4 ایده ارزشمند کارآفرینی از اوبر

  • اشتراک‌گذاری
  • 107
  • 0
4 ایده ارزشمند کارآفرینی از اوبر

همه چیز از 25 صفحه پاورپوینت شروع شد و پیچ دیک – صاحب و مدیر اوبر – توانست در همان جلسه سرمایه 20 هزار دلاری را برای اوبر (Uber) در سال 2008 میلادی جذب کند. پیچ دیک توانست با یک دهه تلاش و سرعت عمل، سهام شرکت را به ارزش 81 میلیارد دلار برساند. اما پیچ چطور توانست به این میزان از دارایی و توان برسد؟ اوبر نه تنها به موفقیت‌های بسیاری دست یافت بلکه توانست در مقابل فجایع مالی بایستد و مفهوم جدیدی از تجارت را مطرح کند. اوبر نیز مانند دیگر کسب و کارهای موفق در جهان برای رسیدن به این حد از توانایی ایده‌هایی را به مرحله اجرا رسانده که باید آن‌ها را بشناسیم.

سرمایه گذاری آنلاین با کیان دیجیتال

اولویت بندی ایده ها

هر ایده‌ای دارید آن را به ساده‌ترین و قابل فهم‌ترین حالت ممکن ارائه کنید. اوبر در گام اول معرفی خود از طرح‌های گرافیکی اصلی استفاده کرد. بسیاری از سرمایه گذاران فکر می‌کنند که باید از قابلیت‌های برند و وبسایت‌های بزرگ استفاده کنند. استفاده از ایده‌آل‌ها بد نیست اما اگر در اول هر کار شروع به استفاده از برترین‌ها کنیم به این معنی است که خیلی شتاب زده می‌خواهیم به گوشت و هسته ایده خود برسیم و از پختگی و پروراندن ایده خود دست بکشیم. اوبر تنها از دو مفهوم رانندگی و خانه به عنوان مقصد استفاده کرد و از پیچیدگی‌های مفهومی دوری کرد. به این ترتیب، مردم نیز توانستند به راحتی با خدمات آن ارتباط برقرار کنند.

پیش بینی آگاهانه از آینده

همه کسب و کارها مانند اوبر با یک ایده کلی کار را شروع می‌کنند. اما موضوعی که مهم است این است که هر چه آگاهانه‌تر اقدام به شناخت ایده‌های‌مان کنیم. اوبر در اول کار این برنامه را داشت که پیشنهاد فروش منحصر به فرد ناوگان حمل و نقل را به سرمایه گذاران دهد اما از همان اول متوجه نادرست بودن این ایده شد. سرمایه گذاران اوبر متوجه شدند که به جای اجرایی کردن این ایده بهتر است تاکسی‌هایی را به طور ویژه به ناوگان اوبر وارد کنند. آن‌ها به جای پیشنهادهای منحصر به فرد که بیش‌تر شبیه یک شبه ره صد ساله رفتن است تصمیم گرفتند بدنه اوبر را قدرتمند و مستقل کنند.

سناریوهای واقع بینانه در بدترین حالت

در دورانی که اوبر دچار رکود شد سرمایه گذاران تصمیم به ارائه سناریوهای واقع بینانه و بسته به شرایط فعلی اوبر کردند. طبیعی است که در شرایط رکود هر سرمایه گذار به فکر حفظ اعتبار و محافظت از حساب‌های خود است؛ بنابراین واقع بینانه نگاه کردن به ماجرا و طرح سناریوهایی که می‌تواند در منطقی‌ترین حالت ممکن اوضاع را به نفع شرکت برگرداند مناسب‌ترین راهکار به حساب می‌آید.

سوار بر فناوری های موفق

درست در سال 2008 میلادی که اوبر به اوج شکوفایی خود رسیده بود استفاده از تلفن‌های همراه هوشمند تنها 22 درصد بود. در حالی که میزان استفاده از تلفن‌های هوشمند در این روزها به بیش از 70 درصد رسیده است. اوبر وقتی متوجه بالا رفتن سطح محبوبیت تلفن‌های هوشمند شد، بلافاصله سوار بر این فناوری موفق شد و اپلیکیشن خود را برای استفاده کاربران طراحی و در دسترس بازارهای دیجیتال قرار داد. همگام با محبوب‌تر شدن گوشی‌های همراه، اوبر نیز با تعداد فزاینده‌ای از سفارش‌ها رو به رو شد و سهم بزرگی در حمل و نقل شهری به دست آورد.