بهترین بازار سرمایه‌گذاری هفته اول تیر 1400

امیر شاملویی
    • اشتراک‌گذاری
    • 145
    • 0
    بهترین بازار سرمایه‌گذاری هفته اول تیر 1400

    مهمترین اتفاقاتی که در بازه زمانی منتهی به سوم تیر افتاد، پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری بود. روز شنبه با اعلام این خبر، بازارها نسبت به آن واکنش نشان دادند و بهای دلار با افت همراه بود. اما این افت تنها یک روز ادامه یافت و در روزهای بعد بار دیگر بهای دلار وارد کانال 24 هزار تومانی شد. یکی از مهمترین علت‌های بالا رفتن قیمت دلار پس از روز شنبه را می‌توان ناشی از طولانی شدن مذاکرات وین در خصوص احیای برجام دانست. در حال حاضر خبرهای نهایی شدن توافق، کمتر به گوش می‌رسد و به نظر می‌رسد باید مدت زمان بیشتری برای این موضوع صبر کرد. به طور کلی انتظار می‌رود احیای برجام مربوط به مجامع بالادستی باشد و دولت‌های متفاوت چندان روی روند آن تاثیر نگذارند. در ادامه به بررسی سوددهی بازارها در هفته منتهی به سوم تیر ماه می‌پردازیم.

    نوسان دلار در بازار آزاد

    بهای دلار در بازار آزاد در این هفته با افزایش همراه بود. دلار که در پایان پنجشنبه گذشته به 24 هزار و 330 تومان رسیده بود، در روز شنبه به 23 هزار و 400 تومان رسید. اما در طول هفته، بهای دلار با افزایش روبرو شد و در پنجشنبه هفته جاری به قیمت 24 هزار و 300 تومان معامله شد. این نوسان دلار در بازار آزاد، روی بازارهای دارایی دیگر نیز تاثیر گذاشت. به این ترتیب دلار در فاصله 27 خرداد تا 3 تیر ماه با افت 0.1 درصدی روبرو بود و عملا ثابت ماند.

    بازگشت بورس به روزهای خوش؟

    بورس در هفته‌ای که گذشت عملکرد خوبی داشت و به خصوص در دو روز ابتدایی تیر ماه توانست رشد خوبی تجربه کند. در پایان این هفته، شاخص کل بورس به یک میلیون و 213 هزار واحد رسید که در مقایسه با هفته گذشته بیش از 65 هزار واحد رشد کرده است. به این ترتیب بورس در این هفته عایدی 5.7 درصدی برای سرمایه‌گذارانش داشته است. این در حالی است که اگر به شاخص هم وزن نگاهی بیندازیم، متوجه می‌شویم که شاخص فوق در این هفته 6 هزار واحد رشد کرد و به مرز 377 هزار واحد رسید. به این ترتیب، شاخص هم وزن در این هفته 1.7 درصد رشد کرده که بسیار کمتر از شاخص کل است. نتیجه‌ای که می‌توان گرفت آن است که به طور کلی، سهامداران شرکت‌های بزرگ بورسی در این هفته بیش از سهامداران شرکت‌های کوچک سود برده‌اند.

    افت بهای فلز زرد

    در هفته‌ای که گذشت قیمت هر گرم طلای 18 عیار به حدود یک میلیون و 34 هزار تومان رسید. این قیمت در مقایسه با پنجشنبه هفته پیش حدود 2.97 درصد افت کرده است. پنجشنبه هفته گذشته قیمت هر گرم طلای 18 عیار به یک میلیون و 65 هزار تومان بود. سکه امامی نیز چنین روندی را طی کرده است. هر سکه در پنجشنبه سوم تیر ماه به 10 میلیون و 283 هزار تومان رسید که در مقایسه با 7 روز قبل 516 هزار تومان افت کرده است. این افت به معنای کاهش ارزش 4.81 درصدی سکه در یک هفته اخیر است. البته قیمت جهانی طلا در 7 روز اخیر نسبتا ثابت مانده و هر اونس از آن حدود 1777 دلار است.

    بازار برنده هفته اول تیر ماه

    مقایسه اعداد و ارقامی که در سوددهی بازارها نشان دادیم، بورس را برنده این هفته بازارها می‌داند. اگر آشنایی چندانی با سازوکار بازار سرمایه ندارید، می‌توانید از صندوق‌های سرمایه‌‎گذاری در سهام مانند آوای سهام کیان و آهنگ سهام کیان استفاده کنید. در این صورت با استفاده از دانش مدیران صندوق‌ها می‌توانید از بازدهی مناسب بازار سهام سود کسب کنید. همچنین صندوق‌هایی مانند صندوق درآمد ثابت کیان نیز می‌توانند گزینه خوبی برای توزیع ریسک باشند و سوددهی معقولی دارند، به خصوص در شرایطی که احیای برجام و افت دلار می‌تواند اتفاق بیفتد.