7 نکته کاربردی برای پس انداز بیش‌تر

احسان والیان
    • اشتراک‌گذاری
    • 1862
    • 0
    7 نکته کاربردی برای پس انداز بیش‌تر

    ‌بزرگ‌ترین کمکی که پول به ما می‌کند این است که ابزاری فراهم می‌کند تا ‌‎بتوانیم زندگی رویایی که می‌خواهیم را بسازیم. البته این کمک رسانی زمانی قابل انجام است که درآمد کافی به دست آوریم و از طرف دیگر بیش از حد هزینه نکنیم. در حالی که ما با درآمدهای‌مان تنها با این افق دید زندگی می‌کنیم که یک بار در سال به مسافرت برویم و جایی برای خوابیدن و شب را روز کردن داشته باشیم و وعده غذایی هر روزه در اختیارمان باشد. عده‌‌ای دیگر هستند که با همین میزان درآمد نه تنها این دست نیازها را برطرف می‌کنند بلکه پس انداز هم دارند. اما چطور امکان دارد؟ در ادامه به 7 نکته برای پس انداز بیش‌تر خواهیم پرداخت.

    نکته اول، قسم‌نامه قانون 24 ساعته

    شاید باورش سخت باشد اما میلیونرها یک قسم‌نامه خاص خودشان دارند که باعث پس اندازه بیش‌تر پول آن‌ها می‌شود. این قسم‌نامه به نام قانون 24 ساعته معروف است. همه ما می‌دانیم که تعداد زیادی از خریدهایی که انجام می‌دهیم جزء خریدهای تکانشی به حساب می‌آید. خریدهایی که بر اساس هیجانات اتفاق می‌افتند و بر اساس خواسته هستند و نه نیاز. میلیونرها و یا به عبارتی ملموس‌تر، ثروتمندان جامعه از زمان مشاهده یک کالا و یا محصول و ایجاد تقاضای درونی‌شان برای خرید آن محصول 24 ساعت صبر می‌کنند و سپس نتیجه می‌گیرند که آیا باید خرید را انجام دهند یا خیر. در طول این 24 ساعت، مغز از حالت هیجانی خارج می‌شود و هورمون‌های لذت کاهش می‌یابند؛ سپس فرد می‌تواند دوباره به هدف خرید موردنظر خود فکر کند که باید آن را بخرد یا خیر. پرسیدن این سوال از خود که آیا کالا و محصول موردنظر ارزش خریدن دارد و یا صرفا هدر رفت پول است می‌تواند یک گام ما را به رسیدن به پس انداز بیش‌تر نزدیک کند.

    نکته دوم، رژیم نقدی برای سلامت مالی

    چه اندازه به فکر سلامتی و تناسب اندام خود هستیم؟ بی شک سلامتی و این که تمام اعضا بدن ما به خوبی کار کنند از مهم‌ترین دغدغه‌های ما در زندگی است. باید بدانیم که اوضاع مالی ما نیز باید متناسب باشد و به دور از اضافات مضر، چابک و دقیق باشد. به همین خاطر خوب است که رژیم نقدی مشخصی برای سلامت مالی خود و در نتیجه پس انداز بیش‌تر داشته باشیم. ثروتمندان برای خریدهای خود از پول نقد استفاده می‌کنند تا از خرج بیش‌تر جلوگیری کنند و پس انداز بیش‌تر داشته باشند. حجم فیزیکی پول نقد باعث می‌شود تا ما از میزان پولی که برای خرید استفاده می‌کنیم آگاه باشیم و به این ترتیب دچار مصرف گرایی بیش از حد نشویم. در حال حاضر برای جلوگیری از شیوع آلودگی‌ها پیشنهاد می‌شود که از همان کارت اعتباری استفاده کنیم اما پیامک آن را برای رصد لحظه‌ای میزان مخارج خود در نظر بگیریم.

    نکته سوم، پایبندی به بودجه

    واضح است که هر نوع رژیم مالی که قصد انجامش را داشته باشیم مستلزم داشتن یک برنامه مدون است. برنامه ریزی مالی به ما کمک می‌کند تا خرج و برج‌های اضافه کاسته شود و هر آن‌چه که واقعا لازم و نیاز است فراهم شود. در این برنامه ریزی باید دقت داشته باشیم که هزینه‌های ضروری، پس انداز کوتاه مدت برای خرج‎‌های غیر قابل پیش بینی و پس انداز بلند مدت در نظر گرفته شود. این برنامه باید طوری طراحی شود که خرج ما از درآمدمان کم‌تر باشد. روش 5/15/50 می‌تواند بهترین گزینه برای الگوبرداری در برنامه ریزی ماهیانه هر شخص باشد. بنابر این روش باید 50 درصد از درآمد ماهیانه را برای هزینه‌های ضروری، 15 درصد برای سرمایه گذاری بلند مدت، 5 درصد کل حقوق ماهیانه نیز برای هزینه‌های غیر قابل پیش بینی مانند بیماری و مشکلات غیر مترقبه و البته 30 درصد باقی مانده به تفریحات و رفاه خانواده اختصاص داده شود.

    پس انداز بیشتر

    نکته چهارم، خرج کردن برای کمک به درآمدزایی و پس انداز بیشتر

    خرج چیزهایی کنیم که به درآمدزایی ما کمک می‌کند. برای پس انداز بیش‌تر نیاز به ریاضت کشیدن نداریم. کافی است نوع پس اندازمان را از حالت پیش پا افتاده و بی فایده مانند قرار دادن در بانک خارج کنیم و به روش‌های نوین و مطمئن رو بیاوریم. صندوق های سرمایه گذاری یکی از بهترین گزینه‌ها برای این است که وجوه نقد ما در مسیر درست سرمایه گذاری و یک فعالیت سازنده قرار بگیرد. از طرف دیگر، با هزینه کردن و شرکت در دوره‌های آموزشی مرتبط با کارمان می‌توانیم درآمد خود را با ارتقا تخصص‌مان در آینده نزدیک بیش‌تر کنیم.

    نکته پنجم، سرمایه گذاری در خدمات

    یکی از انواع سرمایه گذاری‌ها که باعث درآمدزایی بیش‌تر و در نتیجه پس انداز بیش‌تر می‌شود سرمایه گذاری در کارهای خدماتی است. بسیاری از افراد زمان کافی برای خرید مواد غذایی و تمیز و مرتب کردن لباس‌های‌شان ندارند. کسانی که بتوانند با کم‌ترین سرمایه امکانی را برای خود فراهم کنند و در چنین حوزه‌هایی شروع به فعالیت کنند به راحتی می‌توانند درآمد فوق العاده‌ای داشته باشند.

    نکته ششم، اول رسیدن به حساب ها، بعد استراحت

    درک هزینه‌های ثابت به ما این کمک را می‌کند که هر چه بهتر مدیریت مالی خود را تقویت کنیم. قبل از این که از خستگی روی صندلی خواب‌مان برود باید دست به کار شویم و به محاسبه لازم خرج‌های روزانه و ضروری‌مان بپردازیم. نکته‌ای که در این محاسبات هر روزه دستگیرمان می‌شود این است که به راحتی می‌توانیم هزینه‌های اضافی پنهان شده در میان هزینه‌های اصلی را بیرون بکشیم. از طرفی دیگر، با این محاسبات به این نتیجه می‌رسیم که میزان کدام یک از هزینه‌های ضروری‌مان تغییر کرده است و باید برای رفع هزینه اضافه شده چه کاری انجام دهیم.

    نکته هفتم، سرمایه گذاری در خوشبختی

    شاید عجیب باشد اما خرید وسایلی که شما را خوشحال می‌کند و به شما حس خوشایندی می‌دهد یک نوع رابطه غیر مستقیم و البته تاثیرگذار در پس انداز بیش‌تر دارد. حس خوب باعث می‌شود تا کارکرد ما بالا رود و به این ترتیب درآمدمان افزایش پیدا کند و در نتیجه پس انداز بیش‌تر داشته باشیم. بسیاری از مواقع پیش می‌آید که افراد با این که به کار خود علاقمند هستند اما دچار ناامیدی و بی میلی به ادامه مسیر خود می‌شوند. در چنین موقعیتی، ما نیاز به یک محرک هر چند کوچک اما مناسب داریم. زمانی که به خود هدیه می‌دهیم یا چیزی که دل‌مان می‌خواهد را می‌خریم باعث می‌شویم تا هورمون شادی در بدن ترشح شود و ناخودآگاه ما به این نتیجه برسد که کار کردن یک امر بیهوده نیست؛ چرا که با کار کردن و تلاش بیش‌تر بوده که توانستیم کالا و یا محصول موردعلاقه خود را به دست آوریم.