کدام برای سرمایه‌گذاری بهتر است: بیت کوین یا اتریوم؟

  • اشتراک‌گذاری
  • 104
  • 0
کدام برای سرمایه‌گذاری بهتر است: بیت کوین یا اتریوم؟

یک سال و نیم است که اسم ارزهای دیجیتال بیش از پیش شنیده می‌شود و بسیاری از افراد را جذب خود کرده است. این ارزها البته موافقان و مخالفانی دارند که هر یک دلایلی برای ورود یا عدم ورود به این بازار ارائه می‌کنند. مخالفان این ارزها معتقدند عدم وجود یک نهاد ناظر باعث می‌شود نوسانات این ارزها زیاد باشد و برخی نیز از حباب در قیمت آنها حرف می‌زنند. با این حال، موافقان به آینده فناوری و دیجیتالی شدن جهان اشاره می‌کنند و معتقدند این ارزها هنوز به قیمت واقعی خود نرسیده‌اند و زمانی به پول رایج تبدیل ‌شوند، بیش از این هم رشد خواهند کرد. با وجود این استدلالات مخالف و موافق، اگر قصد ورود به این بازار را دارید باید به آن آشنایی خوبی به دست آورید. در بازار ارزهای دیجیتال در حال حاضر دو ارز مهم وجود دارد که بسیاری در آنها سرمایه‌گذاری می‌کنند. اما کدام سرمایه‌گذاری بهتر است: بیت کوین یا اتریوم؟ بر اساس گزارش بلومبرگ به این سوال می‌پردازیم.

بیت کوین، ارز دیجیتال نخست

بیت کوین نخستین ارز دیجیتال به حساب می‌آید و حدود نیمی از ارزش بازار ارزهای دیجیتال را در اختیار دارد. این ارز مهم در سال 2020 کارنامه موفقی داشت و در سال 2021 نیز از ابتدای سال تاکنون که حدود 4 ماه و نیم می‌گذرد، 69 درصد بازدهی دلاری داشته است. یک ماه پیش بود که بیت کوین رکوردی تاریخی زد و به مرز 65 هزار دلار هم رسید. با این حال، از آن زمان تاکنون با افت روبرو بوده و در حال حاضر در محدوده 49 هزار دلاری مبادله می‌شود.

اتریوم و رشد قابل توجه یک ساله

اتریوم از نظر ارزش بازار، در رده دوم ارزهای دیجیتال و پس از بیت کوین قرار دارد. این ارز دیجیتال در 4 ماه و نیمی که از سال 2021 سپری شده است، بازدهی دلاری 414 درصدی کسب کرده است. یعنی پول سرمایه‌گذاران آن بیش از 5 برابر شده است. همچنین برخلاف بیت کوین که یک ماه از سقف تاریخی آن می‌گذرد، اوج گیری اتریوم در روزهای اخیر بوده است. سقف تاریخی اتریوم 4382 دلار است و در حال حاضر در نزدیکی 4000 دلار در حال مبادله شدن است. ارزش بازار بیت کوین در حال حاضر 924 میلیارد دلار و اتریوم 445 میلیارد دلار است.

ویژگی‌های اتریوم برای سرمایه‌گذاری

به گزارش بلومبرگ، برخی کارشناسان معتقدند اتر یک پلتفرم بلاک‌چین است که مانند «اپ‌استور» یا «آندروید اپ استور» عمل می‌کند. برخلاف بیت کوین بسیاری از ویژگی‌های اصلی اتر مانند ظرفیت عرضه آن کاملا تدوین نشده‌اند و در حال بروزرسانی است که باید شبکه را بهبود بخشد و حتی شاید عرضه آن کم شود. این موضوع می‌تواند موجب رشد قیمت شود.

ویژگی‌های بیت کوین برای سرمایه‌گذاری

همچنین بر اساس همین گزارش، درست است که سهم بازار بیت کوین از کل ارزهای دیجیتال به کمتر از نصف رسیده، اما هنوز هم بالاترین ارزش بازار متعلق به بیت کوین است. علاوه بر این، بیت کوین انتخاب شرکت‌های بزرگ برای سرمایه‌گذاری است و شرکتی مانند مایکرواستراتژی آن را خریداری کرده است نه اتریوم. برخی از کارشناسان معتقدند ریسک نزولی شدن در اتر بیشتر از بیت کوین است.