آشنایی با 4 سرمایه گذاری مختلف

  • اشتراک‌گذاری
  • 75
  • 0
آشنایی با 4 سرمایه گذاری مختلف

در جهان 4 کلاس دارایی وجود دارد که هر شخص بنا به روحیات و تصمیمات و اهداف خود تصمیم به سرمایه گذاری در یکی از آن‌ها می‌کند. هر کدام از این کلاسه دارایی‌ها دارای ویژگی‌های خاص خود هستند و منافع متمایزی نسبت به یکدیگر دارند. میزان ریسک پذیری نیز در این 4 نوع سرمایه گذاری متفاوت است. فایده شناخت انواع سرمایه گذاری این است که بعد از شناخت هر کدام از آن‌ها می‌توان با توجه به شرایط شخصی و تحمل ریسک دست به ترکیب قسمت‌های مناسب برای سرمایه گذاری در هر کدام از آن‌ها زد. در ادامه با 4 کلاس دارایی بر اساس ریسک پذیری آشنا خواهیم شد.

سرمایه گذاری آنلاین با کیان دیجیتال


سهام


تقریبا همه ما با سهام آشنا هستیم و عده‌ای شاهد بازدهی چشمگیری در آن بوده‌ایم و عده‌ دیگرمان متضرر شده‌ایم. درست است. بورس و بازار سهام یکی از انواع سرمایه گذاری است و افراد می‌توانند برای سرمایه گذاری در آن شرکت کنند. ریسک پذیری در این کلاس دارایی نسبت به دیگر زمینه‌های سرمایه گذاری بالاتر است. سهام به این مفهوم است که شما با خرید سهام یک شرکت، در سود و زیان آن شریک هستید و جزو سهامداران آن به حساب می‌آیید. ناگفته نماند که سهام و یا همان بازار بورس در طول تاریخ حضورش در میان تمام کلاس دارایی‌های دیگر از بالاترین بازدهی برخوردار بوده است.


املاک و طلا


در دسته بندی کلاس دارایی‌ها باید گفت که املاک نیز یکی از انواع سرمایه گذاری است که اتفاقا از آن به عنوان سرمایه گذاری رشد یاد می‌شود؛ چرا که قیمت املاک می‌تواند در یک دوره میان مدت و بلند مدت افزایش پیدا کند. با این حال ممکن است که املاک نیز مانند سهام با افت ارزش مواجه شود و خطر متضرر شدن را به همراه داشته باشد. البته تجربه ایرانیان نشان می‌دهد که در طول زمان طولانی رشد بخش مسکن بالا و ریسک آن کم بوده است، اما زمانی که وارد رکود شود، خروج آن چند سالی به طول می‌انجامد.

در مورد طلا هم در ایران به دلیل تورم بالا، طلا در بلندمدت سود داده است. با این حال در کوتاه‌مدت همواره می‌تواند قیمت آن افت کند و نزولی شود. ماه‌های اخیر بهترین مثال در این زمینه هستند که با افت دلار و اخبار سیاسی قیمت طلا کاهش پیدا کرده است. با این حال، به طور کلی ریسک طلا برای سرمایه‌گذاری اندک است.


پول نقد و سپرده ها


سرمایه گذاری‌های نقدی نیز دسته دیگری از سرمایه‌گذاری‌ها به شمار می‎‌آیند. بسیاری از افراد برای سرمایه گذاری مطمئن و البته با بازده مشخص و کم به باز کردن حساب‌های بانکی روزمره رو می‌آورند. گاهی هم نقد نگه داشتن پول به دلیل این است که افراد دنبال فرصت مناسبی برای ورود به یک سرمایه‌گذاری مناسب می‌گردند. سود و ریسک این نوع سرمایه‌گذاری‌ها اندک است. به همین دلیل هم در میان انواع سرمایه گذاری، افرادی به سمت این گزینه‌ها تمایل پیدا می‎‌کنند که ریسک گریز هستند و به یک روند منظم راضی‌تر هستند تا نوسانات بازارهای دیگر.


اوراق مشارکت و سرمایه گذاری‌های درآمد ثابت


یکی از انواع سرمایه گذاری بر اساس میزان ریسک پذیری و سنجش ریسک افراد، سرمایه گذاری تدافعی است. در این نوع از سرمایه گذاری، افراد تلاش دارند با خرید اوراق قرضه و یا شرکت در صندوق های با درآمد ثابت با کم‌ترین میزان ریسک و تلفات مواجه شوند. این نوع سرمایه گذاری نسبت به سهام از ریسک بسیار کم‌تری برخوردار است. اما باید به یاد داشت که بدون وجود ریسک هم نمی‌توان توقع بازدهی بالا داشت. اما از سوی دیگر، بازدهی این گزینه معمولا بالاتر از سود بانکی است. همین موضوع هم نقطه قوت آنها است که با ریسک اندک، سود معقولی دارند.