چطور سرمایه‌مان را در برابر ریسک افزایش دلار بیمه کنیم؟

  • اشتراک‌گذاری
  • 455
  • 0
چطور سرمایه‌مان را در برابر ریسک افزایش دلار بیمه کنیم؟

امروز بهای دلار در بازار آزاد از مرز 25 هزار دلار گذشت و بار دیگر در بازارها خبرساز شد. افزایش بهای دلار در بازار آزاد به معنی آن است که انتظارات فعالان بازار در مورد احیای سریع برجام کاهش پیدا کرده است. این موضوع به معنی بروز مشکل در آزاد شدن دارایی‌های بلوکه شده ایران در کشورهای دیگر به خصوص شرق آسیا است. اگر برجام به زودی محقق نشود یا در مسیر آن دشواری‌های بیشتری پیش بیاید، می‌تواند به معنی کمیابی دلار در بازار آزاد باشد.

از سوی دیگر مشکلات در صادرات و سختی‌های مربوط به نقل و انتقال مالی موجب می‌شود درآمدهای دولتی کمتر شود. در نهایت این موضوع می‌تواند تهدیدی برای رشد اقتصادی و افزایش تورم هم باشد. یکی از تبعات این مساله، تاثیری است که روی بازارهای دارایی می‌گذارد. البته هنوز این احتمال وجود دارد که برجام به زودی شکل گیرد اما در این مطلب به تاثیرات افزایش احتمالی قیمت دلار و طول کشیدن فرضی احیای برجام می‌پردازیم. در آخر مطلب نیز بیان می‌کنیم که چگونه می‌توانید سرمایه خود را در برابر تورم و ریسک عدم احیای برجام بیمه کنید.

رشد بازار سهام

یکی از اتفاقاتی که ممکن است با عدم احیای برجام یا طولانی شدن آن رخ دهد، افزایش تورم در کشور است. افزایش تورم و رشد دلار در بازار آزاد می‌تواند اهرمی برای رشد بورس فراهم آورد. در دو ماه نخست بهار 1400، با افت قیمت دلار بورس نیز شاهد افت بود اما در انتهای خرداد ماه با بازگشت دلار به کانال 24 هزار تومانی، بورس هم شروع به رشد کرد. تابستان هم برای بورس داغ بوده و از ابتدای تیر تاکنون بازار سهام حدود 80 هزار واحد رشد کرده است. به مشکل برخوردن احیای برجام می‌تواند پتانسیلی برای رشد بازار سهام باشد. صندوق‌های سهام نیز در صورت رشد بازار روند صعودی طی خواهند کرد.

بیشتر بخوانید: بهترین روش‌های سرمایه‌گذاری با پول کم در سال 1400

احتمال درخشش فلز زرد

طلا در اقتصادهایی که تورم بالایی دارند، معمولا به عنوان سپری محافظ عمل می‌کند. طلا گزینه‌ای است که هنگام افزایش نااطمینانی در بازارها مورد استقبال بیشتر قرار می‌گیرد. افزایش قیمت دلار و عدم احیای برجام به نااطمینانی در بازارها دامن می‌زند و تقاضا برای طلا را افزایش می‌دهد. از سوی دیگر، قیمت داخلی طلا نیز در پی تورم و افزایش قیمت دلار در بازار آزاد بالا می‌رود. این موضوعات می‌تواند منجر به افزایش قیمت طلا و سکه در بازارهای داخلی شود. این موضوع روی صندوق‌های طلا نیز تاثیر می‌گذارد.

چطور سرمایه خود را در برابر ریسک‌های برجامی بیمه کنیم؟

نرخ تورم برای امسال همچنان بالا تصور می‌شود. تورم بدترین دشمن سرمایه‌های نقد است. هر گونه اتفاقی نیز که منجر به افت قدرت خرید شهروندان شود، منجر به از دست رفتن بخشی از دسترنج شما خواهد شد. در واقع شاید یکی از تاثیرگذارترین موضوعات بر آینده اقتصاد ایران احیای سریع برجام یا تعویق آن به آینده‌ای مبهم است. هر یک از دو طرف این سناریو می‌تواند روی سرمایه ما تاثیر بگذارد.

همان طور که گفتیم امروز دلار از 25 هزار تومان گذشت و شائبه‌هایی در خصوص برجام مطرح بود. اگر برجام به سرعت احیا نشود، بازارهای دارایی مانند بورس و طلا همان گونه که گفتیم با رشد همراه خواهند بود. اگر هم برجام سریع رخ دهد، صندوق‌های درآمد ثابت گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری هستند. پیشنهاد می‌شود برای این که در برابر تورم و نااطیمنانی‌ها خود را بیمه کنید، سبدی از سرمایه‌گذاری‌های مختلف تشکیل دهید. مثلا بخشی از سرمایه خود را در صندوق درآمد ثابت کیان و بخشی از آن را در صندوق‌های سهام مانند آوای سهام کیان و آهنگ سهام کیان و بخشی را نیز در صندوق سکه طلا کیان قرار دهید.

بیشتر بخوانید: بانک بهتر است یا صندوق درآمد ثابت؟

نکته آخر این که به یاد داشته باشید حتی اگر برجام به سرعت رخ دهد، تورم بلندمدت ایران سالانه حدود 20 درصد بوده است. با توجه به این که بانک‌ها عایدی کمتری از این مقدار دارند، صندوق های سرمایه گذاری در بازه 3 تا 5 ساله سود مناسبی به شما خواهند داد.