با تاثیرگذارترین کارآفرینان تاریخ آشنا شوید

احسان والیان
    • اشتراک‌گذاری
    • 48
    • 0
    با تاثیرگذارترین کارآفرینان تاریخ آشنا شوید

    حتی برای یک بار هم که شده خودمان را به عنوان یک آفرین مشهور تصور کرده‌ایم. یا به عنوان مثال به خودمان گفته‌ایم؛ "من می‌خواهم مانند بیل گیتس باشم!". یا اگر یک خانم هستید، حتما با خود گفته‌اید؛ "من می‌خواهم زنی مانند اپرا وینفری باشم!". اما جالب است بدانیم که بیل گیتس و اپرا تنها دو نفر از تمام کارآفرینانی نیستند که در طول تاریخ به عنوان کارآفرینان موفق شناخته شده‌اند. و جالب‌تر این است که تک تک کارآفرینان موفق – هر کدام – کارهایی که کرده‌اند را از میلیون‌ها نفر دیگر الهام گرفته‌اند. ما در جهانی زندگی می‌کنیم که هر نفر – حتی به طور ناخواسته – می‌تواند الهام بخش شخص دیگری باشد. در ادامه به معرفی تعدادی از این کارآفرینان تاثیرگذار در طول تاریخ خواهیم پرداخت. شاید فرد تاثیرگذار ما در همین فهرست حضور داشته باشد.

    سرمایه گذاری آنلاین با کیان دیجیتال

    اندرو کارنگی، پدر فولادسازی

    مردی 83 ساله که در 11 اوت 1919 میلادی درگذشت. او نه تنها صنعت ساخت فولاد را پایه گذاری کرد بلکه در بسیاری از فرایندهای تولید دیگر نام‌آور بود. ارزش خالص دارایی او در آن زمان حدود 380 میلیون دلار بود که مطابق با استاندارد امروزی معادل این میزان ثروت 309 میلیارد دلار است. اگر فردی هستید که در اتاق شخصی خود کار می‌کنید و گاهی به این فکر می‌افتید که بیرون از اتاق شما همه چیز در حال جنب و جوش است و شما از کاروان جهان عقب افتاده‌اید، در جواب این تفکر باید گفت که اتاق شخصی اندرو کارنگی به عنوان یکی از کارآفرینان تاثیرگذار نه تنها اتاق کار او بود بلکه در آن به صرف نهار، استراحت و حتی خواب شبانه‌اش می‌پرداخت. خانواده اندرو در فقر مطلق زندگی می‌کردند و او نیز در دوران کودکی‌اش به فروختن قرقره نخ‌ریسی مشغول بود. کارهای خردی که او می‌کرد، رفته رفته، فرصت‌های جدیدی را پدید آورد تا جایی که حق امتیاز تلگراف پنسیلوانیا را بخرد. سخت کوشی و پیشرفت تنها دو محرک اصلی پیشرفت اندرو در مسیر کاری‌اش بودند. بعد از سهم تلگراف، او به سمت صنعت راه‌آهن سازی گرایش پیدا کرد و در طول جنگ‌های داخلی آمریکا تنها به فکر گسترده‌تر کردن خط راه‌آهن ایالات متحده بود. این مسیر تا جایی ادامه پیدا کرد که او به درآمد 40 هزار دلار در روز رسید و اندرو کارنگی به عنوان یکی از کارآفرینان تاثیرگذار در تاریخ شناخته شد.

    هنری فورد، مردی سراسر انگیزه

    نام تام فورد را به خودروهای برند فورد می‌شناسیم. اما گفتنی است که او بیش از خودروسازی، یکی از ایده‌پردازان عرصه خودرو در جهان بوده است. تام فورد که در سال 1947 میلادی چشم از جهان فرو بست هنوز و برای همیشه یکی از پیشگامان حمل و نقل مدرن شناخته می‌شود. ارزش خالص دارایی او به 1.1 میلیارد دلار می‌رسیده است. او در خانواده‌ای کشاورز متولد شد و خانواده او از قشر متوسط ایرلند به حساب می‌آمدند. هنری فورد مشکل نارساخوانی داشت؛ یعنی مانند یک آدم عادی نمی‌توانست از اول تا آخر یک متن را به طور پیوسته مطالعه کند. او در نوجوانی، یک ساعت مچی از پدرش هدیه گرفت و بعد از قطعه قطعه کردن آن ساعت – بعد از بارها تلاش – توانست ساعت را سرهم بندی کند و بعد از آن کارش همین شد که ساعت مردم را تعمیر کند. هنری فورد در دوران جوانی با ایده‌هایی که در سر داشت با توماس ادیسون ملاقات کرد و همین ملاقات تمام ایده‌های بالقوه او را زنده و تبدیل به انگیزه‌ای مداوم برای اختراع کرد.

    بیشتر بخوانید: اسرار تبدیل شدن به یک کارآفرین موفق

    لری پیج، آفریننده گوگل

    همه نگاه‌شان به ارزش خالص دارایی این مرد 60 ساله که به 58.3 میلیارد دلار می‌رسد است. اما موضوعی که او را به عنوان یکی از کارآفرینان تاثیرگذار در طول تاریخ شناسانده است، آفریدن موتور جستجوگر گوگل است که به نوبه خود به عنوان انقلاب رسانه‌ای معروف شد. پدر و مادر لری پیج، هر دو، استادان علوم کامپیوتر در دانشگاه بوده‌اند. از این جهت باید گفت که لری پیج، فردی بسیار خوش شانس بوده است. او هر دو دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته علوم کامپیوتر تحصیل کرده است و در هر دو مرتبه به عنوان شاگرد ممتاز مورد تقدیر دیگر استادانش در دانشگاه استنفورد قرار گرفت.در سال 1995، لری توانست به همراه دوست صمیمی خود شرکت Google Incorporate را تشکیل دهد. کار این شرکت با سرمایه 100 هزار دلاری شروع شد و هر روز بزرگ و بزرگ‌ت شد تا به امروز که گوگل به عنوان قسمت جدانشدنی از زندگی به شمار می‌آید.