مقایسه بازده صندوق های طلا در سه سال گذشته با تورم

امیر شاملویی
    • اشتراک‌گذاری
    • 4648
    • 0
    مقایسه بازده صندوق های طلا در سه سال گذشته با تورم

    در ایران 4 صندوق وجود دارد که از زمان آغاز به کار آن ها بیشتر از سه سال می‌گذرد و می‌توان در آنها سرمایه‌گذاری کرد.

    صندوق‌های طلا یکی از گزینه‌های سرمایه‌گذاری هستند که برای عموم کمتر شناخته شده‌اند. این صندوق‌ها عمدتا به خرید گواهی سکه طلا می‌پردازند اما این تنها دارایی آنها نیست. صندوق‌های طلا هرچند بخش بزرگی از دارایی خود را در گواهی سکه قرار می‌دهند، اما بخش کوچکتری از آنها را نیز صرف موارد دیگری مانند سهام، اوراق مشارکت، سپرده بانکی و برخی موارد دیگر می‌کنند. سوالی که برای بسیاری از افراد پیش می‌آید آن است که صندوق‌های طلا چقدر سود می‌دهند؟ آیا سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها ارزش دارد؟ در ادامه به مقایسه بازده صندوق طلا در سه سال گذشته با احتساب تورم می‌پردازیم.

    تورم، عامل از بین رفتن سرمایه

    اولین و مهمترین عاملی که باید به آن اشاره کنیم، موضوع تورم است. همان طور که می‌دانید تورم به بیماری مزمن اقتصاد ایران تبدیل شده است. این بیماری مزمن ارزش پول نقد و قدرت خرید مردم را از بین می‌برد و اهمیت سرمایه‌گذاری را دوچندان می‌کند. برای مقابله با اثر تورمی چه می‌توان کرد؟ در گذشته افراد به طلا و سکه روی می‌آوردند، اما امروز می‌خواهیم یک گزینه دیگر را به شما معرفی کنیم. پیشنهاد ما خرید صندوق‌های طلا و بهره‌مندی از مزایای آن است. در ادامه بیشتر به این موضوع می‌پردازیم.

    مقایسه بازده صندوق های طلا در سال‌های اخیر

    صندوق‌های طلایی که در بازار ایران فعالیت می‌کنند و حداقل سه سال از تاسیس آن‌ها می‌گذرد در سه سال اخیر (یعنی از پایان سال 1398 تا پایان سال 1401) به صورت میانگین 302.4 درصد برای سرمایه گذاران خود سوددهی داشته‌اند. این در حالی است که در همین بازه زمانی مورد بررسی، طبق داده‌های رسمی بانک مرکزی، تورم کشور 250.7 درصد بوده است. با توجه به رقم تورم و میانگین رشد قیمتی صندوق‌های طلا می‌توان دریافت که این صندوق‌ها سرمایه گذاری بسیار خوبی در سه سال اخیر بوده‌اند.

    زیرا علاوه بر اینکه توانسته‌اند تورم موجود در کشور را پوشش دهند، عایدی مناسبی نیز به سرمایه گذاران خود ارائه داده‌اند. در واقع متوسط بازدهی این صندوق‌ها در مدت سه سال، 51.7 درصد بالاتر از تورم بوده است. در این میان، در بازه زمانی سه ساله بین پایان 1398 تا پایان 1401، بازدهی صندوق طلای کیان که با نماد گوهر در بازار شناخته می‌شود علاوه بر اینکه از تورم بالاتر بوده از میانگین رشد قیمتی صندوق‌های طلا نیز بیشتر بوده است. هر واحد از صندوق طلای کیان (گوهر) در این بازه زمانی 304.6 درصد رشد را تجربه کرده است.

    بازدهی صندوق طلای کیان در سال 1401

    قیمت هر واحد صندوق طلای کیان در سال 1401 نسبت به سال قبل 125.6 درصد رشد داشته است. یعنی اگر پولتان را در این صندوق گذاشته بودید، در مدت یک سال سرمایه شما 2.25 برابر شده بود. این در حالی است که بر اساس گزارش بانک مرکزی، رشد عمومی قیمت کالاها و خدمات یا به عبارتی تورم، در این بازه یک ساله 63.9 درصد بوده است. به عبارت دیگر، در سال 1401 بازدهی سرمایه گذاری در صندوق طلای کیان تقریبا 2 برابر تورم بوده است.

    مثالی برای سرمایه گذاری در صندوق طلا

    در بالا به بازدهی صندوق طلای کیان و مقایسه آن با تورم پرداختیم. حالا به ارائه مثالی در مورد بازدهی این صندوق می‌پردازیم. اگر فردی در پایان سال 1398 مبلغ 100 میلیون تومان را در صندوق طلای کیان سرمایه گذاری کرده بود در پایان سال 1401 سرمایه او به 404 میلیون و 600 هزار تومان می‌رسید. اما این فرد اگر فقط در سال 1401 شروع به سرمایه گذاری در صندوق طلای کیان کرده بود در طول این یک سال سرمایه‌اش به بیش از 225 میلیون و 600 هزار تومان می‌رسید.

    فهرست صندوق‌های طلا

    در ایران 4 صندوق وجود دارد که از زمان آغاز به کار آن ها بیشتر از سه سال می‌گذرد و می‌توان در آنها سرمایه‌گذاری کرد. این صندوق‌ها عبارتند از: صندوق سکه طلا کیان، صندوق طلای مفید، صندوق زرافشان و در نهایت صندوق لوتوس. این 4 صندوق با سرمایه‌گذاری در طلا این امکان را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کنند تا حتی با پول کم هم در طلا سرمایه‌گذاری کنند. در واقع، وقتی قیمت طلا بالا می‌رود، این صندوق‌ها هم که حداقل 70 درصد دارایی‌شان را صرف گواهی خرید سکه کرده‌اند، ارزش بیشتری پیدا می‌کنند و به مشتریان خود سود می‌دهند. این صندوق‌ها مزایا و معایبی نسبت به خرید سکه و طلای فیزیکی دارند که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

    مزایا و معایب خرید صندوق های طلا

    خرید صندوق های طلا مزایای زیادی دارد که مهمترین آن امکان بهره‌مندی از رشد قیمت طلا آن هم با سرمایه گذاری با پول کم است. معمولا با 500 هزار تومان می‌توانید در صندوق طلا مشارکت کنید و این برای افرادی که پول زیادی ندارند هم مناسب است. علاوه بر این، کارمزد مشارکت و خرید صندوق های طلا کم است و قابل مقایسه با طلای فیزیکی نیست. همچنین برخلاف طلای فیزیکی و سکه، صندوق‌های طلا امکان جعل و سرقت ندارند. اما در مورد عیب آنها می‌توان به نقدشوندگی کمتر آنها در مقایسه با طلا و سکه فیزیکی اشاره کرد.

    خرید صندوق های طلا چه زمانی به صرفه است؟

    خرید صندوق طلا عموما زمانی به صرفه است که احتمال افزایش قیمت دلار و به تبعیت آن طلا در بازار وجود دارد. در این صورت این صندوق ها نیز سود خواهند کرد. اما معمولا کمتر از سکه و طلای فیزیکی رشد می‌کنند، زیرا این صندوق‌ها در دارایی‌های دیگری نیز سرمایه‌گذاری کرده‌اند که کم‌ریسک است. از این قبیل سرمایه‌گذاری‌های کم‌ریسک که بخش کوچکی از سبد دارایی آنها را تشکیل می‌دهند، می‌توان به سپرده بانکی و اوراق مشارکت اشاره کرد. به همین دلیل هم ریسک خرید صندوق طلا از طلا و سکه فیزیکی کمتر است. در نهایت اینکه مقایسه بازده صندوق های طلا در سال‌های اخیر نشان می‌دهد وقتی قیمت دلار در بازار کاهش یابد، یا به هر دلیلی بهای طلا در بازار افت پیدا کند، سرمایه‌گذاران این صندوق‌ها کمتر از خریداران سکه و طلای فیزیکی زیان خواهند کرد.