سرمایه جف بزوس و ثروتمندان برتر دنیا چقدر است؟

امیر شاملویی
    • اشتراک‌گذاری
    • 2273
    • 0
    سرمایه جف بزوس و ثروتمندان برتر دنیا چقدر است؟

    طبق اطلاعاتی که از جدول ثروتمندترین افراد جهان بلومبرگ به دست آمده، از این فهرست 500 نفره، 14 درصد در صنعت و 13 درصد در فناوری سرمایه گذاری کرده‌اند.

    جدول میلیاردرهای بلومبرگ در اواخر اولین ماه سال 2023 میلادی (25 ژانویه 2023) نشان می‌دهد برنار آرنو فرانسوی با ثروت 190 میلیارد دلاری ثروتمندترین فرد جهان است. این صدرنشینی در شرایطی شکل گرفته است که ثروتمندان مشهوری مانند ایلان ماسک، جف بزوس، بیل گیتس و وارن بافت پس از این سرمایه گذار موفق جای دارند. سرمایه آرنو در حال حاضر و برحسب دلار 43 هزار تومانی، بیش از 8 هزار تریلیون تومان است. در ادامه به بررسی فهرست 10 نفره ثروتمندترین افراد جهان و میزان سرمایه آنها می‌پردازیم.

    ایلان ماسک دومین مرد ثروتمند دنیا، یک آسیایی در رتبه چهارم

    در این جدول، پس از برنار آرنو که ثروتمندترین فرد جهان است، ایلان ماسک، جف بزوس و گوتام آدانی قرار گرفته‌اند. ثروت ایلان ماسک در اواخر ماه ژانویه 2023 به 145 میلیارد دلار رسیده که نسبت به سال پیش افت داشته و به همین دلیل به رتبه دوم مردان ثروتمند دنیا افت کرده است.

    یکی از اصلی‌ترین دلایل کاهش ثروت ایلان ماسک خرید توییتر و مسایل مربوط به آن بود. در رتبه سوم برترین ثروتمندان دنیا جف بزوس قرار دارد که دارایی‌اش به 120 میلیارد دلار می‌رسد. یک آسیایی و در واقع هندی به نام گوتام آدانی نیز در جایگاه چهارم قرار گرفته است. او که در بخش انرژی فعالیت می‌کند،

    در حال حاضر 119 میلیارد دلار دارد. بیل گیتس مشهور هم با 111 میلیارد دلار در رتبه پنجم است. در نهایت می‌توان وارن بافت را به عنوان یکی دیگر از مشهورترین سرمایه گذاران و ثروتمندان دنیا معروف کرد که با 108 میلیارد دلار در جایگاه ششم قرار گرفته است.

    بنیانگذاران گوگل در رتبه هشتم و نهم

    نکته جالب فهرست ثروتمندترین افراد جهان آن است که رتبه‌های هفتم تا نهم به کسانی تعلق دارد که شرکت‌های رایانه‌ای و نرم‌افزاری ایجاد کرده‌اند. رتبه هفتم ثروتمندترین مردان دنیا به لری الیسون تعلق دارد که 100 میلیارد دلار ثروت دارد. او بنیانگذار شرکت اوراکل، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نرم‌افزار در دنیا محسوب می‌شود.

    در رتبه هشتم و نهم نیز به ترتیب لری پیج و سرگئی برین، بنیانگذاران گوگل قرار دارند که ثروتشان به 90.8 و 87.2 میلیارد دلار می‌رسد. رتبه دهم نیز متعلق به استیو بالمر است که زمانی در مایکروسافت فعالیت می‌کرد. او 86.7 دلار دارایی دارد. در مجموع، ثروت 10 نفر برتر فهرست ثروتمندان جهان حدود 1157 میلیارد دلار است.

    نکات جالب فهرست ثروتمندترین فرد جهان

    نکته‌ای که در این میان جالب است، آن است که از ابتدای سال 2023 تنها ثروت یک نفر برتر از این فهرست 10 نفره با کاهش ثروت همراه بوده است. بیشترین مقدار افزایش ثروت از ابتدای امسال در میان 500 ثروتمند بزرگ دنیا، متعلق به برنار آرنوی فرانسوی با 27.5 میلیارد دلار در طول 25 روز است. بیشترین کاهش ثروت نیز متعلق به یک ثروتمند آسیایی و هندی مهم دیگر به نام موکش آمبانی است که 3.2 میلیارد دلار در این مدت زیان دیده است.

    آمبانی در حال حاضر با ثروت 83.9 میلیارد دلار دوازدهمین فرد ثروتمند جهان است و در زمینه انرژی فعالیت می‌کند. ثروتمندترین زن جهان نیز فرانسوا بتانکورمیر از فرانسه است که با ثروت 82.3 میلیارد دلاری در رتبه سیزدهمین فرد ثروتمند جهان جای گرفته است.

    کدام کشورها بیشترین ثروتمندان جهان را دارند؟

    شاید برایتان جالب باشد بدانید که بخش بزرگی از ثروتمندترین افراد جهان در کشورهای هند، چین و روسیه زندگی می‌کنند. نگاهی به فهرست 500 نفره ثروتمندترین افراد جهان نشان می‌دهد یک سوم از این افراد از اتباع ایالات متحده آمریکا به حساب می‌آیند.

    در واقع از میان 500 نفر ثروتمند برتر دنیا 168 نفر آمریکایی هستند. چین نیز با 81 نفر در رتبه دوم قرار دارد و 16 درصد از این فهرست 500 نفره از اهالی این کشور هستند. پس از این دو کشور، آلمان، روسیه، هند و هنگ‌کنگ قرار دارند. در نمودار زیر ملاحظه می‌کنید که کدام کشورها بیشترین ثروتمندان جهان را دارند.

    منبع: بلومبرگ

    ثروتمندان برتر دنیا کجا سرمایه گذاری می‌کنند؟

    طبق اطلاعاتی که از جدول ثروتمندترین افراد جهان بلومبرگ به دست می‌آید، از این فهرست 500 نفره، 14 درصد در صنعت و 13 درصد در فناوری سرمایه گذاری کرده‌اند. در واقع، فناوری به یکی از مهمترین قطب‌های رشد اقتصادی و افزایش ثروت در یک کشور تبدیل شده است. سومین زمینه محبوب برای سرمایه گذاری ثروتمندان برتر دنیا فاینانس یا تامین مالی است.

    منبع: بلومبرگ

    جمع‌بندی

    در این مطلب ثروتمندترین فرد حال حاضر جهان را شناختیم و فهرست 10 نفره را نیز مرور کردیم. علاوه بر این، دیدیم که کدام کشورها ثروتمندان را در خود جای داده‌اند و ثروتمندترین افراد جهان در چه بخشی سرمایه گذاری کرده‌اند.