سختی ها و دشواری های سرمایه گذاری مستقیم در بورس

احسان والیان
    • اشتراک‌گذاری
    • 82
    • 0
    سختی ها و دشواری های سرمایه گذاری مستقیم در بورس

    بازار سهام در روزها و ماه‌های پس از میانه مرداد 99، روزگار خوشی را از سر نگذرانده است و بسیاری از سرمایه گذاران با کوچک‎ترین علامتی از سبز پوش شدن بازار – حتی برای یک روز – به آینده و روزهای پر بازده امیدوار می‌شدند و می‌شوند. اما مدت زمانی نمی‌گذرد که دوباره غلبه رنگ سرخ را در میان بسیاری از سهام می بینیم. باید گفت که روزهای افت در این چند ماه اخیر بیش‌تر از روزهای صعود بوده است. برای بسیاری که به تازگی وارد بازار سهام شده‌اند و تغییرات فوق را دیده‌اند این سوال پدید می‌آید که دیگر دشواری‌ها و سختی‌های سرمایه گذاری غیر مستقیم در بورس چیست و مهم‌تر این که چه طور می‌توان در بورس ماند اما کم‌تر دچار ضرر شد – و با سرمایه گذاری هوشمندانه – سود به دست آورد.

    سرمایه گذاری مستقیم در بورس

    سفر به ناشناخته های سرمایه گذاری مستقیم در بورس

    گاهی اوقات ترس باعث بقا می‌شود. این یک حقیقت در مورد انسان‌ها است. در طول تاریخ از هر چه که احساس خطر کردیم دور شدیم و برای دفاع از خود در مقابل پدیده‌ای ناشناخته فکر کردیم و راه حلی پیدا کردیم. از دست دادن سرمایه و وجه نقد و هر نوع دارایی دیگر نیز از ترس‌های ما به شمار می‌آید. حال که یک سال از حضور بسیاری از ما در بازار بورس می‌گذرد می‌توانیم این ادعا را داشته باشیم که در ناشناخته‌های بورس غوطه ور شده‌ایم و هم روزهای پر سود آن را دیده‌ایم و هم ماه‌های خاموشی و ضرر مداوم را از سر گذرانده‌ایم که البته تا به امروز ادامه پیدا کرده است. گفتنی است که این ناشناخته‌ها و موج نوسانات برای ما تازه واردان که به سرمایه گذاری مستقیم در بورس تمایل داشتیم عجیب و سهمگین بوده است؛ به این معنی که می‌توانستیم با کاربلدان و متخصصین این بازار وارد جهان بورس شویم و کم‌تر متضرر شویم و در روزهای سبز بازار سهام بیش‌تر سود کنیم. صندوق های سرمایه گذاری سهامی می توانستند مانند یک کشتی ایمن با متخصصین کارآزموده ما را به خطرات کم‌تری به مقصد برسانند. البته هنوز هم دیر نشده است و می‌توان از وجود این صندوق‌ها به جای سرمایه گذاری مستقیم استفاده کرد.

    مشورت در سرمایه گذاری به مثابه گنجینه

    از بزرگان خود بسیار شنیده‌ایم که مشورت با دیگران مانند این است که از گنجینه دانش آن‌ها استفاده کنیم و با دانستن تجربیات آن‌ها از دام‌های خطرناک پیش رو آگاه شویم. سرمایه گذاری مستقیم در بورس مانند این است که بخواهید به جایی سفرکنید که سراسر تاریک است و شما هم هیچ اطلاعی از چگونگی مسیر پیش رو ندارید. بنابراین برای ورود مستقیم به بازار سهام باید یا با یک مشاور سرمایه گذاری مجرب همراه شویم و یا این که اگر وقت کافی نداریم از روش غیر مستقیم یعنی از طریق صندوق های سرمایه گذاری ورود کنیم. حالا که تاکیدمان بر صندوق های سرمایه گذاری است پس بهتر است از مزایای این پدیده سرمایه گذاری نمونه‌هایی را بیاوریم تا تفاوت آن را با سرمایه گذاری مستقیم در بورس بهتر درک کنیم.

    برتری صندوق های سرمایه گذاری

    صندوق های سرمایه گذاری در سهام که از اعتبار قابل توجهی نیز برخوردار هستند مزایایی دارند که هر کدام از ما می‌توانیم از این مزایا بهره ببریم. بسیاری از ما که به صورت مستقیم در بورس سرمایه گذاری کرده‌ایم این خاطره تلخ را تجربه کرده‌ایم که زمان نزول بازار یا یک سهم، قصد فروش سهم‌هایی را از پرتفوی خود داشته‌ایم؛ اما به خاطر صف فروش بزرگ نتوانستیم به موقع جلوی ضرر بیش‌تر را بگیریم. مزیت سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سهام این است که هر وقت بخواهیم می‌توانیم اقدام به فروش واحدهای صندوق خریداری شده نماییم و در صف گیر نکنیم. البته گفتنی است که قبل از شروع سرمایه گذاری به طور غیر مستقیم باید به مقایسه بهترین صندوق های سرمایه گذاری پرداخت و مناسب‌ترین آن‌ها را برای حضور موفق در بورس انتخاب کرد.

    محدودیت در سرمایه گذاری

    به این نکته مهم توجه داشته باشیم که هر کدام از ما با میزان محدودی سرمایه قادر به سرمایه گذاری هستیم. حال در نظر بگیریم که همین میزان را هم با سرمایه گذاری مستقیم در بورس از دست بدهیم و دیگر بازی را ببازیم. اتفاق تلخی است و متاسفانه برای عده بسیاری به قیمت سلامتی‌شان تمام می‌شود. برای این که بتوانیم در مسیر سرمایه گذاری به صورت علمی عمل کنیم باید به نکاتی مانند سنجش ریسک قبل از شروع سرمایه گذاری توجه کنیم. هر کدام از ما تا حد مشخصی می‌توانیم تحمل ریسک سرمایه گذاری را داشته باشیم. باید به این نکته اشاره مستقیم کنیم که سرمایه گذاری مستقیم در بورس با ریسک‌های پنهانی همراه است که می‌تواند ما را غافلگیر کند؛ بنابراین جدا از این که باید با یک راه بلد مانند صندوق های سرمایه گذاری جلو برویم باید در نظر داشته باشیم که تحمل ریسک سرمایه گذاری ما چقدر است؟ هر زمان که قدم به قدم را هوشمندانه برداشتیم می‌توانیم امیدوار به آینده سرمایه گذاری خود باشیم.

    برنامه ریزی و هدف گذاری

    بسیاری از ما نمی‌دانیم که بازار سهام به عنوان یک زمینه سرمایه گذاری بلند مدت به حساب می‌آید؛ بنابراین برای وارد شدن به آن باید از قبل اهداف خود را برای بازه زمانی 5 تا 10 سال هماهنگ کرده باشیم. این که مشخص کنیم بازده انتظاری ما در چه محدوده زمانی قرار دارد و انتظار ما چیست باعث می‌شود از سرمایه گذاری بلند مدت خسته نشویم و بر اساس برنامه ریزی و زمانبندی جلو برویم. قبل از این که اقدام به خرید سهام در روش سرمایه گذاری مستقیم در بورس می‌کنیم باید از سواد مالی لازم برخوردار باشیم و سر از چند و چون این بازار دربیاوریم. بی شک بسیاری ما به خاطر مشغله‌هایی که داریم نمی‌توانیم به مطالعه و بررسی مفاهیم مالی بپردازیم. به همین خاطر بهتر است از روش سرمایه گذاری غیر مستقیم در بورس استفاده کنیم. زمان بندی و برنامه ریزی در بورس به این معنا است که با شناخت بازار بتوانیم در زمان درست اقدام به خرید و یا فروش سهام کنیم. در سرمایه گذاری مستقیم در بورس یا زمان کافی برای چنین برنامه ریزی را نداریم و یا اصلا به این موضوع تسلط کافی نداریم. از طرفی، صندوق‌ها با برآوردهای روزانه و تحلیل‌های مختلف زمان خرید و فروش سهام حاضر در سبد را به خوبی می‌دانند و تشخیص می‌دهند.

    بیشتر بخوانید: کدام سرمایه‌گذاری بهتر است:صندوق‌های سهام یا حضور مستقیم در بورس؟

    ظلمات است بترس از خطر گمراهی!

    زمانی که سرمایه گذاری مستقیم در بورس را انتخاب می‎‌کنید و با یک کد بورسی غرق در سهام موجود و جدول‌هایی می‌شوید که روی سایت‌ها خودنمایی می‌کنند باید بدانید که شما تنها هستید. به خود می‌آیید و متوجه می‌شوید که هیچ چیز نمی‌دانید. دام بعدی که برای شما از طرف سودجویان گذاشته می‌شود دامی به نام ((سیگنال)) است. هر کسی که خود را گره‌گشای بازار سهام می‌داند به خود این جرات را می‌دهد تا به شما بگوید کدام سهم را بخرید و کدام را نخرید. پیشنهادی که هیچ پشتوانه و تعهدی ندارد و در صورت متضرر شدن‌مان هیچ کس جز خودمان مسئول نیست. مراحل سرمایه گذاری را باید با توجه به گزارش‌های درست و موثق انجام داد تا به بن بست نخوریم.