پرسودترین بازار سرمایه‌گذاری در هفته منتهی به 28 خرداد 1400

امیر شاملویی
    • اشتراک‌گذاری
    • 103
    • 0
    پرسودترین بازار سرمایه‌گذاری در هفته منتهی به 28 خرداد 1400

    در یک هفته اخیر بازارهای سرمایه‌گذاری مختلف عملکرد متفاوتی داشتند و برخی با سود و برخی با زیان همراه بودند. در طول هفته‌ای که گذشت، خبرهای مربوط به احیای برجام چندان مثبت نبود و به نظر می‌رسد بازگشت به آن نیازمند زمان بیشتری است. همین مساله موجب افزایش دلار در طول هفته اخیر شده است، زیرا انتظارات فعالان بازار و سرمایه‌گذاران را از آزادی زودهنگام دارایی‌های ارزی ایران و دسترسی کشور به منابع بیشتر ارزی کاهش می‌دهد. این موضوع روی سرمایه‌گذاری در بازارهای دیگر نیز تاثیراتی گذاشته است. در ادامه به وضعیت سوددهی بازارهای سرمایه‌گذاری در یک هفته اخیر می‌پردازیم و پرسودترین بازار این هفته را نیز معرفی می‌کنیم.

    اوج گیری دلار در روزهای آخر خرداد

    همان طور که اشاره کردیم، در هفته اخیر خبرهایی که از احیای برجام به گوش می‌رسد، انتظارات را از بازگشت زودهنگام به آن کمی کمتر کرده است. این موضوع اثر مستقیمی روی قیمت دلار داشت و بهای هر دلار در بازار آزاد را در روز پنجشنبه هفته جاری به 24 هزار و 330 تومان رساند. این در حالی است که در پایان پنجشنبه هفته پیش، بهای هر دلار در بازار 23 هزار و 700 تومان بود. این تغییر قیمت به معنای رشد 2.66 درصدی دلار در هفته جاری است. این رشد قیمتی روی بازارهای دیگر نیز تاثیر گذاشت که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

    بازار سهام همچنان در گیر بیم و امید

    بازار سهام یکی از مهمترین بازارهای سرمایه‌گذاری در ایران است. این بازار معمولا ارتباط مستقیمی با نرخ دلار و تورم دارد. با این حال، در هفته اخیر به رغم رشد بهای دلار در بازار آزاد، بورس تهران دچار افت اندکی شد. شاخص کل بازار سهام در طول هفته اخیر به حدود یک میلیون و 148 هزار واحدی عقب‌نشینی کرد و 0.36 درصد از ارزش خود را از دست داد. با این حال، وضعیت در شاخص هم وزن به مراتب بدتر بود. شاخص هم وزن بازار سرمایه در هفته جاری از حدود 381 هزار واحد به حدود 371 هزار واحد رسید و افت 2.67 درصدی را به ثبت رساند. به این ترتیب، بازار سهام این هفته را خوب پشت سر نگذاشت اما به طور کلی صاحبان شرکت‌‎های کوچک‌تر بازندگان بزرگتری در این بازار بودند. با این حال، به نظر می‌رسد رشد دلار در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه بتواند آثاری روی بازار سرمایه در هفته آتی بگذارد. باید منتظر اخبار بیشتر از سیاست و اقتصاد بود.

    افت قیمت جهانی طلا و افزایش بهای دلار در ایران

    در هفته‌ای که گذشت، با وجود رشد قیمت دلار در بازار آزاد، سکه و طلا واکنش کمی به آن نشان دادند. بهای هر گرم طلای 18 عیار در این هفته به یک میلیون و 65 هزار تومان رسید که در مقایسه با هفته گذشته افت اندک 0.75 درصدی نشان می‌دهد. از سوی دیگر، بهای سکه امامی در بازار با افزایش اندکی همراه بود و هر سکه به 10 میلیون و 803 هزار تومان رسید تا در مقایسه با هفته گذشته 1.18 درصد رشد کرده باشد. افزون بر این، بهای طلا در بازارهای جهانی نیز با افت همراه بود و هر اونس طلا با 4.76 درصد کاهش به 1808 دلار افت کرد. به نظر می‌رسد این افت قیمت جهانی روی بازار داخلی طلا اثرگذار بوده است.

    پرسودترین بازار سرمایه‌گذاری هفته پایانی خرداد 1400

    همان طور که سوددهی بازارهای مختلف نشان می‌دهد، به جز دلار و سکه، بازارهای سرمایه‌گذاری دیگر با افت روبرو بوده‌اند. به این ترتیب دلار و پس از آن سکه بیشترین بازدهی را در هفته اخیر داشته‌اند. اما صندوق‌های درآمد ثابت نیز در چنین شرایطی که بازارها با نااطمینانی روبرو هستند، می‌توانند بازدهی مناسبی داشته باشند. صندوق درآمد ثابت کیان از جمله بهترین صندوق‌های درآمد ثابت است که ریسک اندک و سودی بالاتر از بانک می‌پردازد و می‌تواند در این شرایط پناهگاه خوبی برای سرمایه باشد.