چرا سواد مالی مهم است؟/ آینده خود را بی‌برنامه نگذارید

احسان والیان
    • اشتراک‌گذاری
    • 108
    • 0
    چرا سواد مالی مهم است؟/ آینده خود را بی‌برنامه نگذارید

    در صورت نداشتن سواد مالی ممکن است تا خرخره زیر بار قرض برویم و دچار مشکلات مالی شویم. یا برای آینده خود برنامه‌ریزی صحیحی نکنیم. بسیاری از افراد خیلی کم از امور مالی سر در می‌آورند و نمی‌دانند برای بهبود آینده اقتصادی خود چطور عمل ‌کنند.

    در گذشته بیش‌تر پول نقد برای خریدهای روزانه مورد استفاده قرار می‌گرفت. امروزه مردم به خصوص جوانان خیلی کم‌تر از پول نقد استفاده می‌کنند. نحوه خریدمان نیز تغییر کرده است. این روزها خیلی از مردم آنلاین خرید می‌کنند. خیلی‌ها نیز به دلیل تصمیماتی که می‌گیرند، در سرمایه‌گذاری خود دچار مشکل می‌شوند. یا خرج‌هایی می‌کنند که برای آینده خود پس‌انداز چندانی ندارند. در صورت نداشتن سواد مالی ممکن است تا خرخره زیر بار قرض برویم و دچار مشکلات مالی شویم. یا برای آینده خود برنامه‌ریزی صحیحی نکنیم. بسیاری از افراد خیلی کم از امور مالی سر در می‌آورند و نمی‌دانند برای بهبود آینده اقتصادی خود چطور عمل ‌کنند. در واقع نداشتن سواد مالی کافی یکی از دلایلی است که افراد به واسطه آن دچار مشکلات بسیاری در زمینه پس انداز و سرمایه گذاری می‌شوند.

    سرمایه گذاری آنلاین با کیان دیجیتال

    نداشتن سواد مالی به مشکلات مالی ختم می‌شود

    اگر بتوانیم با سواد مالی کافی به درستی سرمایه، اعتبارات مالی و بدهی‌های خود را مدیریت کنیم و سواد لازم برای تصمیم گیری‌های عاقلانه مالی که نقش مهمی در زندگی ما ایفا می‌کنند داشته باشیم می‌توان گفت سواد مالی خوبی داریم. نداشتن سواد مالی باعث می‌شود همیشه بدهکار باشیم و ندانیم که چطور سرمایه خود را مدیریت کنیم و در پی آن تصمیم‌های مالی بدی اتخاذ کنیم و در نتیجه با مشکلات مالی فراوان روبرو شویم. سواد مالی یعنی اینکه از ماهیت یک حساب جاری آگاهی داشته باشیم و طریقه استفاده از منابع مالی خود را بلد باشیم. منظور این است که بدانیم کی و کجا و به چه میزان از اعتبار و حساب جاری خود استفاده کنیم. اگر به این مساِل آگاه باشیم دیگر زیر بار قرض نمی‌رویم و به اصطلاح کاسه چه کنم چه کنم در دست نمی‌گیریم. خلاصه بگوییم! سواد مالی بر مسائل روزمره‌ای که خانواده‌ها به طور معمول با آن‌ها سر و کار دارند اثر می‌گذارد؛ از تخصیص بودجه به کارهای مختلف گرفته تا خرید خانه و هزینه تحصیل فرزندان و یا داشتن حقوق بازنشستگی در میانسالی.

    در نهایت این شما هستید که تصمیم می‌گیرید!

    این شما هستید که تصمیم گیرندگان نهایی هستید. شما تعیین می‌کنید چه میزان پول و در کجا سرمایه گذاری کنید. برای مثال نسل‌های گذشته که بازنشسته‌اند حقوق مقرری دریافت می‌کنند و وقتی جوان بودند طرح‌های بازنشستگی متنوع که می‌توانست حقوق بازنشستگی‌شان را کم‌تر و یا بیش‌تر کند در اختیار آن‌ها قرار نمی‌گرفت. اما امروزه به خصوص به جوان‌ترها طرح‌های بازنشستگی متنوعی ارائه می‌شود و آن‌ها می‌توانند تصمیم بگیرند و یکی از آن طرح‌ها را انتخاب کنند. در صورت نداشتن سواد مالی، افراد نمی‌توانمند انتخاب درستی در این زمینه داشته باشند.

    سردرگمی در بازار سرمایه

    امروزه در بانک‌ها و موسسات اعتباری حساب‌های بانکی فراوانی با نرخ سودها و ماهیت‌های مختلف می‌بینیم. نداشتن سواد مالی در رابطه با ماهیت این حساب‌ها و انتخاب یک یا چندین حساب می ‌تواند بر عواملی نظیر استطاعت خرید خانه، هزینه تحصیل و بازنشستگی اثر گذارد. هم چنین بسیاری از شرکت‌های بیمه، شرکت‌های سرمایه گذاری و خدمات مالی و کارگزاری‌ها نیز در رقابتی تنگاتنگ با هم به دنبال جذب سرمایه شما هستند و در صورت نداشتن سواد مالی کافی و سپردن سرمایه خود به افراد سودجو متضرر می‌شوید. اگر سواد مالی خوبی داشته باشیم می‌توانیم بهترین گزینه را انتخاب کنیم و با انتخابی هوشمندانه از لحاظ مالی چندین قدم جلو بیافتیم.

    بیشتر بخوانید: آشنایی با بهترین کتاب های سواد مالی / چطور سواد مالی خود را ارتقا دهیم؟

    کسب سواد مالی تضمین موفقیت شما‌ست.

    در بررسی سواد مالی به این نکته پی بردیم که نداشتن سواد مالی منجر به مشکلات مالی می‌شود. حتی اگر نخواهید سرمایه خود را وارد بازارهای مختلف سرمایه کنید باز هم به دلیل نداشتن سواد مالی متضرر می‌شوید چرا که در مواردی که که حتی فکرش را هم نمی‌کنید متضرر می‌شوید؛ مثل هزینه تحصیل و یا حقوق بازنشستگی. پس با کسب سواد مالی موفقیت خود را تضمین کنید. اما داشتن سواد مالی چه در سرمایه گذاری به روش سنتی و چه سرمایه گذاری آنلاین شامل مراحلی می‌شود؛

    بودجه بندی

    در بودجه بندی که یکی از مولفه‌های سواد مالی است با چهار کاربرد مواجه هستیم؛ هزینه کردن، سرمایه گذاری، پس انداز و پس دادن. تمام این چهار کاربرد برای ما آشنا هستند. می‌توان گفت که تقریبا هر روز از این 4 کاربرد استفاده می‌کنیم. مهم‌ترین کارایی بودجه بندی در زندگی ما این است که بتوانیم بودجه خود را طوری تنظیم کنیم که هم تمام بدهی‌های خود را پرداخت کنیم و هم برای پس انداز و سرمایه گذاری پول کنار بگذاریم. مهارت بودجه بندی به این است که میان چهار کاربرد اصلی آن که نام بردیم تعادل برقرار کنیم تا همه چیز طبق برنامه ریزی پیش برود.

    سرمایه گذاری

    اهمیت سواد مالی در سرمایه گذاری به شناخت ویژگی‌هایی مانند نرخ بهره، سطح قیمت، تنوع طلبی و کاهش ریسک مربوط می‌شود که هر شخص برای شروع سرمایه گذاری به دانستن این ویژگی‌ها نیازمند است. بسیاری از ما برای شروع یک سرمایه گذاری موفق اقدام می‌کنیم. اما به دلیل عدم آگاهی لازم از ابعاد مختلف سرمایه گذاری، اغلب دچار مشکل می‌شویم. در حالی که اگر با مشخصه‌های سواد مالی آشنایی داشته باشیم و همه چیز را قبل از شروع بسنجیم می‌توانیم سرمایه گذاری هوشمندانه انجام دهیم.

    دریافت وام

    تقریبا هر فردی در مقطعی از زندگی خود ملزم به گرفتن وام می‌شود. اما برای این که بتوان فهمید که آیا وام گرفتن ما در روند رشد زندگی ما موثر است باید از نرخ بهره و سود مرکب و ارزش زمانی پولی که در دست داریم باخبر باشیم. گاهی پیش می‌آید که دریافت وام در ظاهر بسیار مفید است اما بعد از بررسی وضعیت خود و هدف مورد نظر و ویژگی‌هایی که نام بردیم متوجه می‌شویم که بهتر است چنین کاری را در این موقعیت انجام ندهیم و آن را به وقت دیگری واگذار کنیم. اهمیت سواد مالی باعث می‌شود که به موقع عمل کنیم.

    مدیریت مالی شخصی

    مدیریت مالی شخصی شامل ترکیبی کامل از توضیحات و مولفه‌هایی است که در بالا توضیح داده شد. امنیت مالی با ایجاد تعادل در ترکیب تمام مولفه‌ها به وجود می‌آید. به عنوان یک فرد آینده نگر و کسی که به اهمیت سواد مالی آگاه است باید بتوانیم که هر حرکت مالی خود را از چند جهت ببینیم. با کاهش وام و بدهی نیز می‌توانیم تداوم بیش‌تری را برای ادامه مسیر مالی خود به دست آوریم.

    مدیریت مالی شخصی شامل ترکیبی کامل از مولفه‌هایی مانند کاهش بدهی، بودجه بندی شخصی در مخارج زندگی، پس انداز و سرمایه گذاری می‌شود.
    در صورت نداشتن سواد مالی ممکن است تا حد قابل توجه‌ای زیر بار قرض برویم و دچار مشکلات مالی شویم. یا برای آینده خود برنامه‌ریزی صحیحی نکنیم. بسیاری از افراد خیلی کم از امور مالی سر در می‌آورند و نمی‌دانند برای بهبود آینده اقتصادی خود چطور عمل ‌کنند.