خوراکی‌ها در تیر ماه چقدر گران شدند؟

امیر شاملویی
    • اشتراک‌گذاری
    • 103
    • 0
    خوراکی‌ها در تیر ماه چقدر گران شدند؟

    بر اساس گزارش مرکز آمار ایران در تیر ماه هم تورم کالاهای خوراکی قابل توجه بوده است. بررسی‌های این مرکز نشان می‌دهد در تیر 1400 بهای 44 کالای خوراکی از میان 44 قلم کالای بررسی شده نسبت به خرداد افزایش قیمت یافته است. این در حالی است که تنها 7 قلم با افت قیمت در تیر روبرو بوده‌‎اند و قیمت یک قلم نیز ثابت مانده است. در ادامه نگاهی به وضعیت گران شدن اقلام خوراکی در تیر ماه خواهیم انداخت.

    دامنه تغییر قیمت کالاهای خوراکی در تیر ماه

    برررسی صورت گرفته مرکز آمار از کالاهای خوراکی نشان می‌دهد بیشترین افزایش قیمت در تیر نسبت به خرداد متعلق به پیاز با 14 درصد افزایش و پس از آن هندوانه با 13 و تخم مرغ با 11.6 درصد بوده است. از سوی دیگر، بیشترین افت قیمت نیز متعلق به لیموترش با افت 14.6 درصدی در تیر ماه بوده و پس از آن موز 7.2 درصد و هلو 2.6 درصد ارزان‌تر شده‌اند.

    رکوردشکنان گرانی و ارزانی در کالاهای خوراکی

    اگر نگاهی به تغییرات قیمت یک ساله بیندازیم، مشاهده خواهیم کرد که 51 قلم کالای خوراکی با افزایش قیمت روبرو شده و بهای تنها یک کالا با افت مواجه شده است. تنها کالای خوراکی مورد بررسی که ارزانتر شده پرتقال است که نسبت به تیر سال گذشته 1.1 درصد افت قیمت داشته است. این در حالی است که 52 قلم کالای دیگر در این بازه یک ساله بین 7.6 درصد تا 128.4 درصد افزایش قیمت داشته‌اند. سیب کمترین رشد قیمت و روغن نباتی جامد بیشترین رشد قیمت را تجربه کرده‌اند.

    نگاهی به تورم کالاهای خوراکی مهم در یک سال اخیر

    در ادامه می‌خواهیم نگاهی به وضعیت تورم کالاهای خوراکی مهم برای خانوارها بپردازیم. بر اساس همین گزارش مرکز آمار، برنج ایرانی درجه یک در تیر 1400 به طور متوسط کیلویی بیش از 37 هزار تومان شده است که در مقایسه با خرداد 1.4 درصد و در مقایسه با تیر 1399 حدود 40.8 درصد افزایش قیمت داشته است. از طرف دیگر برنج خارجی درجه یک نیز در تیر 1400 به حدود کیلویی 25 هزار تومان نزدیک شده است که در مقایسه با خرداد 1400 تنها 0.2 درصد رشد داشته اما در مقایسه با تیر ماه سال گذشته 51.3 درصد رشد کرده است.

    بیشتر بخوانید: افزایش نرخ تورم ماهانه سیگنالی برای سرمایه‌گذاری؟

    تغییرات قیمت گوشت و لبنیات در یک سال اخیر

    رشد قیمت گوشت نیز در این گزارش ذکر شده است. به عنوان مثال قیمت گوشت گوسفند نیز در این گزارش نسبت به تیر سال گذشته 33.1 درصد رشد کرده اما گوشت گاو 51.3 درصد رشد داشته است. مرغ و ماهی قزل‌آلا نیز در این بازه یک ساله به ترتیب 63.7 و 77.4 درصد گران‌تر شده‌اند. این در حالی است که قیمت شیر در یک سال منتهی به تیر 1400 افزایش قیمت 77.2 درصدی و قیمت ماست 58.3 درصد رشد کرده است.