صندوق‌های برتر طلا کدام هستند و چقدر سود می‌دهند؟

امیر شاملویی
    • اشتراک‌گذاری
    • 383
    • 0
    صندوق‌های برتر طلا کدام هستند و چقدر سود می‌دهند؟

    اگر در یک هفته اخیر، نگاهی به بازار انداخته باشید، خواهید دید که بهای دلار در بازار افزایش یافته است. همگام با افزایش قیمت دلار، بهای طلا نیز رشد کرده است. این افزایش قیمت ریشه در این دارد که فعالان بازار فکر می‌کنند بازگشت به برجام نسبت به قبل دشوارتر شده است. این تغییر انتظارات، بار دیگر قیمت دارایی‌ها را در کشور افزایش داده، اما مشخص نیست این روند تا چه زمانی ادامه داشته باشد. به هر صورت، دسترسی به توافق امکان‌پذیر به نظر می‌رسد اما مسائلی که بر سر راه قرار دارد، ممکن است ترمزهایی برای رسیدن به آن ایجاد کرده و مقداری فاصله زمانی تا رسیدن به آن رخ دهد. در ادامه نگاهی به بازدهی صندوق‌های طلا در هفته اخیر می‌اندازیم و برترین صندوق‌ها را در این بازه معرفی می‌کنیم.

    بیشترین بازدهی صندوق‌های طلا در هفته اخیر

    اگر نگاهی به جدول سوددهی صندوق‌های طلا بیندازیم، متوجه می‌شویم این صندوق‌ها همگی در حدود 7 درصد عایدی نصیب سرمایه گذاران خود کرده‌اند. در بازه بین 17 تا 24 بهمن امسال، صندوق سکه طلا کیان با بازدهی 7.38 درصدی در صدر صندوق‌های طلا قرار گرفته است. بازدهی این صندوق در یک سال اخیر حدود 119 درصد بوده است. یعنی اگر فقط 10 میلیون تومان در این صندوق می‌گذاشتید، در یک سال اخیر این پول حدودا 21 میلیون و 900 هزار تومان شده بود.

    پس از صندوق سکه طلا کیان، صندوق لوتوس قرار دارد که در هفته اخیر توانسته است بازدهی 7.35 درصدی کسب کند. در رتبه سوم نیز صندوق مفید با 7.16 درصد قرار دارد و رتبه چهارم متعلق به صندوق طلای زرافشان با 7.12 درصد بازدهی است.

    برنده بازدهی صندوق‌های طلا تا 24 بهمن: صندوق سکه طلا کیان

    در بالا بازدهی 7 روز اخیر صندوق‌های طلا را بررسی کردیم. اما تا اینجای بهمن کدام صندوق‌ها توانسته‌اند عملکرد بهتری نسبت به بقیه داشته باشند؟ بررسی‌های سرمایه پلاس از آمارهای موجود در مرکز پردازش اطلاعات مالی ایران نشان می‌دهد صندوق طلای کیان در 24 روز نخست بهمن باز هم صدرنشین صندوق‌های طلا بوده است. این صندوق توانسته است در این بازه زمانی 13.16 درصد عایدی نصیب سرمایه گذارانش کند. پس از این صندوق، لوتوس با بازدهی 13.02 درصدی قرار گرفته است. در رتبه‌های بعدی نیز به ترتیب صندوق طلای مفید و صندوق زرافشان با بازدهی 12.86 و 12.46 درصد جای دارند.

    بیشتر بخوانید: مقایسه صندوق طلا، سود بانکی و تورم در سال 99

    فایده خرید صندوق طلا به جای سکه طلا چیست؟

    شاید بپرسید چرا به جای طلا باید به صندوق‌های طلا روی آورد و آنها را خرید؟ این کار دلایل زیادی دارد. یکی از مهمترین این موارد، این است که دارایی‌های فیزیکی مانند سکه و طلا، همواره قابل سرقت یا جعل شدن هستند. از سوی دیگر، مساله کارمزد و حباب قیمتی در این کالاها وجود دارد. صرف نظر از این موارد، درست است که در شرایط رشد قیمت طلا، بازدهی سکه بیشتر از صندوق است، اما ریسک صندوق طلا به خصوص در شرایط فعلی کمتر است. خبرهای سیاسی از احیای برجام می‌تواند به شدت روی بازار طلا و دلار اثر بگذارد و شدیدا قیمت آنها را کاهش دهد. در این شرایط بازدهی صندوق‌های طلا بهتر از سکه و طلا خواهد بود.