4 قانون طلایی سرمایه‌گذاری

  • اشتراک‌گذاری
  • 109
  • 0
4 قانون طلایی سرمایه‌گذاری

برای بسیاری از افرادی که سرمایه‌گذاری را شروع می‌کنند، انتخاب یک گزینه دشوار است. آشنایی با راه و روش و قواعد سرمایه‌گذاری به خصوص در اقتصادی تورمی اهمیت زیادی دارد، زیرا می‌تواند سرمایه شما را حفظ کند. در ادامه به بررسی برخی از قوانین طلایی سرمایه‌گذاری خواهیم پرداخت.

قانون طلایی اول: متنوع سازی دارایی

یک نکته را همیشه به یاد داشته باشید: همه تخم‌‍مرغ‌های خود را در یک سبد نگذارید. اما این اصلاطح چه معنایی دارد؟ این موضوع در سرمایه‌گذاری به معنای آن است که هنگام سرمایه‌گذاری باید چند گزینه را مد نظر قرار دهید و تمان پولتان را روی یک بازار قرار ندهید. در این صورت ریسک و خطر از دست رفتن سرمایه شما هم کمتر خواهد شد. به عنوان مثال فرض کنید بورس بازدهی خوبی دارد و سرمایه‌گذاران از آن راضی هستند. هیچ گاه تمام پول خود را در این بازار قرار ندهید بلکه گزینه‌های دیگری را هم مد نظر داشته باشید. بازار سهام ریسک دارد و برای تعدیل ریسک سرمایه‌گذاری خود می‌توانید بخشی از پول خود را در صندوق‌های درآمد ثابت قرار دهید. در این صورت، وقتی بازار با ریزش روبرو شود، زیان شما کمتر خواهد بود.

قانون طلایی دوم: متوازن سازی مجدد

عنوان این قانون کمی دشوار به نظر می‌رسد. با این حال کاربرد آن معنای نسبتا ساده‌ای دارد. اگر سبد سرمایه‌گذاری را تشکیل داده و دارایی خود را مطابق قانون اول متنوع کرده‌اید، فکر نکنید این موضوع ابدی است. هر از چندگاهی نگاهی به سبد سرمایه‌گذاری خود بیندازید و با توجه به اتفاقاتی که پیش آمده است، در صورت لزوم سهم گزینه‌ها را بیشتر یا کمتر کنید. مثلا در شرایطی که دلار صعودی است وزن بیشتری از سبد خود را به بورس و طلا اختصاص دهید و وقتی دلار نزولی می‌شود، سهم صندوق‌های درآمد ثابت را بیشتر کنید.

قانون طلایی سوم: گران نخرید، ارزان نفروشید

گاهی اوقات ترس بر سرمایه‌گذاران حاکم می‌شود و آنان فرصت خرید دارایی‌ها در قیمت پایین را از دست می‌دهند. برخی مواقع علت هم آن است که فکر می‎کنند ممکن است قیمت بیش از آن هم پایین بیاید. برخی اوقات هم سرخوشی ناشی از موفقیت و پول درآوردن باعث می‌شود سرمایه‌گذاران یک دارایی را به قیمتی بالا و غیر مقرون به صرفه بخرند. در چنین شرایطی بهتر است افراد به دقت شرایط را در نظر بگیرند تا در دام آن گرفتار نشوند. البته شناخت این وضعیت کمی سخت است ولی توصیه کارشناسان، پرهیز از خرید و فروش هیجانی در این شرایط و داشتن صبر و بررسی همه جانبه بازار است.

قانون طلایی چهارم: پایین نگه داشتن هزینه‌ها

این را باید بدانیم که ما قادر به کنترل میزان پول درآوردن و عایدی دادن یک دارایی نیستیم. آنچه که می‌توانیم انجام دهیم، این است که میزان ورود و خروج سرمایه خود از آنها را کنترل نماییم. این وضعیت را باید به دقت زیر نظر داشته باشیم و قبل از ورود به یک گزینه سرمایه‌گذاری فکر کنیم کجا می‌خواهیم از آن خارج شویم و آن را با دقت انتخاب کنیم.

این چهار قانون می‌توانند برای سرمایه‌گذاران کمک خوبی باشند تا با به خاطر سپردن آنها اولین گام‌های سرمایه‌گذاری را محکم بردارند.