صبر چاشنی موفقیت در سرمایه گذاری

احسان والیان
    • اشتراک‌گذاری
    • 509
    • 0
    صبر چاشنی موفقیت در سرمایه گذاری

    شاید در مورد اهمیت دید بلندمدت در سرمایه‌گذاری بسیار شنیده باشید. توصیه بافت برای سرمایه گذاران این است که به جای تحلیل‌های 10 دقیقه‌ای به 10 سال صبر در سرمایه گذاری روی بیاورند. وارن بافت از بزرگ‌ترین سرمایه گذاران جهان تاکید می‌کند که اگر آمادگی و صبر و حوصله لازم برای نگه داری از یک سهم را نداریم، اصلا به خرید فکر نکنیم. کسی که این توصیه را به افراد می‌کند در 11 سالگی اولین خرید خود را در سهام انجام داد و سه سهم خدماتی را با 38 دلار خرید. کمی بعد سه سهم خود را با ارزش 40 دلار فروخت و سود خالص 5 دلاری به دست آورد. گام بعدی را چند سال بعد محکم‌تر برداشت. او هر سهم خود را به 200 دلار فروخت. مهم‌تر از دلارهایی که در این سال‌ها از جیب وارن بافت رد و بدل شد این بود که او آموخت در سرمایه گذاری باید صبر داشت تا نتیجه مطلوب به دست آید.

    صبر در سرمایه گذاری

    معامله گر بلند مدت نگر یا روزمزد

    به جای عبارت معامله گر روزانه از معامله گر روزمزد استفاده می‌کنیم تا تفاوت ارزشی میان دید بلند مدت و صبر در سرمایه گذاری را با کسانی که صرف دلخوشی سودهای روزانه بزرگ‌ترین امتیازها را از دست می‌دهند، بهتر درک کنیم. در بازار سرمایه نباید مانند کارگر روزمزدی باشیم که اگر یک روز کار نکند پولی هم برای او وجود ندارد. دید بلند مدت باعث می‌شود در روزهای آتی هم بازدهی نصیب‌مان شود و از طریق سرمایه گذاری که کرده‌ایم – حال چه از صندوق های سرمایه گذاری و چه بازارهای مالی دیگر – درآمد کسب کنیم. وارن بافت یکی از معامله گران چند دهه‌ اخیر است که بر دید بلندمدت و پرهیز از معامله گر روزمزد بودن تاکید می‌کند. بافِت بازارهای مالی، به ویژه بازار سهام را مرکز جابه‌جایی‌های شگفت انگیز می‌داند. این جابه‌جایی بدین معنی است که پول از افراد بی حوصله گرفته می‌شود و به عشاق ثابت قدم بازار سهام داده می‌شود. افرادی که صرفا به نوسانات روزانه بازارهای سهام توجه دارند با عجله و بی حوصله سهام ارزنده خود را می‌فروشند و به این ترتیب، شانس نصیب سرمایه گذاران با حوصله که دید بلند مدت دارند، می‌شود. با خود فکر کنیم که چند معامله گر روزانه توانسته‌اند در طول معاملات یک روزه خود 1 میلیون تومان را به 10 میلیون تومان در بازار بورس تبدیل کنند؟ هیچ کدام. بنابراین صبر در سرمایه گذاری و زمانبندی یک اصل مهم است.

    تمرین نظم و شکیبایی

    به طور مشخص باید نظم و شکیبایی را تمرین کرد. بازار سهام جای کسانی است که بیش از تحلیل و پیگیری خبر از صبر بهره برده‌اند و نتیجه گرفته‌اند. وارن بافت دوره رکود تورمی ایالات متحده را یادآور می‌شود که بسیاری از مردم در دهه‌های 70 و 80 سهامخود را به پول تبدیل کردند و از بازار سهام خارج شدند و تا مدت‌ها هیچ کس از سرمایه گذاری حرفی نمی‌زد. اما غفلت آن‌جای کار اتفاق افتاد که بعد از دو دهه، یعنی در سال 1990 یخ رکود شکست و بازار جان گرفت و خیزش بزرگی اتفاق افتاد. متاسفانه گاهی اتفاقات تلخ باعث می‌شود به عاداتی روی بیاوریم و آن‎‌ها را در خود نهادینه کنیم. دو دهه وحشتناک اقتصادی باعث شده در ایالات متحده و البته در دیگر کشورها که شاهد چنین اتفاقاتی بودند باعث شده تا برخی از افراد در مورد سرمایه گذاری به طور مفصل صحبت نکنند و کم‎تر انگیزه برای ورود به بازارهای سرمایه نشان دهند. اگر این چنین باشد که سرمایه گذاری در بازارهای سرمایه بی نتیجه باشد پس وارن بافت و سرمایه داران موفق دیگری مانند او نباید در حال حاضر در چنین نقطه‌ای از ثروت قرار گرفته باشند.

    شنا خلاف جهت آب

    وارن بافت به عنوان یک سرمایه گذار و همچنین رئیس یک شرکت بزرگ آموخته است که باید بر خلاف جهت امواج گذرا شنا کرد. برای این که بیش‌تر به مفهوم سرسختی در سرمایه گذاری پی ببریم به یک مثال توجه می‌کنیم؛ یک قطعه املاک و مستغلات که به طور مشترک با سایر اعضای خانواده خود خریداری کرده‌ایم را در نظر بگیرید. تصمیم می‌گیریم که این قطعه زمین را هر چند با سختی‌های پیش رو تبدیل به یک آپارتمان کنیم. آیا در مسیر ساختن و تهیه نیازهای آپارتمان‌مان به خاطر اختلالات نسبتا جزئی و عوامل خارجی دست از کار می‌کشیم و ساختمان نیمه کاره را تنها به قیمت زمینی که دارد می‌فروشیم؟ بی شک پاسخ هر کدام‌مان به این پرسش منفی است. حال با همین میزان حساسیت به سهام خود نگاه کنید. واحدهای سرمایه گذاری خود را در صندوق های سرمایه گذاری و سهام خود در بورس را یک تکه کاغذ و یا یک عدد دیجیتالی که روی اپلیکیشن گوشی نقش بسته نبینیم. پشت آن تکه کاغذ و یا عدد نمایش داده شده سرمایه ما خوابیده است. این تصور که همه چیز همیشه بر وفق مرادمان پیش برود تصوری باطل است. این ما هستیم که باید مقاومت به خرج دهیم و داشته‌های‌مان را محافظت کنیم.

    سوار بر سورتمه

    نمی‎توانیم در حالی که از سورتمه سواری لذت ببریم از تکانه‌های آن شکایت کنیم. بسیاری از مواقع پیش آمده است که افراد از بازار سهام خارج شده‌اند و در روزهای اول خروج و فروش تمام سهام‌شان احساس راحتی کرده‌اند. اما بعد از چند وقت باز خواستار همان سود و بازدهی‌های بازار شده‌اند. به جای شکایت در زمانی که سوار بر سورتمه بازار هستیم و دچار تکانه‌های شدید می‌شویم باید صبر در سرمایه گذاری و محکم نگه داشتن سورتمه را یاد بگیریم و از هر لحظه حرکت‌مان تجربه کسب کنیم.

    بیشتر بخوانید: عمارتی به نام سرمایه گذاری موفق

    نتیجه گیری

    صبر در سرمایه گذاری حتی بیش از تزریق پول کارایی دارد. چه بسا کسانی که با مبالغ هنگفتی وارد بازارهای سرمایه شدند اما به دلیل انتظارات نامعقول و محدوده زمانی مشخص نشده در سرمایه گذاری نه تنها در زمان نادرست از بازار خارج شدند بلکه قسمت عمده‌ای از اصل سرمایه خود را هم از دست داده‌اند. به یاد داشته باشیم که زمان دوست سرمایه گذاری و شگفت انگیز است.