشت. ریسک در سرمایه گذاری گریز ناپذیر است. تنها کاری که باید کرد این است که شخصیت سرمایه گذاری خود را به خوبی بشناسیم و سبد دارایی خود را متنوع کنیم.

    قانون پنجم، هزینه کم تر از درآمد

    بودجه بندی بسیار ساده است. مهم این است که اولین گام در بودجه بندی را بر این اساس بگذاریم که کم‌تر از درآمد خود هزینه کنیم. سرمایه گذاری موفق با نوع رفتار مالی ما در زندگی روزمره‌مان در رابطه کاملا مستقیم قرار دارند. این قانون به این شکل نیست که شما را از خرید هر چیزی منع کند. قانون هزینه کم‌تر به این مهم می‌پردازد که اول برای جذب و به دست آوردن الزامات اقدام به پس انداز و سرمایه گذاری کنید و سپس به سراغ خواسته‌های خود بروید.

    قانون ششم، اهرم قرضی کشنده است!

    این نه یک توصیه بلکه یک قانون است. از اهرم قرض استفاده نکنید. قرض و وام تنها زمانی جایز است که بتوان از راه سرمایه گذاری موفق بتوان اقساط آن را بدون از دست دادن اصل سرمایه گذاری پرداخت کرد. یکی از معایب اصلی قرض این است که تمام حواس شما برای تمرکز روی اهداف مالی را از بین می‌برد. از سوی دیگر، اهرم‌های بالا گرفتن در برخی از سرمایه‌گذاری‌ها احتمال از دست دادن سرمایه را بیشتر می‌کنند. یادتان باشد برنامه ریزی مالی برای رسیدن به اهداف مالی و سرمایه گذاری موفق نیازمند تمرکز است و فکر به قرض و بدهی نابود کننده این تمرکز است.

    قانون هفتم، یافتن جایگاه

    بازارهای دارایی ویژگی‌های متفاوتی دارند و گاهی فصل عوض می‌کنند و حتی گاهی رفتارهای غیر قابل پیش بینی دارند. برای این که در این چند وجه بودن بتوانیم با ثبات باقی بمانیم باید تحمل ریسک، افق زمانی و اهداف مالی مشخصی داشته باشیم. اگر بتوانیم این سه وجه را در مورد شخصیت سرمایه گذاری خود مشخص کنیم؛ بنابراین از شخصیت سرمایه گذاری برخوردار هستیم و هر لرزه‌ای نمی‌تواند ما را دچار مشکل کند و در نهایت وادار به گرفتن تصمیمات غیرمنطقی شویم.

    قانون هشتم، آگاهی از محدودیت ها

    موضوعی که بسیاری از سرمایه گذاران را دچار مشکل می کند چیزهایی است که در مورد خودشان نمی‌دانند. سرمایه گذاری موفق زمانی اتفاق می‌افتد که فرد سرمایه گذار به محدودیت‌های خود - از هر لحاظ – آگاه باشد. آگاهی داشتن نسبت به خطاهای شناختی باعث می‌شود بدانیم از کدام نقطه شروع به کار کنیم. چه به لحاظ رفتاری و احساسات و چه وضعیت و قدرت مالی باید به آگاهی برسیم تا بتوانیم شروع و تداوم سرمایه گذاری موفقی را تجربه کنیم.

    نتیجه گیری

    هشت قانونی که برای دستیابی به سرمایه گذاری موفق توضیح دادیم می‌تواند ما را به این باور برساند که رسیدن به اهداف مالی کار سختی نیست. گاهی این خود ما هستیم که به جای اقدام نادرست باعث به هم ریختن اوضاع می‌شویم. آگاهی نسبت به ابعاد شخصیت سرمایه گذاری‌مان می‌تواند راهنمای فوق العاده ای در دستیابی به موفقیت باشد.

    قوانینی که سرمایه گذاری موفق را به دنبال دارند شامل مشخص کردن اهداف، اولویت بندی در اهداف، تنوع در سرمایه گذاری، تشخیص ریسک، هزینه کم‌تر از درآمد و دور کردن از قرض و وام برای مصارف روزمره و آگاهی از محدودیت‌های شخصی می‌شود.