پرسودترین بازار سرمایه‌گذاری هفته آخر تیر 1400

امیر شاملویی
    • اشتراک‌گذاری
    • 155
    • 0
    پرسودترین بازار سرمایه‌گذاری هفته آخر تیر 1400

    در این هفته بازارهای سرمایه‌گذاری به دلیل اوج‌گیری مجدد کرونا از روز سه‌شنبه تعطیل شدند. به این ترتیب بازارهایی مانند بورس عملا 3 روز شنبه تا دوشنبه باز بودند. در همین بازه زمانی شاخص کل بورس توانست رشد کند و قیمت دلار نیز اندکی افت پیدا کرد. در ادامه به بررسی پرسودترین بازار سرمایه‌گذاری هفته آخر تیر 1400 می‌پردازیم و برنده بازدهی در میان بازارهای مختلف را نیز تعیین می‌کنیم.

    تحولات دلار در بازار آزاد

    در بازار آزاد دلار در آخرین هفته تیر 1400 با افت روبرو بود. هر دلار که در پایان هفته گذشته به بهای 24 هزار و 750 تومان فروخته می‌شد، در پایان روز سه‌شنبه هفته جاری به 24 هزار و 620 تومان رسید. این افت اندک 0.53 درصدی، روی بازار طلا تاثیر منفی داشت اما بورس همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد. با این حال، با آنچه از مذاکرات احیای برجام به گوش می‌رسد، به نظر می‌آید حدود یک ماه آینده خبر خاصی در خصوص توافق و تغییر قیمت دلار رخ ندهد. به این ترتیب، باید منتظر خبرهای بیشتر از آینده مذاکرات در دولت جدید ماند.

    داغ شدن بورس در فصل تابستان

    بورس در این هفته نیز با وجود آن که تنها 3 روز باز بود، به رشد خود ادامه داد و در مجموع این 3 روز شاخص کل 0.45 درصد رشد کرد. به این ترتیب، بازار سهام پنجمین هفته متوالی رشد را پشت سر گذاشت. شاخص کل بورس در پایان روز 28 تیر ماه 1400 از یک میلیون و 311 هزار واحد گذشت و به بیشترین مقدار در 6.5 ماه گذشته (یعنی از 17 دی ماه 1399 تاکنون) رسید. از ابتدای تابستان تاکنون بورس شاهد رشد 12.2 درصدی شاخص کل بوده است.

    از سوی دیگر، شاخص هم وزن بازار سهام نیز در این بازه زمانی 0.36 درصد رشد کرد. شاخص هم وزن در این هفته به حدود 403 هزار و 74 واحدی رسید. به این ترتیب، شرکت‌های بزرگ‌تر بورسی در این هفته نیمه تعطیل بهتر از شرکت‌های کوچک عمل کردند. بورس تابستان را خوب آغاز کرده است اما باید منتظر ماند و دید سرنوشت احیای برجام به کجا می‌رسد. تورم انتظاری امسال می‌تواند پتانسیلی برای رشد بورس فراهم آورد.

    افت اندک طلا در بازارهای داخلی

    افت نیم درصدی دلار تا حدودی روی بازار طلا نیز تاثیر گذاشت. در این هفته نیمه تعطیل قیمت طلا در بازار با افت روبرو بود و در روز سه‌شنبه به یک میلیون و 56 هزار تومان رسید. این در حالی است که در پایان هفته قبل قیمت هر گرم طلای 18 عیار در بازار یک میلیون و 59 هزار تومان بود. در واقع طلا در این هفته کاهش اندک 0.28 درصدی را شاهد بود و می‌شود گفت قیمت آن نسبتا ثابت مانده است.

    از سوی دیگر، روز سه‌شنبه قیمت هر سکه امامی در بازار به 10 میلیون و 596 هزار تومان رسید. این در حالی است که در پایان هفته گذشته قیمت هر سکه دو هزار تومان گران‌تر بود. به این ترتیب، سکه نیز حدود 0.02 درصد افت داشت و عملا قیمت آن ثابت ماند.

    پرسودترین بازار هفته آخر تیر 1400

    با حساب بازدهی این هفته به نظر می‌رسد بورس صدرنشین رشد بازارها در هفته آخر تیر 1400 بوده است. در این ماه بورس عملکرد بسیار خوبی داشت. هر گونه چشم‌انداز تورمی یا عدم احیای برجام ممکن است بار دیگر پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری در بورس را بالا ببرد. اگر دانش خاصی برای ورود به این بازار ندارید، بهتر است از صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام مانند صندوق آوای سهام کیان و صندوق آهنگ سهام کیان استفاده نمایید. به یاد داشته باشید بورس در بلندمدت بهترین عایدی را در میان بازارها داشته است، بنابراین دید خود را تا حدود 3 تا 5 ساله تنظیم کنید.