سرمایه گذاری کوتاه مدت بهتر است یا بلند مدت؟

احسان والیان
    • اشتراک‌گذاری
    • 291
    • 0
    سرمایه گذاری کوتاه مدت بهتر است یا بلند مدت؟

    برای سرمایه گذاری بلند مدت معمولا توصیه به دارایی‌هایی مانند سهام، املاک و مستغلات می‌شود که در مدت نسبتا طولانی به بازدهی قابل توجهی می‌انجامند.

    یکی از بزرگ‌ترین سوالاتی که ذهن هر شخص متقاضی سرمایه گذاری را به خود مشغول کرده است این است که سرمایه گذاری کوتاه مدت بهتر است یا بلند مدت؟

    باید گفت که هر کدام از آنها مزایایی دارند و زمانی دارای معایب می‌شوند که ما آن‌ها را جا به جا استفاده کنیم. به این معنی که هدف‌مان کوتاه مدت است و می‌خواهیم کمی بعد از سرمایه خود در کار دیگری استفاده کنیم اما گزینه‌ای را که سرمایه گذاری آن در بلندمدت جواب می‎دهد را انتخاب کرده‌ایم و بالعکس.

    البته باید گفت که هم سرمایه گذاری بلند مدت دارای نقاط قوت و ضعف است و هم کوتاه مدت. با این حال، به خصوص در کشوری با تورم بالا، سرمایه‌گذاری بلندمدت گزینه مناسبی است. در ادامه به بررسی هر کدام از این دو نوع خواهیم پرداخت و خواهیم فهمید که کدام یک برای هر کدام از ما مناسب‌تر است.

    سرمایه گذاری آنلاین با کیان دیجیتال

    چه زمانی سرمایه گذاری بلند مدت را انتخاب کنیم؟

    پاسخ به این سوال بسیار ساده‌تر از آن است که فکرش را می‌کنیم. سرمایه گذاری بلند مدت برای آن‌هایی مناسب است که احتمالا برای طولانی مدت نیازی به پول‌شان نخواهند داشت و کوتاه مدت نیز برای اشخاصی است که به دنبال نتیجه گیری سریع و تزریق سرمایه خود به کار دیگری یا مخارجی در زندگی‌شان هستند.

    برای سرمایه گذاری بلند مدت معمولا توصیه به دارایی‌هایی مانند سهام، املاک و مستغلات می‌شود که در مدت نسبتا طولانی به بازدهی قابل توجهی می‌انجامند.

    بازنشستگی

    بازنشستگی هم قسمتی از زندگی هر کدام از ما است. همه می‌دانیم که حداقل زمان موردنیاز برای بازنشسته شدن در کاری 20 سال است. بی شک برای چنین دورانی نیاز به اندوخته و سرمایه‌ای داریم و بهترین کار این است که تا دیر نشده دست به سرمایه گذاری بلند مدت برای چنین روزی بزنیم.

    بزرگان اقتصاد و سرمایه گذاری می‌گویند زمانی که جوان هستیم وقت زیادی برای اشتباه کردن و خلاص شدن از رکود و تورم بازار داریم و می‌توانیم ثروت اندوزی را برای گذران دوران پیرسالی‌مان در همین روزهای جوانی انجام دهیم.

    بیشتر بخوانید: حکم شرعی سود صندوق‌های سرمایه‌گذاری چیست؟

    برنامه های 7 تا 10 سال

    یکی دیگر از انواع سرمایه گذاری‌ بلند مدت را می‌توان به صندوق های سرمایه گذاری اختصاص داد. صندوق با درآمد ثابت نیز از این دست صندوق‌ها هستند که با تکیه بر سپرده‌های بانکی و میزان کمی سهام می‌توانند در بازه‌های زمانی ده ساله هر کسی را از سرمایه گذاری که کرده است راضی نگه دارند.

    از سوی دیگر، اوراق بهادار با بازدهی مناسب و میزان ریسک بسیار کمی که دارند می‌توانند در یک برنامه 7 تا 10 ساله بازده موردنیاز فرد سرمایه گذار را تامین کنند.

    غلبه بر تورم

    زمانی که قصد مقابله با تورم را دارید پس باید به فکر سرمایه گذاری بلند مدت باشید. سرمایه گذاری‌های طولانی مدت مانند سهام و صندوق های سهامی می‌توانند در بلند مدت و در مقابل تورم ایجاد شده از سرمایه محافظت کنند.

    ناگفته نماند که سرمایه گذاری در سهام نسبت به دیگر زمینه‌های سرمایه گذاری از ریسک بالاتری برخوردار است اما به همان میزان می‌تواند از نرخ بالاتری از بازده بهره‌مند شود و قدرت خرید سرمایه گذار را حفظ کند.

    چه زمانی سرمایه گذاری کوتاه مدت را انتخاب کنیم؟

    این که چه زمانی باید سرمایه گذاری کوتاه مدت را انتخاب کنیم بستگی به مدت زمان انتظار ما برای رسیدن به هدف دارد. گاهی برای یک هدف کاری و یا رسیدن به اهداف مالی به یک بازه زمانی کوتاه‌تری در سرمایه گذاری نیاز داریم. می‌خواهیم با یک سرمایه گذاری کوتاه مدت به تهیه منبعی برای درآمد پایدار برسیم.

    مواردی هم شامل سرمایه گذاری کوتاه مدت می‌شوند که می‌توانند ما را به هدف‌مان برسانند. اوراق مشارکت یکی از بهترین راه‌ها برای سرمایه گذاری کوتاه مدت و رسیدن به درآمد است. برخی نیز برای چنین کاری دلخوش به سودهای سهام هستند و اقدام به سرمایه گذاری در بازار سهام می‌کنند که البته در صورت عدم آشنایی بالا نسبت به بازار، به نتیجه مساعدی نمی‌رسند و گاهی حتی ضرر هم می‌کنند.

    منبع: The Balance


    برای سرمایه گذاری بلند مدت معمولا توصیه به دارایی‌هایی مانند سهام، املاک و مستغلات می‌شود که در مدت نسبتا طولانی به بازدهی قابل توجهی می‌انجامند.
    این که چه زمانی باید سرمایه گذاری کوتاه مدت را انتخاب کنیم بستگی به مدت زمان انتظار ما برای رسیدن به هدف دارد. گاهی برای یک هدف کاری و یا رسیدن به اهداف مالی به یک بازه زمانی کوتاه‌تری در سرمایه گذاری نیاز داریم. می‌خواهیم با یک سرمایه گذاری کوتاه مدت به تهیه منبعی برای درآمد پایدار برسیم. مواردی هم شامل سرمایه گذاری کوتاه مدت می‌شوند که می‌توانند ما را به هدف‌مان برسانند. اوراق مشارکت یکی از بهترین راه‌ها برای سرمایه گذاری کوتاه مدت و رسیدن به درآمد است. برخی نیز برای چنین کاری دلخوش به سودهای سهام هستند و اقدام به سرمایه گذاری در بازار سهام می‌کنند که البته در صورت عدم آشنایی بالا نسبت به بازار، به نتیجه مساعدی نمی‌رسند و گاهی حتی ضرر هم می‌کنند.