3 گزینه سرمایه گذاری جذاب برای ریسک پذیرها

احسان والیان
    • اشتراک‌گذاری
    • 248
    • 0
    3 گزینه سرمایه گذاری جذاب برای ریسک پذیرها

    افراد از نظر میزان پذیرش ریسک به 3 دسته تقسیم می‌شوند: ریسک گریز، ریسک پذیر و ریسک خنثی. استراتژی سرمایه گذاری این افراد با توجه به نوع نگرش و ویژگی‌های شخصیتی آنها متفاوت است. به همین دلیل هم توصیه‌های متفاوتی برای سرمایه گذاری آنها پیشنهاد می‌شود. افراد ریسک پذیر می‌توانند گزینه‌هایی را انتخاب کنند که نوسانات بیشتری در بازارها دارند. این نوسانات دو روی سکه سود و ضرر هستند. در ادامه به گزینه‌های جذاب سرمایه گذاری برای افراد ریسک پذیر اشاره می‌کنیم. بنابراین اگر ریسک پذیر هستید، خواندن مطلب زیر را از دست ندهید.

    گزینه اول: فلزات قیمتی

    فلزات قیمتی از قدیم تاکنون مورد بهره‌برداری و خرید افراد مختلف قرار داشته‌اند. خرید این فلزات به خصوص در شرایط بحران اقتصادی یا رکود مناسب است. با این حال، ممکن است نوساناتی را نیز تجربه کنند، هرچند در کشورهایی که با تورم مزمن و بالا روبرو هستند، این ریسک کمتر است. فلزات قیمتی معمولا به 4 دسته طلا، نقره، پلاتین و پالادیوم تقسیم می‌شوند. عموما در ایران خریداران به سمت خرید طلا و نقره گرایش دارند. با این حال، نکاتی را باید در خصوص طلا و نقره مورد نظر قرار دارد.

    در شرایط رکود جهانی، خرید نقره در مقایسه با طلا سود بیشتری دارد. البته باید دقت کرد که این سود بیشتر با ریسک بیشتر هم همراه است. یعنی درست است که در شرایط رکودی بازدهی خرید نقره بالاتر از خرید طلا می‌شود، اما ریسک آن و احتمال ریزش آن در شرایطی که بهبودی در شرایط جهان حاصل شود، بیش از طلا است. تغییرات قیمت نقره را می‌توان در دو چارچوب جهانی و داخلی تحلیل کرد. وقتی جهان با مشکلی مانند کرونا یا جنگ روبرو می‌شود، قیمت فلزات قیمتی رو به افزایش می‌گذارد. قیمت طلا حدود 60 برابر نقره است. به همین دلیل هم با پول کمتری در مقایسه با طلا می‌تواند تحت تاثیر قرار گیرد و رشد کند.

    به عنوان مثال به قیمت جهانی نقره در برابر طلا در یک سال اخیر توجه کنید. بحرانی مانند کرونا موجب رکود شدید در اقتصادهای معتبر جهان شد. نگاهی به افزایش طلا و نقره نشان می‌دهد از اول ژانویه 2020 تا امروز سوم فوریه 2021 یعنی حدود 13 ماه، بهای هر اونس طلا کمتر از 21 درصد افزایش یافته است. این در حالی است که قیمت نقره در بازارهای جهانی در همین مدت بیش از 49 درصد افزایش پیدا کرده است! قیمت هر اونس طلا (حدود 31 گرم) ابتدای سال 2020 میلادی و ابتدای شیوع کرونا حدود 1521 دلار و هر اونس نقره نزدیک به 18 دلار بود. در سومین روز فوریه، این ارقام به ترتیب به 1836 و 27 دلار رسیده است.

    از سوی دیگر، این بازار از نظر داخلی هم قابل بررسی است. به طور کلی قیمت کالاهایی که به صورت جهانی اعلام می‌شوند، به نرخ ارز ارتباط پیدا می‌کنند. بنابراین اگر حدس زده می‌شود که به دلایلی مانند تورم، ارزش پول کشور در برابر ارزهای معتبر جهانی کاهش می‌یابد، نقره به گزینه خوبی برای سرمایه گذاری بدل می‎شود. البته از آنجایی که با بهبود شرایط قیمت نقره بیش از طلا سقوط می‌کند، دارندگان نقره باید گوش بزنگ باشند. هنگامی که قرار باشد پول یک کشور در برابر ارزهای معتبر تقویت شود یا وضعیت اقتصاد جهانی به روال رونق بازگردد، قیمت نقره بیش از طلا کاهش می‌یابد. یک نکته مهم اینجا تورم است. همان طور که گفتیم قیمت جهانی نقره در 13 ماه اخیر حدودا 49 درصد رشد کرده است. از سوی دیگر، قیمت دلار نیز در این 13 ماه تقریبا 85 درصد رشد کرده است.

    نتیجه این است که برای کشوری که در شرایط رکود دنیا، نرخ ارزش در برابر ارزهای معتبر افت قابل ملاحظه‌ای کرده، خرید نقره سود بیشتری در مقایسه با قیمت جهانی داشته است. در واقع با تغییرات دلار در برابر ریال و قیمت جهانی نقره در 13 ماه اخیر، به نظر می‌رسد ارزش آن 2.7 برابر شده است! این نسبت برای طلا حدود 1.29 برابر بوده است.

    گزینه دوم: ارزهای دیجیتال

    یکی دیگر از گزینه‌هایی که افراد ریسک پذیر می‌‎توانند در آن سرمایه گذاری کنند، ارزهای دیجیتال است. بیت کوین در یک سال اخیر رشد قابل توجهی را شاهد بوده و از حدود 7200 دلار در ابتدای سال 2020 به 36 هزار دلار در حال حاضر رسیده است. این رشد به معنی 5 برابر شدن قیمت بیت کوین در یک سال اخیر است. اما برای یک ایرانی این افزایش ارزش 5 برابری نبوده است. قیمت بیت کوین هم مانند فلزات قیمتی در سطح جهان تعیین و به تغییرات ریال و دلار هم مرتبط می‌شود. یعنی با افزایش 85 درصدی دلار در برابر ریال و 5 برابر شدن قیمت بیت کوین، سرمایه ایرانیانی که از ابتدای سال 2020 در بیت کوین بوده‌اند، اکنون 11 برابر شده است.

    قیمت بیت کوین از ابتدای سال میلادی تاکنون حدود 25 درصد رشد کرده است. البته دلار از ابتدای سال 7 درصد در برابر ریال کاهش داشته است. به این ترتیب برای ایرانیان دارنده بیت کوین، عایدی بیت کوین حدود 16 درصد بوده است.

    البته ارزهای دیجیتال دیگری غیر از بیت کوین هم وجود دارد اما بیت کوین مهمترین و شروع کننده ارزهای دیجیتال بوده است. از جمله ارزهای دیجیتال مهم و معتبر می‌توان به اتریوم اشاره کرد.

    ریسک‌ها: قیمت ارزهای دیجیتال به شدت نوسان می‌کند. به عنوان مثال بیت کوین حدود 3 سال پیش در مدت کوتاهی اوج گرفت و در مدت 3 ماه از 3600 دلار به بیش از 18 هزار و 600 دلار رسید. اما این رشد 5 برابری حدود یک ماه و نیم بعد به 8 هزار دلار رسید و در اوایل سال 2019 به 3300 دلار هم کاهش یافت. این کاهش قابل توجه قیمت به دلیل این است که هیچ نهاد کنترل کننده برای کنترل کاهش یا افزایش قیمت آن وجود ندارد. بنابراین هم همیشه سایه ریسک بر سر این بازار سنگینی می‌کند. علاوه بر این، بازار ارزهای دیجیتال نیاز به آگاهی و دانش در خصوص سازوکار آن دارد.

    گزینه سوم: بازار سهام

    بازار سهام نیز گزینه جذابی است که بسیاری از افراد را در یک سال گذشته به خود جلب کرد. اما پس از ریزش، دیدگاهی برخی افراد به خصوص کسانی که دانش چندانی برای ورود به این بازار نداشتند یا ریسک پذیر نبودند را تحت تاثیر قرار داد. نیمه دی ماه سال گذشته، یعنی اوایل سال 2020، شاخص کل بازار سهام حدود 366 هزار بود که در میانه مرداد از 2 میلیون واحد هم گذشت. این رشد قابل توجه از مرداد ماه تاکنون کاهش یافته و به کمتر از 1.2 میلیون واحد رسیده است. نوسانات این بازار باعث شده برای برخی از سرمایه گذاران به خصوص ریسک گریزها مناسب نباشد. با این حال، پتانسیل‌های کسب سود در این بازار زیاد است. در بازار سهام دیدگاه بلندمدت می‌تواند کمک کننده باشد و نوسانات کم بهتر است منجر به فروش دارایی نشوند.

    بیشتر بخوانید: چطور سرمایه‌مان را در برابر ریسک افزایش دلار بیمه کنیم؟

    جمع‌بندی

    فلزات قیمتی، بازار سهام و ارزهای دیجیتال، 3 گزینه جذاب سرمایه گذاری برای ریسک گریزها هستند. این گزینه‌ها به خصوص در شرایطی که اوضاع اقتصادی مناسب نیست، می‌توانند قدرت خرید و سرمایه را حفظ کنند. با این حال ریسک نیز آنها را تهدید می‌کند و اگر در موعد نامناسبی خریداری شوند، می‌توانند فرد را دچار زیان کنند. در بین این گزینه‌ها، ریسک فلزات قیمتی کمتر است و ارزهای دیجیتال بیشترین ریسک را دارند.