7 قانون مهم که هر سرمایه گذاری باید بداند

احسان والیان
    • اشتراک‌گذاری
    • 270
    • 0
    7 قانون مهم که هر سرمایه گذاری باید بداند

    در شروع هر کاری قوانین اولیه کمک زیادی به ما کمک می‌کنند. این قوانین مهم و سرانگشتی به ما کمک می‌کنند تا راه و چاه را به خوبی درک کنیم و در واقع راه را از بیراهه تشخیص دهیم. برای به دست آوردن مسیر درست در امور مالی باید 7 قانون مهم سرمایه گذاری را به خوبی یاد بگیریم و آن‌ها را ملکه ذهن کنیم. مشخص است که موقعیت‌های هر سرمایه گذار از فرد دیگری متفاوت است و این تفاوت‌ها تا حدی می‌تواند در حرکت فرد در جهان سرمایه گذاری تاثیر بگذارد. اما 7 قانونی که ما بر آن‌ها متمرکز خواهیم شد مجموع قوانین کلی هستند که مانند قانون جاذبه شامل حال هر وضعیتی می‌شوند؛ بنابراین با این بهانه که وضعیت و معیشت ما متفاوت است از این مطلب نگذریم و کمی حوصله به خرج دهیم.

    7 قانون مهم سرمایه گذاری

    قانون اول، بودجه بندی با 50/30/20

    یکی از محبوب‌ترین قوانین در میان 7 قانون مهم سرمایه گذاری بودجه بندی با قاعده 50/30/20 است. به کمک این قاعده، بودجه ما به 3 بخش تقسیم می‌شود. همه ما اقلام و محصولاتی را در طول زندگی خود خریداری می‌کنیم که می‌توان تمام این محصولات و حتی خدمات را بر اساس خواسته‌ها و نیازهای‌مان به دو دسته ضروری و غیر ضروری تقسیم کنیم. طبق این قاعده، محصولات و خدماتی که بر اساس نیازمان که همان مایحتاج زندگی‌مان است را در بالاترین اولویت قرار می‌دهیم و 50 درصد درآمد ماهیانه را به آن اختصاص می‌دهیم. 30 درصد دیگر از عایدی را برای خواسته‌های خود مانند سرگرمی و تفریح کنار می‌گذاریم و 20 درصد را برای سرمایه گذاری و اهداف مالی خود قرار می‌دهیم. به طور کلی می‌توان گفت کم‌تر کسی هست که نتواند چنین برنامه بودجه بندی را برای زندگی خود انجام دهد. این یک قانون کلی و منصفانه متناسب با هر سطح درآمدی است. حال یک شخص می‌تواند بیش‌تر پس انداز کند و شخص دیگری میزان کم‌تری.

    قانون دوم، 20/4/10 برای خرید خودرو

    این قانون از مجموع 7 قانون مهم سرمایه گذاری برای خرید خودرو بسیار مناسب است. می‌توان با استفاده از این امکان به خرید خودرو که البته این روزها کار چندان ساده‌ای هم نیست دست پیدا کنیم. به هر صورت اگر قصد خرید خودرو را داریم بهتر است این قانون را به مرحله اجرا برسانیم. هنگام خرید اتومبیل باید حداقل 20 درصد کل هزینه خرید را کنار بگذاریم. از طرفی دیگر اگر می‌خواهیم وام خرید دریافت کنیم باید به این نکته دقت کنیم که برای جلوگیری از بهره مازاد، وام مناسبی برداریم. در مدت زمانی که برای خرید خودرو در حال پس انداز هستیم باید 10 درصد و یا بیش‌تر از حقوق خود را صرف هزنیه‌های حمل و نقل کنیم.

    قانون سوم، قانون 10 ساله

    این قانون در میان 7 قانون مهم سرمایه گذاری در نکوهش خرید اتومبیل دست دوم نوشته شده است. قانون 10 سال می‌گوید که اگر بخواهیم برای کم کردن هزینه‌های خرید خودرو به سراغ خرید خودرو دست دوم برویم باید این واقعیت را بپذیریم که اتومبیل دست دوم بعد از ده سال کارکرد خرج‌های بسیاری روی دست ما می‌گذارد. اما با کمی هزینه بیش‌تر خرید ماشین دست اول، می‌توان بعد از ده سال اگر هم به فکر فروش و تعویض خودرو خود بیفتیم باز هم نگران استهلاک خودرو نباشیم؛ چراکه معمولا خودرو دست اول بعد از ده سال آن چنان دچار افت ناشی از استهلاک نمی‌شود.

    قانون چهارم، خانه ای در مالکیت ما با قانون 20 درصد

    خرید خانه یک آرزو است که تقریبا تمام آدم‌ها این آرزو را در ذهن خود می‌پرورانند. اما این آرزو می‌تواند به حقیقت تبدیل شود اگر به قانون 20 درصد پایبند باشیم. بر اساس قانون 20 درصد باید حداقل 20 درصد از حقوق هر ماه خود را کنار بگذاریم و در جایی مطمئن مانند صندوق‌های سرمایه گذاری به عنوان سرمایه گذاری بلند مدت قرار دهیم. ممکن است در گام اول با خود گمان کنید که اصلا چنین چیزی امکان ندارد و با این میزان پس انداز نمی‌توانید حتی به خرید خانه فکر کنید. این تصور کاملا اشتباه است. می‌توان با این میزان پس انداز به راحتی خانه‌دار شد. اما نکته مهمی که قانون 20 درصد به ما می‌آموزد این است که این واقعیت را در ذهن ما به وجود می‌آورد که باید به اندازه توان‌مان خانه‌ای را برای خرید انتخاب کنیم. میان خانه‌دار شدن و به دست آوردن خانه رویایی‌مان فاصله بسیار زیادی وجود دارد و به همین خاطر است که بسیاری از ما تصور می‌کنیم که هیچ گاه صاحب خانه نخواهیم شد.

    قانون پنجم، قانون درآمد

    قانون درآمد یکی از جدی‌ترین 7 قانون مهم سرمایه گذاری به شمار می‌آید. این قانون تمام تمرکزش بر این مهم است که بیش از قدرت درآمد 3 ساله‌تان خود را به خرج و قسط و قرض نیندازید. به این معنی که اگر درآمد 3 سال ما رقمی معادل 300 میلیون تومان می‌شود باید چیزی در حدود همین رقم را برای خرید خانه و یا هر چیز مهم دیگری در زندگی‌مان در نظر بگیریم. حجم بیش از حد بدهی‌ها و اقساط می‌تواند به قیمت ورشکستگی ما تمام شود. به همین خاطر باید برای مخارج خود برنامه ریزی 3 ساله انجام دهیم و به جای طولانی کردن برنامه ریزی مخارج سعی کنیم گزینه سرمایه گذاری خود را به یک سرمایه گذاری بلند مدت و بالای 5 سال تبدیل کنیم.

    قانون ششم، قانون 10 درصد برای بازنشستگی

    قانون 10 درصد یکی از 7 قانون مهم سرمایه گذاری است که توجه ویژه‌ای به دوران بازنشستگی ما دارد. این قانون می‎گوید که هر کدام از ما باید 10 درصد از درآمد هر ماه خود را برای دوران بازنشستگی خود پس انداز و سرمایه گذاری کنیم. البته گفتنی است که بسیاری از ما در ایران تحت بیمه یک شرکت و یا نهاد دولتی برای دوران بازنشستگی‌مان حق بیمه پرداخت می‌کنیم. اما بهتر است جدا از این امکان به فکر سرمایه گذاری برای دوران سالمندی خود نیز باشیم.

    قانون هفتم، پس انداز و سرمایه گذاری

    قانون هفتم از 7 قانون مهم سرمایه گذاری به قانون صندوق اضطراری 6 ماهه اشاره می‌کند. بزرگ‌ترین کمکی که صندوق اضطراری 6 ماهه به هر سرمایه گذار می کند این است که با کنار گذاشتن 5 تا 10 درصد از حقوق ماهیانه می‌توان یک اندوخته مناسب برای مواقعی کنار بگذاریم که حوادث غیر قابل پیش بینی مانند بیماری و بیکاری اتفاق می‌افتد و اگر در چنین مواقعی از صندوق اضطراری بهره‌مند نباشیم مجبور به برهم زدن برنامه بودجه بندی خود می‌شویم. در نتیجه رعایت این کار، برنامه رسیدن به اهداف مالی‌مان نیز به تاخیر نخواهد افتاد.

    بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری چیست؟ انواع سرمایه گذاری کدام است؟

    نتیجه گیری

    7 قانون مهم سرمایه گذاری را با هم مرور کردیم. در این هفت قانون بیش از هر چیز دیگر به اهمیت پس انداز و سرمایه گذاری پی بردیم و دیدیم که چگونه می‌توان با برنامه به تمام اهداف مالی خود برسیم. از طرفی بدهی را نکوهش کردیم و حال می‌دانیم که تا آن‌جا که امکان دارد باید از این پدیده نه چندان مناسب در زندگی مالی خود فاصله بگیریم.