5 عامل تعیین کننده قیمت بیت کوین

  • اشتراک‌گذاری
  • 278
  • 0
5 عامل تعیین کننده قیمت بیت کوین

ارزهای دیجیتال در یک سال و نیم اخیر بیش از پیش مطرح شده‌اند. علت این موضوع هم رشد قابل توجه قیمت آنها در این مدت بوده است. در این میان، بیت کوین که نخستین و مهمترین ارز دیجیتال به شمار می‌آید، توجه افراد زیادی را به خود جلب کرده است. شاید برای خیلی‌ها این سوال پیش بیاید که قیمت یک بیت کوین و به طور کلی یک ارز دیجیتال را چه چیزی تعیین می‌‍کند؟ در ادامه قصد داریم به این موضوع بپردازیم و نکات مهمی در مورد آشنایی با ارزهای دیجیتال مطرح کنیم.

سود قابل توجه بیت کوین

نگاهی به بازار ارزهای دیجیتال تشان می‌دهد قیمت بیت کوین در یک سال اخیر نیز بازدهی خوبی داشته است. بازدهی بیت کوین از آغاز سال 2021 میلادی یعنی 4 ماه اخیر، 94 درصد بوده است که رقم قابل توجهی به شمار می‌آید. بیت کوین در ماه میلادی گذشته به رکورد بی‌سابقه 64 هزار و 800 دلار نیز رسید اما پس از آن با افت روبرو شد و قیمت آن تا 47 هزار دلار نیز سقوط کرد. در حال حاضر بهای هر بیت کوین بیش از 56 هزار دلار است.

چه چیزی قیمت یک بیت کوین را تعیین می‌کند؟

نکته‌‎ای که در اینجا بسیار قابل توجه است و ممکن است برای سرمایه‌گذاران زیادی مطرح شود، آن است که قیمت بیت کوین بر چه اساسی تعیین می‌شود؟ از آنجا که بیت کوین یک دارایی دیجیتال به حساب می‌آید و مانند دارایی‌های فیزیکی مانند طلا نیست، شاید نیاز باشد این مساله را توضیح دهیم.

بیشتر بخوانید:چگونه بهترین ارز دیجیتال را انتخاب کنیم؟

5 عامل اثرگذار بر قیمت بیت کوین

احتمالا می‌دانید که ارزهای دیجیتال برخلاف ارزهای عادی که دولت‌ها منتشر می‌کنند، هیچ نهاد ناظری ندارند. برای درک بهتر بیت کوین و سازوکار قیمت آن بهتر است بدانید معیارهایی مانند سیاست پولی، نرخ تورم و رشد اقتصادی اثر کمی روی آن دارند زیرا این پول‌ها عموما تحت کنترل دولت‌ها نیستند. قیمت بیت کوین بیشتر از موارد زیر تاثیر می‌پذیرد:

  • عرضه بیت کوین و میزان تقاضا برای آن
  • هزینه تولید یک بیت کوین در فرآیند استخراج
  • چنگال‌ها
  • تعداد ارزهای دیجیتال رقیب
  • مقرراتی که دولت‌ها بر خرید و فروش آن می‌گذارند

و برخی موارد دیگر. در ادامه این موارد را بیشتر شرح می‌دهیم.

قیمت بیت کوین از چه تاثیر می‌پذیرد؟

اولین موردی که در بالا مطرح کردیم، عرضه و تقاضای بیت کوین در بازار است. ارزهای دیجیتال هم مانند هر کالای دیگری تابع میزان تقاضا و عرضه هستند و قیمت آنها با این دو عامل ارتباط دارد. هر گونه افزایش تقاضا یا کاهش عرضه بیت کوین در جهان می‌تواند قیمت آن را بالا ببرد.

رشد ارزهای رقیب به هزینه بیت کوین

در مورد ارزهای رقیب نیز نکته جالبی وجود دارد. درست است که بیت کوین شناخته‌شده‌ترین ارز دیجیتال است اما صدها ارز دیگر نیز در بازار وجود دارند. ورود ارزهای جدید به این بازار و پتانسیل رشد قابل توجه آنها، در کنار رشد سایر ارزهای دیجیتالی مهم باعث می‌شود سرمایه‌ها به سوی این ارزها برود و به همین دلیل سرعت رشد قیمت بیت کوین کمتر شود. البته به نظر می‌رسد هنوز تا رسیدن به آن زمان فاصله داشته باشیم و فعلا بیت کوین بر سایر ارزها تسلط دارد اما روند رشد سایر ارزها نیز آغاز شده است.

هزینه تولید و مشکلات مربوط به گرمایش زمین

در مورد هزینه تولید نیز یک مساله مهم وجود دارد. درست است که ارزهای دیجیتال مجازی هستند اما این به معنی آن نیست که تولید آنها هزینه‌ای ندارد. در واقع، برای این که چنین ارزهایی تولید شوند، باید برق مصرف شود. این موضوع با توجه به هزینه بالای برق در کشورهای غیر خاورمیانه‌ای سودآوری بیت کوین را برای استخراج کنندگان کمتر می‌کند. به این هزینه، هزینه ثابت خرید تجهیزات مربوط به استخراج را نیز باید اضافه کرد. البته اگر استقبال از بیت کوین بسیار بالاتر برود و در نتیجه قیمت آن افزایش پیدا کند، این موضوع می‌تواند توجیه داشته باشد. اما هنوز هم یک مساله دیگر پیش می‌آید. گرمای ناشی از استخراج بیت کوین در حال حاضر برای بسیاری از فعالان زیست محیطی مساله‌ساز شده است. به عقیده آنان این موضوع می‌تواند روی تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین که الان هم موضوع مهمی است، تاثیر بگذارد. در نتیجه اگر بهای برق پایین باشد یا نوعی فناوری که بتواند با گرمای کمتری بیت کوین یا ارز دیجیتال دیگری استخراج کند، در دسترس باشد، قیمت بیت کوین نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید: بیت کوین چیست و چقدر برق مصرف می‌کند؟

ترمزی به نام مقررات قانونی؟

از زمانی که ارزها دیجیتال به راه افتاده‌اند با مخالفت‌هایی روبرو بوده‌اند. یکی از مهمترین این مخالفان را نهادهای رسمی و بانک‌های مرکزی کشورهای دنیا تشکیل می‌دهند. این مخالفت هم ریشه‌های مختلفی دارد. برخی معتقدند ناشناس بودن هویت در انتقالات پولی که با ارزهای دیجیتال ممکن است، قابل قبول نیست و ممکن است از این پول‌ها در موارد تبهکارانه استفاده شود. عده‌ای دیگر مساله مالیات‌ستانی را مطرح کرده‌اند و دیگران نیز به تضعیف جایگاه بانک مرکزی فکر می‌کنند. بر همین اساس، گاهی برخی مقررات قانونی از سوی دولت‌ها روی فعالیت ارزهای دیجیتال و صرافی‌های مربوط به آنها در دنیا شکل می‌گیرد. تازه‌ترین این اقدامات را می‌توان در واکنش‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا نسبت به وضع مالیات روی دارایی‌های ارز دیجیتال دانست. در چنین شرایطی اگر برخی محدودیت‌ها وضع شود، ممکن است روی قیمت ارزهای دیچیتال نیز تاثیر بگذارد.

چنگال‌ها

بیت کوین مقامات مرکزی ندارد و به همین دلیل هم کسانی که در آن فعالیت می‌کنند باید تراکنش‌ها را به رسمیت بشناسند. در برخی موافع تغییرات نرم‌افزاری روی می‌دهد که جامعه فعالان بیت کوین را تحت تاثیر قرار می‌دهد و مشکلاتی به وجود می‌آورد که حل آنها مدت طولانی زمان می‌برد.

در حال حاضر نرم افزار بیت کوین تعداد محدودی تراکنش را در ثانیه پردازش می‌کند. برخی عقیده داشتند که سرعت پردازش پایین فشار به سمت سایر ارزهای دیجیتال را بیشتر می‌کند. به همین دلیل هم راه‌هایی برای افزایش تعداد تراکنش در نظر گرفته شد. تغییر قوانین مربوط به استفاده از نرم‌افزار «چنگال» نامیده می‌شود. در واقع، وقتی تراکنشی با اختلاف زمانی ثبت شود یا شخص یا گروهی قوانین خود را به بلاکچین اضافه کنند، پدیده چنگال اتفاق می‌افتد.

نکته آخر: تغییرات قیمت دلار

یکی از اتفاقات دیگری که بر قیمت بیت کوین تاثیر گذار است به برابری ارزهای مختلف برمی‌گردد. درست است که قیمت جهانی بیت کوین از تغییرات قیمت پول یک کشور اثر نمی‌پذیرد ولی چون دلار را با بیت کوین می‌سنجند، در صورتی که در این ارزها سرمایه‌گذاری کرده باشید با افت دلار تا حدودی متضرر می‌شوید. زیرا مثلا اگر بیت کوین 60 هزار دلاری را با ارز 25 هزار تومانی خریده باشید، وقتی دلار به 23 هزار تومان می‌رسد و قیمت بیت کوین ثابت باشد، شما ضرر کرده‌اید. این موضوع به ویژه با احیای برجام و احتمال افت بیشتر قیمت دلار اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.