با 500 هزار تومان کجا سرمایه‌گذاری کنیم؟

احسان والیان
    • اشتراک‌گذاری
    • 15177
    • 0
    با 500 هزار تومان کجا سرمایه‌گذاری کنیم؟

    یکی از راه‌های مناسب سرمایه گذاری با 500 هزار تومان، سرمایه گذاری در بورس است.

    برای تک تک ما سرمایه گذاری به معنای عاقبت اندیشی است. اما باید این نکته را نیز اضافه کنیم که سرمایه گذاری می‌تواند یک حرکت کاملا منطقی برای رسیدن به اهداف مالی‌مان باشد. به محض شنیدن عبارت عاقبت اندیشی به این فکر می‌افتیم که خوب برنامه سرمایه گذاری تنها برای سنین پیرسالی است و در حال حاضر وقت برای فکر کردن به چنین موضوعی زیاد داریم. این در حالی است که آن‌چه در آینده برداشت خواهیم کرد، به اندوخته‌هایی برمی‌گردد که در جوانی و دوران پرکاری‌مان کنار گذاشته‌ایم و سرمایه گذاری کرده‌ایم. بسیاری از افراد نیز خواهان سرمایه گذاری هستند اما از این موضوع شکایت می‌کنند که مگر می‌شود به سرمایه گذاری با پول کم فکر کرد؟! ما در این فرصت نه تنها به بررسی راه‌های سرمایه گذاری با پول کم خواهیم پرداخت بلکه به این واقعیت که هر کدام از ما که قدرت سرمایه گذاری با 500 هزار تومان را داریم با چه فرصت‌هایی روبرو هستیم، نیز اشاره خواهیم کرد. برخلاف تصورمان که امکان سرمایه گذاری با 500 هزار تومان وجود ندارد، خواهیم دید حتی با همین میزان پول و ماهی 500 هزار تومان پس‌انداز نیز می‌توان در زمینه‌های سرمایه گذاری متنوعی اقدام کرد. برای پیدا کردن پاسخ این سوال که با 500 هزار تومان کجا سرمایه گذاری کنیم همراه‌مان باشید.

    تصورات اشتباه در سرمایه گذاری

    یک جمله معروف است که می‌گوید؛ "به خورشید نگاه کن تا به قله برسی!" خوب است که همه ما به بزرگان جهان سرمایه گذاری نگاه کنیم و رشد و تعالی خود را در مسیر سرمایه گذاری مانند آن‌ها تجسم کنیم. اما نباید این مهم را از یاد ببریم که افرادی مانند ایلان ماسک و جف بزوس نیز از همان آغاز کار پول‌دار نبوده‌‎اند و هیچ وقت با میلیاردها دلار پول شروع به سرمایه گذاری نکرده‌اند.

    بسیاری از این افراد نه تنها اندوخته‌ای نداشتند بلکه حتی به راه‌های سرمایه گذاری با پول کم و یا مانند ما به سرمایه گذاری با 500 هزار تومان – البته به قدرت پول خودشان – هم نمی‌توانستند فکر کنند؛ بنابراین باید گام به گام پیش برویم و پلکان این مسیر را خودمان بسازیم. بله، راههای سرمایه گذاری با پول کم زیاد است و نباید ناامید بود و برای این سوال که با 500 هزار تومان کجا سرمایه گذاری کنیم؟ پاسخ‌های فراوان وجود دارد.

    سرمایه گذاری بلند مدت با پول کم

    جدا از این‌که باید گام به گام در مسیر سرمایه گذاری جلو برویم باید این نکته را هم در نظر داشته باشیم که بیش‌تر زمینه‌های سرمایه گذاری برای این که بتوانند بهترین بازده موردانتظار را به ما بدهند خواهان صبر و شکیبایی ما هستند. مهم این نیست که سرمایه گذاری با 500 هزار تومان شروع شود و یا میلیون‌ها تومان یا این‌که با 500 هزار تومان کجا سرمایه گذاری کنیم. مهم این است که برای دریافت بازده مورد انتظار خود صبر کنیم و برنامه بلند مدت داشته باشیم. پیوسته حرکت کردن با همین گام‌های پانصد هزارتومانی می‌تواند بین 5 تا 10 سال بهترین بازده مورد انتظار را به ما بدهند.

    سرمایه گذاری در بورس با 500 هزار تومان

    یکی از راه‌های مناسب سرمایه گذاری با 500 هزار تومان و پاسخ به با 500 هزار تومان کجا سرمایه گذاری کنیم سرمایه گذاری در بورس است. اما این سوال برای‌مان پیش می‌آید که حتی برای خرید عرضه اولیه نیز به چنین مبلغی نیاز داریم و اگر بخواهیم در سهام بنیادی و یا پر بازده سرمایه گذاری کنیم با این میزان پول تنها می‌توانیم تعداد کمی از سهم موردنظر را خریداری کنیم. در پاسخ به این حقیقت می‌توان گفت که گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری با این میزان پول وجود دارد. در بورس می‌توان به دو طریق سرمایه گذاری کرد؛ نوع اول، سرمایه گذاری مستقیم و نوع دوم سرمایه گذاری غیر مستقیم است.

    سرمایه گذاری مستقیم در بورس

    سرمایه گذاری مستقیم در بورس همان شیوه معمول است که هر فرد با دریافت کد بورسی می‌تواند از طریق یک کارگزاری پرتفو خود را تشکیل دهد و اقدام به سرمایه گذاری کند. اما همان‌طور که گفتیم در حال حاضر سرمایه گذاری در بورس با 500 هزار تومان کمی دشوار شده است. حتی اگر بتوان با این میزان پول اقدام به سرمایه گذاری هم کرد باید گفت که پرتفو ما چندان پر قدرت نخواهد بود و اصل متنوع سازی در آن امکان پذیر نیست. به نظر می‌آید سرمایه گذاری مستقیم در بورس پاسخ مناسب به سوال با 500 هزار تومان کجا سرمایه گذاری کنیم نیست.

    سرمایه گذاری غیرمستقیم در بورس

    اما سرمایه گذاری در بورس یک روش غیر مستقیم هم دارد. سرمایه گذاری در بورس با 500 هزار تومان با این روش به بهترین شکل امکان پذیر است. برای سرمایه گذاری غیرمستقیم در بورس می‌توان از دو نوع صندوق‌های صدور و ابطالی و صندوق‌های (etf) قابل معامله استفاده کرد.

    صندوق های صدو و ابطالی

    صندوق‌های صدور و ابطالی می‌تواند در به عنوان سرمایه گذاری با پول کم یا 500 هزار تومان از گزینه‌های مناسب باشد. از گزینه‌های کم ریسک سرمایه گذاری که می‌توان با کم‌تر از پانصد هزار تومان اقدام به سرمایه گذاری کرد صندوق ندای ثابت کیان است. این صندوق با ساختاری شبیه به صندوق درآمد ثابت با سبدی متشکل از اوراق بادرآمد ثابت و سپرده بانکی می‌تواند گزینه مناسبی برای سرمایه گذارانی باشد که به دنبال دریافت سود ماهیانه هستند. صندوق ندای ثابت کیان در میانه هر ماه تقسیم سود دارد.

    صندوق های (etf) قابل معامله

    صندوق های سرمایه گذاری سهامی مانند صندوق آهنگ سهام کیان و صندوق آوای سهام کیان در دسته صندوق‌های قابل معامله (etf) قرار می‌گیرند. واحدهای سرمایه گذاری این صندوق‌ها را می‌توان از طریق کارگزاری‌ها در بورس خرید. البته گفتنی است که برای خرید این صندوق‌ها باید متفاوت از 500 هزار تومان داشت. صندوق‌ سرمایه گذاری سهامی با استفاده از سبد متنوعی از سهام مختلف، این امکان را به سرمایه گذارانی که می‌خواهند سرمایه گذاری با پول کم را آغاز کنند می‌دهد تا بتوانند با میزان پول قابل سرمایه گذاری در سبد متنوع و موفق سهامی مسیر خود را آغاز کنند. این نوع سرمایه گذاری برای کسانی که دانشی از سرمایه گذاری در این بازار را ندارند بهترین گزینه به حساب می‌آید. ما با سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری سهامی می‌توانیم با میزان پولی که در میان گذاشته‌ایم از تخصص و دانش اعضای صندوق که به ارکان صندوق شهرت دارند استفاده کنیم و در دارایی صندوقو بازدهی آن، خود را شریک بدانیم.

    سرمایه گذاری در خانه امن اوراق و سپرده ها

    جدا از سرمایه گذاری در بورس با 500 هزار تومان، یکی از دلایلی که تعدادی از افراد، سرمایه گذاری با 500 هزار تومان یا پول کم را شروع می‌کنند به این دلیل است که افراد ریسک گریزی هستند و تمایل به ورود کل سرمایه خود در همان گام اول را ندارند. این افراد که قصد دارند از کم ریسک‌ترین زمینه‌های سرمایه گذاری بهره‌مند شوند اغلب به سراغ سپرده‌‌های بانکی می‌روند. اما نکته این جا است که بسیاری از افرادی که در بانک سرمایه گذاری می‌کنند بعد از مدتی از سود کم و ثابت ناامید می‌شوند و متوجه می‌شوند که این نوع سرمایه گذاری نمی‌تواند اهداف مالی آن‌ها را برآورده کند. البته ناگفته نماند که سپرده‌های بانکی و اوراق مشارکت اگر در جای مناسب قرار بگیرند می‌توانند حتی برای سرمایه گذاری با 500 هزار تومان نیز کارایی داشته باشند. گزینه کم ریسک در میان صندوق‌های قابل معامله در بورس (etf) را می‌توان صندوق درآمد ثابت کیان دانست. این صندوق، ارزش واحدهای سرمایه گذاری را با سود حاصل به طور یکجا در زمان ابطال به سرمایه گذار ارائه می‌کند. برای خرید واحدهای سرمایه گذاری این صندوق می‌توان از طریق کارگزاری‌ها یا از اپلیکیشن کیان دیجیتال اقدام کرد. صندوق های بادرآمد ثابت با دارایی تشکیل شده از همین سپرده‌های بانکی و اوراق مشارکت می‌تواند برای سرمایه گذاری به چند دلیل از سپرده‌های بانکی بهتر باشد؛

    سود مرکب، چندین برابر سرمایه

    یکی از عمده دلایلی که افراد در سرمایه گذاری با 500 هزار تومان و یا پول کم می‌توانند روی صندوق های درآمد ثابت حساب باز کنند این است که سود مرکب شامل حال سرمایه شما می‌شود. زمانی که تنها قدرت ما در سرمایه گذاری با 500 هزار تومان امکان پذیر است با خود این حساب را می‌کنیم که با این میزان پول نمی‌توانیم حتی با گذر سال‌ها، سرمایه مناسبی را به دست آوریم.

    اما باید گفت که صندوق درآمد ثابت با نرخ بهره مرکب این امکان را به سرمایه شما می‌دهد که بتوانید بیش از حد انتظارتان بازدهی داشته باشید. به عنوان مثال اگر هر بار با پانصد هزار تومان اقدام به خرید واحد سرمایه گذاری کنید و دست به سود حاصل از سرمایه گذاری خود نزنید، دفعه بعد که نوبت سود دهی سرمایه شما می‌رسد، این بار سود قبلی که دست نخورده باقی مانده است با اصل سرمایه به صورت یکپارچه محاسبه می‌شود.

    سرمایه گذاری ایمن

    هر چند سرمایه گذاری با 500 هزار تومان یا پول کم ممکن است به خاطر اطمینان بیش‌تر و برای احتیاط انجام شود اما صندوق بادرآمد ثابت با داشتن مجوزهای لازم می‌تواند گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری باشد. بانک‌ها با توجه به تورم قابل توجه در سال‌های اخیر، سود کمی می‌دهند و سرمایه‌گذاران را دچار تردید می‌کنند.

    می‌توان با توجه به شفافیت صندوق‌های سرمایه گذاری و سود روزشماری که ارائه می‌دهند با خیال راحت و با پول کم هم سرمایه گذاری را در آن شروع کرد و از سود معقول آنها که بالاتر از سود بانکی است، بهره برد. ناگفته نماند که سرمایه گذاری در بورس با 500 هزار تومان هم با استفاده از ابزار مالی نوین به همین اندازه امنیت در سرمایه گذاری دارد.

    سرمایه گذاری با پول کم در طلا و سکه

    به نظر یک لطیفه می‌آید اما واقعیت دارد. سرمایه گذاری با 500 هزار تومان در زمینه سرمایه گذاری این فلز گرانبها امکان پذیر است. بسیاری از ما با ماه‌ها پس انداز بی وقفه تمام تلاش خود را می‌کنیم تا یک قطعه طلا – هر چند ناچیز – را بخریم و به عنوان سرمایه، آن را در جایی البته ناامن نگه داری کنیم. بسیاری از افراد نیز به خاطر مبلغ کم پولی که دارند به طور کل دور این زمینه سرمایه گذاری را خط می‌کشند.

    جالب است بدانیم که صندوق سرمایه گذاری طلا نیز که سبدی متشکل از اوراق مشتقه این فلز گرانبها است می‌تواند با مبالغ اندکی که در دست داریم ما را وارد این زمینه سرمایه گذاری کند. می‌توان با خرید واحدهای سرمایه گذاری این صندوق سرمایه گذاری، با قدرت به سوال با 500 هزار تومان کجا سرمایه گذاری کنیم پاسخ دهیم در بازار طلا و سکه.

    نتیجه گیری

    تصورات منفی در مورد سرمایه گذاری را کنار بگذاریم. با کمی تحقیق متوجه می‌شویم که می‌توانیم با مبالغ کم در زمینه‌های سرمایه گذاری بزرگ و موفق اقدام به سرمایه گذاری کنیم. به یاد داشته باشیم که سرمایه گذاری با 500 هزار تومان یک تصور باطل نیست و می‌توانیم از همین قطرات کوچک شروع کنیم تا به دریایی که در ذهن متصور شده‌ایم دست پیدا کنیم. و در این موقعیت انواع صندوق سرمایه گذاری به ما کمک خواهد کرد.

    سرمایه گذاری در بورس یک روش غیر مستقیم هم دارد. سرمایه گذاری در بورس با 500 هزار تومان با این روش به بهترین شکل امکان پذیر است. صندوق های سرمایه گذاری سهامی بهترین گزینه برای سرمایه گذاری در بورس با 500 هزار تومان است. با این میزان پول می‌توان اقدام به خرید واحدهای سرمایه گذاری این دست صندوق‌ها کرد. صندوق‌ سرمایه گذاری سهامی با استفاده از سبد متنوعی از سهام مختلف این امکان را به سرمایه گذارانی که می‌خواهند سرمایه گذاری با پول کم را آغاز کنند می‌دهد تا بتوانند با کم‌ترین میزان پول قابل سرمایه گذاری در سبد متنوع و موفق سهامی مسیر خود را آغاز کنند.
    به نظر یک لطیفه می‌آید اما واقعیت دارد. سرمایه گذاری با 500 هزار تومان در زمینه سرمایه گذاری این فلز گرانبها امکان پذیر است. بسیاری از ما با ماه‌ها پس انداز بی وقفه تمام تلاش خود را می‌کنیم تا یک قطعه طلا – هر چند ناچیز – را بخریم و به عنوان سرمایه، آن را در جایی البته ناامن نگه داری کنیم. بسیاری از افراد نیز به خاطر مبلغ کم پولی که دارند به طور کل دور این زمینه سرمایه گذاری را خط می‌کشند. جالب است بدانیم که صندوق سرمایه گذاری طلا نیز که سبدی متشکل از اوراق مشتقه این فلز گرانبها است می‌تواند با مبالغ اندکی که در دست داریم ما را وارد این زمینه سرمایه گذاری کند. می‌توان با خرید واحدهای سرمایه گذاری این صندوق سرمایه گذاری حتی با پانصد هزار تومان به یک سرمایه گذار در بازار طلا و سکه تبدیل شویم.