بزرگ ترین شرکت های جهان کدامند؟ / ارزش اپل برابر با مجموع تولید ۱۲ کشور

  • اشتراک‌گذاری
  • 686
  • 0
بزرگ ترین شرکت های جهان کدامند؟ / ارزش اپل برابر با مجموع تولید ۱۲ کشور

فکر می‌کنید ارزشمندترین شرکت جهان چیست؟ اگر گمان می‌کنید این شرکت‌ها نفتی و پتروشیمی هستند، اشتباه می‌کنید. اگر فکر می‌کنید شرکت عظیم آرامکو که شرکت نفت عربستان سعودی است بیش از یک شرکت فناوری محور ارزش دارد، باز هم اشتباه می‌کنید. واقعیت این است که شرکت‌های فناوری گوی سبقت را از سایر شرکت‌ها ربوده‌اند و ارزش آنها در سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته است. در ادامه با ۱۰ مورد از بزرگ ترین شرکت های جهان آشنا می‌شوید و درکی از میزان ارزشمندی آنها به دست می‌آورید. البته آمار تولید ناخالص داخلی (GDP) مربوط به سال ۲۰۱۹ است و در فاصله یک سال اخیر به دلیل مسائلی از جمله کرونا، کشورها تولید ناخالص کمتری دارند. این در حالی است که ارزش اپل پس از شیوع کرونا افزایش نیز پیدا کرده است.

بزرگ ترین شرکت های جهان

اپل بالاتر از آرامکو / ۵ شرکتی که بالای هزار میلیارد دلار ارزش دارند

نخستین شرکت ارزشمند جهان اپل است. ارزش بازار این شرکت در حال حاضر ۲٫۲ هزار میلیارد دلار است یعنی تقریبا معادل با ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی آمریکا در سال گذشته یا به عبارتی برابر با مجموع تولید ناخالص داخلی کشورهای الجزایر، مصر، عراق، اردن، کویت، لبنان، لیبی، مراکش، عمان، قطر، عربستان و تونس در سال ۲۰۱۹ است. پس از اپل، شرکت عظیم آرامکو عربستان قرار دارد که ارزش روز آن در بازار به ۱٫۸۷ هزار میلیارد دلار می‌رسد. برای این که معیاری از بزرگی این عدد داشته باشید، باید بدانید که تولید ناخالص داخلی کانادا ۱٫۷۳ هزار میلیارد دلار است. در رده سوم بزرگ ترین شرکت های جهان نیز مایکروسافت قرار دارد. این شرکت باسابقه ارزشی معادل با ۱٫۶۵ هزار میلیارد دلار دارد. چهارمین شرکتی که ارزش آن بیش از یک میلیارد دلار است، آمازون است. این شرکت ۱٫۶ هزار میلیارد دلار ارزش دارد.

آلفابت شرکت دیگری است که ارزش آن بیش از یک میلیارد دلار است. ارزش آلفابت که شرکت مادر گوگل محسوب می‌شود، کمی بیش از مجموع تولید ناخالص داخلی عربستان، کویت و قطر است.

رشد قابل توجه تسلا در یک سال اخیر

فیسبوک ششمین شرکت ارزشمند جهان در حال حاضر است که ارزش بازاری آن به ۷۶۶ میلیارد دلار می‌رسد. پس از این شرکت، تنسنت چین با ارزش ۷۲۲٫۵ میلیارد دلار قرار گرفته است و تسلا نیز با حدود ۶۹۲ میلیارد دلار در رتبه هشتم قرار گرفته است. تسلا در یک سال گذشته رشد قابل توجهی داشته و پروژه‌های جاه‌طلبانه‌ای را دنبال می‌کند. ارزش این شرکت در طول یک سال تقریبا ۷ برابر شده است.

رقابت جک ما و وارن بافت در میان بزرگ ترین شرکت های جهان

نگاهی به سایر بزرگ ترین شرکت های جهان نشان می‌دهد، گروه علی بابا که مدیر عامل آن جک ما است، در رده نهم شرکت‌های ارزشمند دنیا قرار می‌گیرد. ارزش آن در حال حاضر بیش از ۶۲۳ میلیارد دلار است. برکشایر هاتاوی نیز که مدیریت آن بر عهده سرمایه‌گذار کهنه‌کار و معروف، وارن بافت است، دهمین شرکت ارزشمند دنیا است. این شرکت معتبر، حدود ۵۳۷ میلیارد دلار ارزش دارد که اندکی بیشتر از تولید ناخالص داخلی کشور بلژیک است.

بیشتر بخوانید: 10 برند ارزشمند جهان کدام شرکت‌ها هستند؟

جمع‌بندی

نگاهی به ۱۰ شرکت ارزشمند جهان نشان می‌دهد فناوری تا چه حد می‌تواند برای کشورها ثروت به همراه بیاورد و از شرکت‌هایی که در زمینه‌های سنتی فعالیت می‌کنند، فراتر رود. سرمایه‌گذاری در زمینه فناوری و تلاش برای رشد آن، فرصتی است که می‌تواند هم به طور فردی و هم اجتماعی منافعی به همراه داشته باشد. با ورود به انقلاب صنعتی چهارم و رشد فناوری در سال‌های اخیر، فناوری یکی از ملزومات زندگی خواهد شد و با توجه به اینکه راه‌اندازی برخی مشاغل مبتنی بر فناوری سرمایه چندانی نیز نمی‌خواهد، می‌تواند به عنوان ابزاری برای موفقیت و کسب ثروت مورد توجه باشد.