بازارها در پسابرجام به کجا می‌روند؟

  • اشتراک‌گذاری
  • 127
  • 0
بازارها در پسابرجام به کجا می‌روند؟

در اخباری که دیروز از مذاکرات احیای برجام شنیده شد، نماینده ارشد روسیه اعلام کرد که احتمالا تا فردا (یعنی امروز) خبرهای مهمی منتشر خواهد شد. میخاییل اولیانوف همچنین از پیشرفت‌های عمده در خصوص این پرونده خبر داده است. با این حال، وی در نهایت معتقد است مذاکره‌کنندگان به وقت و تلاش بیشتری نیازمند هستند. به نظر می‌رسد همین اخبار بتواند روی فعالان اقتصادی و بازارهای دارایی تاثیر بگذارد. در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت که بازارها در پسابرجام به کجا می‌روند؟

غلطیدن دلار روی سرازیری

تقویت احتمال احیای برجام باعث افت قیمت دلار خواهد شد. احتمال دسترسی ایران به دارایی‌های بلوکه شده‌اش در کشورهای دیگر به خصوص شرق آسیا موجب می‌شود دسترسی به ارز افزایش یافته و قیمت دلار در داخل حداقل در کوتاه‌مدت کاهش پیدا کند. اما سوال اصلی این است که دلار تا کجا پایین می‌آید؟ مدتی پیش نیز که اخبار احیای برجام شدت گرفته بود، دلار تا کانال 20 هزار تومانی افت کرد اما سپس دوباره قیمت 23 هزار تومانی را به خود دید. به نظر می‌رسد کانال 20 هزار تومانی یک کانال محتمل برای افت دلار باشد. هرچند برخی معتقدند در کوتاه‌مدت دلار شاید به زیر 20 هزار تومان هم برود، اما عده‌ای با توجه به تورم احتمالی امسال این موضوع را مدت‌دار نمی‌دانند. در حال حاضر، دلار به 22 هزار و 700 تومان رسیده است.

سمت‌وسوی بورس در پسابرجام

بورس تهران با سیگنال‌هایی که خبر از احیای برجام می‌دهند، ناسازگار است. در واقع، احیای برجام به معنی آن است که قیمت دلار در بازار کاهش می‌یابد. کاهش یافتن قیمت دلار در بازار آزاد نیز برای بورس تهران و سرمایه‌گذاران آن در کوتاه‌مدت خبر خوبی نیست و شاخص را با افت همراه می‌سازد. از سوی دیگر، برخی از شرکت‌ها می‌توانند در صورت رفع تحریم‌ها از مزایای آن بهره‌مند شده و سودآوری خود را افزایش دهند یا امکان ارائه خدمات بیشتری به دست آورند. در حال حاضر گزارش‌های ماهانه شرکت‌ها خوب است و همچنین انتظارات تورمی برای سال جاری زیاد است. این عوامل می‌توانند در بلندمدت موجب استقبال از بورس شود.

طلا و سکه به کجا می‌رود؟

یکی دیگر از بازارهایی که از احیای برجام تاثیر می‌پذیرد، بازار سکه و طلا است. طلا و سکه با کاهش قیمت دلار روندی نزولی طی خواهد کرد. در روزهای گذشته با بالا رفتن قیمت دلار، ارزش طلا و سکه نیز بالا رفته بود. اما با تقویت احتمال برجام روند نزولی در آن طی خواهد شد. امروز نیز با شنیده شدن اخبار مربوط به برجام و افت دلار، بهای سکه و طلا در بازار ایران با کاهش همراه بود.

وضعیت صندوق‌های درآمد ثابت

به نظر می‌رسد در شرایط احیای برجام ریال در برابر دلار تقویت شود. تقویت ریال در برابر دلار باعث می‌شود گزینه‌هایی مانند صندوق‌های درآمد ثابت بازدهی خوبی به دست آورند. این در حالی است که بازارهایی که قیمت جهانی دارند یا ارتباطی با دلار پیدا می‌کنند، با افت روبرو می‌شوند. به نظر می‌رسد صندوق‌های درآمد ثابت در کوتاه‌مدت بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری باشند و بتوانند سرمایه‌گذاران خود را منتفع کنند.