5 قدم اساسی برای مدیریت درست منابع مالی

احسان والیان
    • اشتراک‌گذاری
    • 410
    • 0
    5 قدم اساسی برای مدیریت درست منابع مالی

    مانند امور دیگری که در زندگی داریم امور مالی نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. گاهی پیش می‌آید که به این موضوع بسیار مهم فکر می‌کنیم و شروع به برنامه ریز‌ی برای در دست داشتن مخارج و امور اقتصادی می‌کنیم. اما این برنامه ریزی‌ها اغلب با شکست مواجه می‌شوند و ما را دچار این باور غلط می‎کنند که برنامه ریزی برای این مهم امکان پذیر نیست و اصلا باید همه چیز را به حال خود وا گذاشت. اما چنین نیست. هر کدام از ما می‌توانیم به راحتی به برنامه ریزی بپردازیم. در ادامه 5 قدم اساسی برای برنامه‌ریزی و مدیریت منابع مالی را مرور خواهیم کرد.

    سرمایه گذاری آنلاین با کیان دیجیتال

    مرتب کردن امور مالی

    مرتب کردن آن چه داریم از موجودی کارت‌های اعتباری گرفته تا وام و عایدی ماهانه و سودهایی که سر هر ماه نصیب‌مان می‌شود، اولین گامی است که باید در نظر داشته باشیم. می‌توان برای مرتب کردن تمام این گزینه‌ها به جای استفاده از کاغذ و قلم از نرم افزارهای بودجه بندی موجود استفاده کرد. با این کار نه تنها می‌توان از بودجه خود باخبر شد بلکه می‌شود به ردیابی هزینه‌ها و باقی مانده موجودی خود پرداخت.

    هزینه کم تر، پس انداز بیش تر

    هر چه کم‌تر از درآمد خود خرج کنیم می‌توانیم پس انداز بیش‌تری انجام دهیم. البته کم کردن هزینه‌ها به این مفهوم نیست که از ضروریات زندگی خود بزنیم. ما با همان مهارت ردیابی مخارج و مرتب کردن امور مالی خود می‌توانیم به این قدرت برسیم که جلوی خرج‌های اضافی را بگیریم و از اضافات مخارج خود کم کنیم. با دانستن این که بیش‌ترین هزینه‌مان متعلق به کدام قسمت از مخارج است می‌توانیم به راحتی به تنظیم و تحت تسلط درآوردن آن قسمت بپردازیم.

    پول خود را به کار بیاندازید

    از ارزش زمانی پول استفاده کنیم. زودتر از آن چه که فکرش را کنیم پا به سن می‌گذاریم و به همین دلیل هر چه زودتر اقدام به پس انداز کنیم می‌توانیم از ارزش زمانی پول‌مان استفاده کنیم و از مزایای آن بهره‌مند شویم. هر چه میزان پول وارد سرمایه گذاری شده بیش‌تر باشد میزان بازدهی بیش‌تر خواهد بود. صندوق با درآمد ثابت یکی از بهترین گزینه‌ها با سود روزشمار بیش‌تر از بانک است که می‌تواند ارزش پول ما را در مقابل تورم و نوسانات حفظ کند و بازدهی قابل توجه‌ای به ما بدهد. ریسک این صندوق‌ها نیز اندک است.

    آموزش مداوم

    خود را در معرض آموزش قرار دهیم. این مهم را به یاد داشته باشیم که آموزش هیچ گاه پایان پذیر نیست. دانش جمعی که امروزه از طریق دوره‌های آموزشی در دسترس ما قرار می‌گیرد می‌تواند بیش از هر نوع اطلاعات دسته بندی شده دیگری تمام ابعاد لازم در مورد پس انداز و مدیریت مالی را به ما بیاموزد.

    درک ریسک

    نکته کلیدی در سرمایه گذاری این است که هر چه بیش‌تر ریسک کنیم، به همان میزان می‌توانیم انتظار بازده بیش‌تری داشته باشیم. اما قبل از هر چیز باید متوجه باشیم که در مدیریت امور مالی خود تا چه اندازه فرد ریسک پذیری هستیم و خود را مورد سنجش ریسک قرار می‌دهیم. توجه به این موضوع و درک ریسک باعث می‎‌شود که از همان ابتدای کار نسبت به این موضوع آگاه شویم و با توجه به ریسک پذیر و یا ریسک گریز بودن‌مان بهترین مسیر را برای سرمایه گذاری انتخاب کنیم.

    منبع: quicken