بهترین صندوق‌های درآمد ثابت 6 ماه اخیر کدام بودند؟

امیر شاملویی
    • اشتراک‌گذاری
    • 1640
    • 0
    بهترین صندوق‌های درآمد ثابت 6 ماه اخیر کدام بودند؟

    سرمایه‌گذاران در ایران معمولا به چند دسته تقسیم می‌شوند. عده‌ای از مردم ریسک‌پذیر هستند و عده‌ای دیگر ریسک‌گریز. افرادی که ریسک‌پذیرند معمولا در مواردی مانند بازار سهام سرمایه‌گذاری می‌کنند که بازدهی بالایی دارند اما امکان از دست رفتن بخشی از سرمایه در آنها هم وجود دارد. از سوی دیگر، کسانی که ریسک‌گریز هستند، معمولا پول خود را در جاهایی بانک قرار می‌دهند که اصل پول آنها حفظ می‌شود و ریسک آنها بسیار کم است. البته در این شرایط عایدی آنها نیز بسیار کم است و به خصوص در شرایط تورمی راهکار خوبی به شمار نمی‌آیند. در این مطلب می‌خواهیم شما را با یک جایگزین برای بانک‌ها آشنا کنیم. به همین منظور ابتدا شما را با مفهوم صندوق‌های درآمد ثابت آشنا کرده و سپس بهترین صندوق‌های درآمد ثابت 6 ماه اخیر را به شما معرفی می‌نماییم.

    تورم مهمترین انگیزه برای سرمایه‌گذاری

    نگاهی به رشد تورم در سال‌های اخیر یک نکته مهم را به ما گوشزد می‌کند: هدفمند سرمایه‌گذاری کنید تا از سونامی تورم در امان بمانید. در این صورت باید به بازدهی سرمایه‌گذاری‌های خود توجه کنید. صندوق‌های درآمد ثابت یکی از گزینه‌هایی هستند که برای سرمایه‌گذاری وجود دارند و با این حال افراد زیادی نسبت به آن بی‌اطلاع هستند. اما صندوق درآمد چیست؟ صندوق درآمد به صندوقی گفته می‌شود که بیشتر سرمایه‌گذاری خود را در اوراق مشارکت، سپرده بانکی و اوراق بهادار انجام می‌دهد و بخش کمی را نیز در سهام و سایر دارایی‌ها قرار می‌دهد. از آنجا که این صندوق‌ها در موارد باثباتی سرمایه‌گذاری کرده‌اند، کمتر به شوک‌های بازار و نوسانات قیمت دلار وابسته می‌شوند. قاعده این صندوق‌ها آن است که حداقل 70 درصد از سرمایه آنها باید در اوراق با درآمد ثابت مانند اوراق بدهی قرار گیرد. به همین دلیل هم سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها ریسک بالایی ندارد.

    بهترین صندوق‌های درآمد ثابت 6 ماه اخیر

    بهترین صندوق‌های درآمد ثابت در ماه‌های اخیر کدام صندوق‌ها بوده‌اند؟ نگاهی به آمارهای موجود بدون احتساب صندوق‌های مشترک و نیکوکاری نشان می‌دهد در بازه 6 ماه منتهی به 12 مرداد بهترین صندوق‌های درآمد ثابت شامل صندوق‌های کوثر یکم، تصمیم، ایساتیس پویا، گنجینه آینده روشن، زمرد نو ویرا ذوب آهن، صندوق درآمد ثابت کیان، قابل معامله اعتماد آفرین پارسیان و پاداش سرمایه بهگزین قرار دارند. صندوق‌های برتری که در اینجا معرفی کردیم بین 10.5 تا 12.5 درصد عایدی در مدت 6 ماه داشته‌اند.

    آیا صندوق‌های درآمد ثابت معتبر و قانونی هستند؟

    یکی از سوالاتی که برای افراد پیش می‌آید، آن است که آیا صندوق‎های درآمد ثابت و شرکت‌های آنها از اعتبار لازم برای سرمایه‌گذاری برخوردار هستند یا خیر. در پاسخ باید گفت این صندوق‌ها تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت می‌کنند. بر همین اساس، هیچ صندوقی بدون مجوز سازمان بورس فعال نیست و صندوق‌های سرمایه‌گذاری ربطی به موسساتی که در گذشته بدون مجوز بانک مرکز فعالیت می‌کردند، ندارند. به طور خلاصه این که صندوق‌های سرمایه‌گذاری و از جمله صندوق‌های درآمد ثابت بسیار مطمئن و امن هستند. برای اطمینان از این موضوع می‌توانید به مصادیق بند ۲۱ ماده یک «قانون بازار اوراق بهادار» مصوب مجلس شوراي اسلامي و بند (ه) ماده یک «قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید به منظور تسهیل اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی» رجوع نمایید.

    به این ترتیب صندوق‌های سرمایه‌گذاری از جمله نهادهای مالی به شمار می‌آیند که فعالیت اصلی آن‌ها سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار محسوب می‌شود. بنابراین، از آنجا که مجوز تأسیس و فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار صادر می‌شود، فعالیت آن‌ها تحت نظارت سازمان فوق است.

    فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری شرعی است؟

    یکی از دغدغه‌هایی که برای سرمایه‌گذاران صندوق‌های سرمایه‌گذاری وجود دارد آن است که آیا این صندوق‌ها و سود عایدی از آنها دارای پشتوانه شرعی لازم هستند؟ بر اساس نظر کارشناسان فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار دو شرط برای حلال بودن سود وجود دارد. از آنجا که این شرایط در صندوق‌های سرمایه‌گذاری محقق است، بنابراین سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها از نظر شرعی نیز ایرادی ندارد.

    بانک چقدر عایدی دارد؟

    در بالا به بهترین صندوق‌های درآمد ثابت 6 ماه اخیر اشاره کردیم و بازدهی آنها را نیز بیان کردیم. اما اگر شش ماه پیش به جای این صندوق‎‌ها، پولمان را در بانک می‌گذاشتیم چقدر سود دریافت می‌کردیم؟ بر اساس مصوبات شورای پول و اعتبار، بانک می‌تواند به سپرده‌های یک ساله 16 درصد سود (به ازای یک سال) پرداخت کند. به این ترتیب، در یک بازه 6 ماهه بانک حدودا 8.25 درصد سود می‌داد. همان طور که مشخص است این صندوق‌های درآمد ثابت بیش از 2 تا 4 درصد بیشتر از بانک به افراد سود می‌دادند. این سوددهی بالاتر در شرایطی است که این صندوق‌ها از نظر ریسک مشابه بانک‌ها هستند.

    مهمترین نکات در انتخاب بهترین صندوق‌های درآمد ثابت

    چند نکته مهم وجود دارند که باید در مورد انتخاب صندوق‌های درآمد ثابت به آن توجه کرد. توصیه ما این است که در سنجیدن بهترین صندوق درآمد ثابت برای سرمایه‌گذاری به این نکات توجه نمایید: اندازه صندوق‌ها، کارنامه صندوق و نوسان آن. یک صندوق سرمایه‌گذاری بزرگ نشانه حجم اعتمادی است که مردم و سرمایه‌گذاران مختلف نسبت به آن داشته‌اند. البته یک عیبی که این صندوق‌های بزرگ دارند آن است که مانور کمتری روی دارایی‌های خود می‌دهند و در مدیریت منابعشان کمی کندتر از صندوق‌های کوچک‌تر عمل می‌کنند. البته صندوق‌های بزرگ‌تر از نظر کم‌ریسک بودن نیز بهتر هستند. بنابراین توصیه ما این است که اگر ریسک‌گریز هستید بیشتر به صندوق‌های متوسط و بزرگ روی بیاورید.

    طول عمر صندوق هم از جمله مواردی است که اطمینان بیشتر به عملکرد آن را افزایش می‌دهد. به طور کلی صندوق‌هایی که طول عمر مناسبی دارند، تجربه بیشتری هم دارند. درست است که کسب سود مطلوب است اما همیشه هم بازدهی بالا معیار خوبی یک صندوق نیست. بهتر است بازدهی یک صندوق را در کنار شرایط بازار و ریسک آن در نظر بگیرید. ریسک صندوق‌های مختلف به دلیل این که حجم متفاوتی از دارایی خود را در انواع گزینه‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند، فرق دارد. صندوقی را انتخاب کنید که نوسان کمتری داشته باشد. توجه به این نکات می‌تواند شما را در انتخاب بهترین صندوق درآمد ثابت کمک نماید.