چرا نباید همه تخم مرغ‌ها را در یک سبد گذاشت؟

  • اشتراک‌گذاری
  • 439
  • 0
چرا نباید همه تخم مرغ‌ها را در یک سبد گذاشت؟

استراتژی متنوع سازی یکی از مهم‌ترین گام‌هایی است که سرمایه گذاران موفق برمی‌دارند. بارها این مثل معروف را که سالها است مورد استفاده قرار گرفته را شنیده‌ایم که نباید همه تخم مرغ‌های‌مان را در یک سبد قرار دهیم. این جمله در مورد یک واقعیت محض صحبت می‌کند. اگر دارایی‌های‌مان را به شکل تعدادی تخم مرغ ببینیم، عقلانی است که همه آن‌ها را در زمان حرکت برای رسیدن به یک مقصد در یک سبد قرار ندهیم. چرا؟ چون اگر اتفاق بدی برای آن سبد بیفتد، دیگر تخم مرغ (سرمایه‌ای) نخواهیم داشت. اما آیا همه چیز را در مورد سبک و سیاق متنوع سازی می‌دانیم؟ در ادامه به بررسی همه ابعاد مفهوم متنوع سازی در سرمایه گذاری خواهیم پرداخت.

سرمایه گذاری آنلاین با کیان دیجیتال

چرا باید متنوع سازی کنیم؟

هدف اصلی از متنوع سازی در سرمایه گذاری کاهش خطر است. همان‌طور که در ابتدا گفتیم منطق این کار کاملا ساده است. اگر تنها روی یک مورد – به عنوان مثال روی یک سهم – سرمایه گذاری کنیم و آن مورد در یک زمان و در یک جهت مشخص حرکت نکند، در این صورت احتمال از دست دادن تمام پول‌مان و یا کاهش ارزش آن بسیار زیاد خواهد بود. به عنوان مثال افرادی که پیش از افت بازار روی دارایی‌های مختلفی سرمایه‌گذاری کرده بودند و محدود به طلا یا بورس نبودند، وضعیت بسیار بهتری نسبت به کسانی دارند که متنوع سازی را در سرمایه گذاری رعایت نکرده بودند.

چگونه تنوع ایجاد کنیم؟

متنوع سازی در سرمایه گذاری بیش از نگهداری انواع سهام و یا اوراق قرضه است. این که بتوانیم پول خود را به بخش‌های دیگری مانند صندوق‌های درآمد ثابت اختصاص دهیم می‌تواند نوعی تنوع سازی موفق به حساب بیاید. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها در متنوع سازی سرمایه این است که دید بلند مدت داشته باشیم و چشم انداز شرکت‌هایی که در آن سرمایه گذاری می‌کنیم را ببینیم. صندوق های سرمایه گذاری یکی از انتخاب‌های هوشمندانه برای متنوع سازی است. از آن جایی که این صندوق‌ها سعی بر تقسیم سرمایه ما در سهام مختلف و موفق شرکت‌ها و یا بازارهای سرمایه مختلف دارند می‌توانند کار متنوع سازی در سرمایه گذاری را تا حد قابل توجهی انجام دهند. متنوع سازی صندوق‌ها از این جهت ارزشمند است که آگاهانه انجام می‌شوند. برخی نیز در شرکت‌های مختلف و گوناگون با ریسک‌های متفاوت سرمایه‌گذاری می‌کنند تا ریسکشان کمتر شود.

سعی کنید دارایی خودتان را به گزینه‌های مختلف از پرریسک تا کم‌ریسک اختصاص دهید. بر اساس میزان ریسک گریزی یا ریسک پذیری‌تان درصد سرمایه‌گذاری در این گزینه‌ها را تعیین نمایید. مثلا صندوق درآمد ثابت کم‌ریسک است اما ریسک بورس بالاتر است. یادتان باشد ریسک و سود دو روی یک سکه هستند. یعنی گزینه مطمئن سود کمتری به شما می‌دهد اما خطر بیشتری دارد. به همین دلیل در چینش سرمایه‌گذاری خود دقت کنید یا می‌توانید به جای آن از مشاور مالی کمک بگیرید. راه دیگر، خرید صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سود بردن از دانش مدیران آنها است. خوبی این روش کسب سود بدون پرداخت هزینه به مشاوران مالی خبره آنها است.

آیا نیاز به متنوع سازی در شرکت ها داریم؟

قبل از این که به این سوال پاسخ دهیم باید بگوییم که متنوع سازی در سرمایه گذاری باید آگاهانه باشد. هر نوع تنوع سازی مناسب نیست. به قول معروف هر گردی، گردو نیست! قبل از این که در شرکت‌های مختلف شروع به خرید سهام و یا مشارکت و خرید اوراق کنیم به خوبی باید نسبت به ماهیت شرکت‌های موردنظرمان آگاه باشیم. همچنین در مورد صندوق‌های سرمایه گذاری هم باید به نکاتی مانند پورتفوی آنها، قابل معامله بودن در بورس و مهمتر از همه نحوه عملکرد آنها توجه کنیم. شرکت‌های موردنظر ما باید این اطلاعات را با شفافیت خوبی ارائه دهند.

تصمیم گیری

یکی از شاخه‌های اصلی در سرمایه گذاری که باید به آن پایبند باشیم تصمیم گیری است. اما متنوع سازی در سرمایه گذاری نیز به خودی خود شامل تصمیم گیری می‌شود. تصمیم گیری برای مدت زمانی که می‌خواهید برای بازدهی وقت بگذارید بسیار حائز اهمیت است و شناخت شرکت‌ها نیز از سوی دیگر بسیار ضروری است. اگر وقت کسب دانش و اطلاعات کافی در این زمینه‌ها را ندارید می‌توانید همه کارها را به صندوق های سرمایه گذاری بسپارید.

خودشناسی

بیش از هر اقدام دیگر این نکته مهم است که خودمان را به خوبی بشناسیم و بدانیم که اصلا کدام زمینه برای تنوع سرمایه در سرمایه گذاری برای ما مناسب‌تر است. سنجش ریسک و این که بفهمیم تا چه اندازه ریسک پذیر یا ریسک گریز هستیم. متاسفانه بسیاری از افراد با قرار گرفتن در موقعیت‌هایی از سرمایه گذاری که اصلا مناسب حال‌شان نیست دچار ضررهای هنگفت روحی و جسمی می‌شوند. عده‌ای عجله دارند و با کوچک‌ترین نوسان دچار اضطراب می‌شوند و به خود آسیب می‌زنند و برای همیشه با خاطره‌ای بد از جهان سرمایه گذاری فاصله می‌گیرند.