با سرمایه‌گذاری در کدام بازارها از تورم جلو می‌افتادیم؟

امیر شاملویی
    • اشتراک‌گذاری
    • 288
    • 0
    با سرمایه‌گذاری در کدام بازارها از تورم جلو می‌افتادیم؟

    تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران می‌گوید تورم خرداد ماه دوباره صعودی شده است. بر اساس این گزارش تورم ماهانه خرداد به 2.5 درصد رسیده است. یعنی میانگین قیمت کالاها و خدمات در خرداد نسبت به اردیبهشت 1400 حدود 2.5 درصد گران‌تر شده است. با این حساب، تورم نقطه‌ای خرداد ماه به 47.6 درصد رسید. معنی این جمله آن است که اگر خرداد سال گذشته یک میلیون تومان صرف خرید کالاها و خدماتی می‌کردیم، اکنون باید برای خرید همان کالاها و خدمات حدودا 1.5 برابر هزینه کنیم. این تورم چشمگیر باعث می‌شود توجه‌مان به سرمایه بیشتر شود. سرمایه‌ای که در جای مناسبی سرمایه‌گذاری نشود، بخشی از ارزش خود را با چنین تورمی از دست خواهد داد. با این حرف‌ها شاید این سوال پیش بیاید که در خرداد ماه پولمان را کجا سرمایه‌گذاری کرده بودیم، از تورم جلو می‌افتادیم؟ در ادامه به این سوال جواب می‌دهیم.

    نکته‌ای درباره تورم و سرمایه‎

    وقتی تورم بالا می‌رود، شما عملا با پولی که دارید مقدار کالا و خدمات کمتری نسبت به قبل می‌توانید بخرید. در واقع، مبلغ پولی که دارید تغییر نکرده اما قدرت خرید شما کاهش یافته است. قدرت خرید شما به میزان تورم کاهش پیدا می‌کند یعنی اگر مثلا تورم ماهانه 2.5 درصد باشد، قدرت خرید شما 2.5 درصد کاهش پیدا کرده است. برای این که قدرت خرید شما مانند قبل ثابت بماند، سرمایه شما هم باید به اندازه آن تورم بالا برود. اگر کمتر از تورم (مثلا 2.5 درصد) سود برده باشید، سرمایه واقعی شما کمتر شده و اگر بیشتر از تورم (مثلا 2.5 درصد) سود کنید، سرمایه شما افزایش یافته است. هر بازاری که در خرداد 1400 بیش از 2.5 درصد سود داشته، به سرمایه واقعی شما اضافه کرده و هر بازاری که کمتر از آن سود داشته، سرمایه واقعی ما را کمتر کرده است. با هم به کارنامه بازارهای سرمایه‌گذاری در خرداد 1400 نگاهی می‌اندازیم. سپس بازدهی آنها را با تورم مقایسه می‌کنیم.

    بازارهای برنده در جدال با تورم

    در این مطلب سود بازارهای مختلف را در خرداد ماه 1400 بررسی کردیم. اکنون می‌توانیم ببینیم کدام بازارها در جدال با تورم خرداد موفق بوده‌اند. همان طور که می‌بینیم، طلا، سکه و شاخص کل بورس در خرداد ماه با وجودی که بازدهی مثبتی داشته‌اند، کمتر از تورم رشد کرده‌اند و به همین دلیل هم عملا سرمایه واقعی ما در این گزینه‌ها کاهش یافته است. در خرداد ماه صندوق سکه طلا کیان عایدی 3.68 درصدی داشته و بهترین صندوق طلا در سومین ماه بهار بوده است. صندوق‌های آوای سهام کیان و آهنگ سهام کیان نیز به ترتیب 3.72 و 3.44 درصد رشد کرده‌اند که بالاتر از تورم 2.5 درصدی خرداد ماه بوده است. این صندوق‌ها توانسته‌اند در جدال با تورم پیروز باشند. دلار نیز با رشد قابل توجه در این ماه دیگر برنده بازارها در مقابل تورم بوده است.

    نکته نهایی: صندوق‌های درآمد ثابت و بانک

    افراد از نظر ریسک‌پذیری و ریسک‌گریزی به دسته‌‎بندی‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. برخی ریسک‌گریزند و برخی ریسک‌پذیر. برای این دو دسته، گزینه‌های سرمایه‌گذاری متفاوتی وجود دارد. معمولا صندوق‌های درآمد ثابت و بانک‌ها در بلندمدت از نظر سوددهی کمتر از بورس و طلا عمل کرده‌اند. از سوی دیگر، صندوق‌های درآمد ثابت و بانک‌ها گزینه‌های امن و کم‌ریسکی محسوب می‌شوند که برای ریسک‌گریزها انتخاب خوبی به شمار می‌آیند. عموما در تورم‌های شدید این گزینه‌ها به اندازه تورم عایدی ندارند اما برای متنوع کردن سبد سرمایه‌گذاری و شرایطی که بازار با نااطمینانی مواجه است، بسیار مناسب هستند. در این بین صندوق‌های درآمد ثابت از بانک‌ها عایدی بسیار بهتری دارند. در تورم‌های کمتر، صندوق‌های درآمد ثابت گزینه امن و با بازدهی معقولی هستند.