چقدر طول می‌کشد تا پولمان را دو برابر کنیم؟

احسان والیان
    • اشتراک‌گذاری
    • 5292
    • 0
    Current Time 0:00
    /
    Duration Time 0:00
    Progress: NaN%
    Playback Rate
    1.00x

    حداقل برای یک بار در زندگی‌مان هم که شده عبارت سود مرکب به گوش‌مان خورده است. اما شاید کمتر در مورد این نرخ پرس و جو کرده یا با آن آشنا باشیم. نرخ بهره مرکب به ما کمک می‌کند تا بتوانیم در مدت زمان کمتری پول‌مان را دو برابر کنیم. اما چقدر طول می‌کشد تا یک گزینه سرمایه‌گذاری ما را به هدف دو برابر شدن پول‎مان برساند؟ قاعده‌ 70 یکی از راه‌های محاسبه رسیدن به این هدف است. در ادامه نشان می‌دهیم چطور می‌توان مدت زمان لازم برای دو برابر شدن پولمان را محاسبه کنیم.

    قاعده 70

    اگر به پول سرمایه‌گذاری شما سالی 1 درصد بازدهی تعلق بگیرد، 70 سال طول می‌کشد تا پول‌تان دو برابر شود. اگر همین بازدهی به 3 درصد برسد باید انتظار دو برابر شدن پول‌مان را در 24 سال بعد داشته باشیم و اگر با 6 درصد بازدهی مواجه باشیم 12 سال بعد می‌توانیم دو برابر پولی که گذاشتیم را برداشت کنیم. اما اگر با 12 درصد بازدهی همراه شویم می‌توانیم ظرف مدت 6 سال دو برابر پول خود را برداشت کنیم. با این حالت و با در نظر گرفتن قاعده 70 و محاسبه هر چند سالی که مدنظرتان برای دو برابر کردن پول‌تان نیاز دارید را انجام دهید.

    این فرمول ساده است. اگر می‌خواهید ببینید یک سرمایه‌گذاری در چه مدت پول شما را دو برابر می‌کند، عدد 70 را بر نرخ بهره ثابتی که به شما می‌دهد، تقسیم کنید. حاصل این تقسیم تعداد سال‌هایی که طول می‌کشد تا پول شما دو برابر شود را نشان می‌دهد.

    به دنبال جایی مناسب

    حال این سوال پیش می‌آید که برای به دست آوردن عدد موردنظر از دو برابر شدن پول‌مان باید به سراغ کدام حساب و کدام زمینه سرمایه گذاری برویم. با توجه به محاسباتی که قبل‌تر انجام دادیم باید به یاد داشته باشیم که انتخاب گزینه مناسب در قاعده 70 جایگاه ویژه‌ای برای نتیجه‌گیری بهتر برای هر شخص در سرمایه گذاری و دوبرابر کردن پول‌اش دارد. بهترین کار این است که پول خود را جایی قرار دهیم که نرخ بهره قابل توجهی داشته باشد. به عنوان مثال صندوق درآمد ثابت از گزینه‌های مناسب برای تحقق بخشیدن به قاعده 70 می‌باشد. این صندوق با توجه به کم ریسک بودنش می‌تواند ما را به خواسته خود از سرمایه گذاری‌مان برساند، هرچند زمان رسیدن به آن طولانی‌تر از برخی گزینه‌های دیگر است. سود مرکب مانند اهرمی فوق العاده در دو برابر شدن پولمان، به کمک ما می‌آید.

    سود مرکب، اهرم فوق العاده

    سود مرکب به نظر عبارت عجیبی می‌آید اما تعریف و کارکرد بسیار ساده‌ای دارد. تصور کنید که در هر روز، ماه و یا سال به میزان پولی که سرمایه گذاری کرده‌اید 5 درصد سود تعلق می‌گیرد. اگر به آن میزان از سود حاصل شده دست نزنیم، دفعه بعد که قرار بر اضافه شدن سود به اصل پول ما می‌رسد، آن سود دست نخورده دفعه پیش نیز به عنوان اصل پول در محاسبه سود جدید به حساب می‌آید.

    مناسب اما پر ریسک

    از این واقعیت نمی‌توان گذشت که صندوق های سهامی نیز گزینه مناسبی برای تحقق بخشیدن به قاعده 70 هستند. با ورود به سهام، به ویژه صندوق های سهامی که زیر نظر تیمی مجرب به نام ارکان صندوق اداره می‌شوند می‌توان به دو برابر شدن پول در مدت زمانی معقول فکر کرد. رشد سهام در میان تمام زمینه‌های سرمایه گذاری دیگر بسیار بالاتر بوده است اما باید به یاد داشت که رشد موردنظر برای نتیجه گیری عالی در این زمینه سرمایه گذاری در بازه‌های زمانی نسبتا بلندمدتی شکل می‌گیرد.

    محدودیت های قاعده 70

    این‌که می‌توان با اجرای قانونی به نام قاعده 70 بتوانیم در بازه زمانی اقدام به دو برابر کردن سرمایه‌مان کنیم، برای بسیاری از ما اتفاق خوشایندی به حساب می‌آید. اما با این‌که قاعده 70 را هر فرد می‌تواند اجرا کند، باید به این نکته اشاره کرد که ممکن است عده‌‎ای به خاطر کمبود دانش نتوانند این قاعده را اجرا کنند. به این معنی که ممکن است محاسبه این‌که چطور می‌توان قاعده 70 را اجرا کرد برای این عده مشکل باشد. به همین خاطر پیشنهاد می‌شود که برای رعایت این قاعده بدون نیاز به محاسبه و بعد اجرای آن، با خرید واحدهای صندوق‌های سرمایه گذاری متناسب با شخصیت سرمایه گذاری شروع کرد. به این صورت، نیازی به دانستن اطلاعات لازم برای محاسبه قاعده 70 نیست.

    به عنوان مثال صندوق با درآمد ثابت از گزینه‌های مناسب برای تحقق بخشیدن به قاعده 70 می‌باشد. این صندوق با توجه به کم ریسک بودنش می‌تواند ما را به خواسته خود از سرمایه گذاری‌مان برساند، هرچند زمان رسیدن به آن طولانی‌تر از برخی گزینه‌های دیگر است. سود مرکب مانند اهرمی فوق العاده در دو برابر شدن پولمان، به کمک ما می‌آید.
    سود مرکب به نظر عبارت عجیبی می‌آید اما تعریف و کارکرد بسیار ساده‌ای دارد. تصور کنید که در هر روز، ماه و یا سال به میزان پولی که سرمایه گذاری کرده‌اید 5 درصد سود تعلق می‌گیرد. اگر به آن میزان از سود حاصل شده دست نزنیم، دفعه بعد که قرار بر اضافه شدن سود به اصل پول ما می‌رسد، آن سود دست نخورده دفعه پیش نیز به عنوان اصل پول در محاسبه سود جدید به حساب می‌آید.