خرید صندوق طلا بهتر است یا سکه و طلا؟

امیر شاملویی
    • اشتراک‌گذاری
    • 4375
    • 0
    خرید صندوق طلا بهتر است یا سکه و طلا؟

    چند ماهی است بازارهای سرمایه گذاری در ایران با نوسانات روبرو هستند و قیمت دارایی‌ها افت و خیز می‌کند. خرید سکه و طلا معمولا یکی از گزینه‌هایی است که از گذشته تا به امروز مردم به طور سنتی آموخته بودند تا به نوعی خود را در برابر تورم بیمه کنند و ارزش پول و سرمایه خود را، هرچند اندک، حفظ نمایند. اما اگر به وضعیت بازارها خوب نگاه کنیم، این روزها طلا و سکه هم با افت قیمت روبرو بوده‌اند. بنابراین، اگر قصد داشته باشیم گزینه‌ای را برای سرمایه گذاری تعیین کنیم، چه باید کرد؟ یکی از گزینه‌هایی که به جای طلا توصیه می‌شود، سرمایه گذاری در صندوق طلا است. اما چرا و چه زمانی خرید صندوق طلا بهتر از سکه و طلای فیزیکی است؟ در ادامه به این موضوع می‌پردازیم.

    شرایط اقتصادی به کدام سو می‌رود؟ سه سناریو از آینده بازارها

    در شرایط فعلی اقتصادی سیاسی کشور، سمت‌وسوی آتی بازارها با آینده روابط سیاسی ارتباط نزدیکی دارد. اگر فرض بر این باشد که دستیابی به یک توافق در آینده خیلی نزدیک مثلا بازه 3 ماهه امکان‌پذیر نباشد، نااطمینانی در بازارها همچنان باقی خواهد ماند و در همین محدوده‌ها نوسان خواهد کرد. اما در صورتی که توافق به سرعت حاصل شدنی باشد، که در حال حاضر احتمال آن خیلی زیاد نیست، قیمت دارایی‌ها مانند دلار، طلا و سکه با افتی روبرو خواهند شد که حتی ممکن است میزان آن نسبتا زیاد باشد. از سوی دیگر، اگر توافق سیاسی بسیار بیشتر طول بکشد و آینده آن چندان مشخص نباشد، قیمت طلا، سکه و سایر دارایی‌ها می‌تواند افزایش یابد. در حال حاضر، شرایط تا حدودی مبهم است و به همین دلیل هم بازارها دچار نوسان هستند. بنابراین، آیا خرید طلا و سکه فیزیکی در این شرایط به صرفه است؟

    وضعیت دلار، طلا و سکه در هفته‌ای که گذشت

    در هفته اخیر، بهای دلار در بازار آزاد حدود یک درصد افت کرد و به 24 هزار و 950 تومان رسید. این در حالی است که هر گرم طلای 18 عیار در هفته اخیر به یک میلیون و 52 هزار تومان و هر سکه به 10 میلیون و 812 هزار تومان رسید. به این ترتیب طلا و سکه فیزیکی با افت 4.5 و 4.4 درصدی در هفته قبل روبرو شدند. اما وضعیت صندوق‌های طلا چطور بود؟ صندوق‌های طلا در یک هفته اخیر به طور میانگین حدود 3.2 درصد زیان کردند. مقایسه این میزان با سکه و طلای فیزیکی نشان می‌دهد که افت قیمت در این صندوق‌ها کمتر از گزینه فیزیکی بوده است. اما چرا و چه زمانی خرید صندوق‌های طلا بهتر از خرید سکه و طلا فیزیکی است؟ خرید صندوق طلا برای چه کسانی بهتر است؟

    چرا و چه زمانی صندوق طلا بخریم؟

    صندوق‌های طلا صرفا روی سکه طلا سرمایه گذاری نمی‌کنند بلکه بخشی از دارایی خود را در سپرده بانکی، اوراق مشارکت و برخی دارایی‌های دیگر نیز قرار می‌دهند. همین موضوع باعث می‌شود ریسک آنها کمتر از خرید طلا و سکه فیزیکی باشد و در شرایط افت قیمت طلا، کمتر زیان کنند. البته روی دیگر سکه هم این است که در شرایط رشد قیمت طلا و سکه، تا حدودی کمتر سود می‌کنند. این موارد به معنی آن است که خرید صندوق طلا برای افراد ریسک‌گریزی که مایل به خرید سکه و طلا باشند، به خصوص در شرایط فعلی بهتر است. دلیل آن هم این است که اگر احیای برجام با دشواری روبرو شود، این سرمایه گذاران از افزایش قیمت طلا منتفع می‌شوند. اما اگر احتمال دیگر رخ داد و با توافق قیمت سکه و طلا کاهش یافت، آنان کمتر از خرید سکه و طلای فیزیکی زیان خواهند کرد. صندوق سکه طلا کیان یکی از این صندوق‌های طلا است که در بهمن ماه بهترین بازدهی را در میان صندوق های طلا در اختیار داشت.

    نکات مهم در خرید صندوق طلا

    البته دو نکته مهم در این میان وجود دارد. نکته اول آن است که اگر ریسک گریزی شما بسیار زیاد است یا گمان می‌کنید توافق سیاسی بسیار زود اجرایی می‌شود، بهتر است از صندوق‌های درآمد ثابت استفاده کنید. نکته دوم هم این است که تورم در ایران معمولا دو رقمی است. به همین دلیل هم اگر دید بلندمدت نسبت به سرمایه‌گذاری داشته باشید، خرید صندوق‌های طلا می‌تواند گزینه مناسبی باشد. این صندوق‌ها در سال 1399 به طور متوسط بیش از 72 درصد بازدهی داشته‌اند که بسیار بالاتر از تورم است. علاوه بر این، باید توجه کرد که خرید طلای فیزیکی می‌تواند با مشکلاتی مانند تقلب، امکان سرقت، اجرت و دستمزد بالا و مواردی دیگر از این قبیل همراه باشد. این در حالی است که صندوق‌های طلا چنین مشکلی ندارند.