11 نکته ویژه سرمایه گذاری برای فرزندان را بشناسید

احسان والیان
    • اشتراک‌گذاری
    • 974
    • 0
    11 نکته ویژه سرمایه گذاری برای فرزندان را بشناسید

    این‌که کدام یک از صندوق‌های سرمایه گذاری را می‌توان به عنوان بهترین صندوق سرمایه گذاری برای فرزندان انتخاب کرد به عواملی مانند بازدهی، سابقه عملکرد و حجم و میزان شفافیت صندوق و البته تیم متخصص آن بستگی دارد.

    همه ساله، در کشورهای غربی یک روز در ماه آوریل به آموزش پس انداز به کودکان اختصاص می‌یابد که به این نونهالان کمک می‌کند تا از سنین پایین راجع به پول هوشمندانه عمل کنند. طبق نظرسنجی بنیاد ملی مشاوره اعتباری در سال ۲۰۱۹، فقط ۵۵% از بزرگسالان به سواد مالی خود نمره نسبتا خوبی می‌دهند. این موضوع بیانگر این است که سواد مالی نسل بعد اهمیت زیادی دارد و آموزش به آن‌ها از سنین پایین بسیار ضروری است. یکی از مهمترین مسایل مربوط به سواد مالی، یادگیری پس انداز است. پس انداز پول، عادتی است که زمان می‌برد تا شکل بگیرد و حتی بعضی بزرگ‌تر‌ها نیز هنوز پس انداز کردن را خوب بلد نیستند! در ادامه به بررسی چگونگی آموزش پس انداز به کودکان می‌پردازیم و علاوه بر معرفی 11 روش ویژه سرمایه گذاری برای فرزندان به سوالات مهمی در مورد بهترین سرمایه گذاری برای فرزندان پاسخ می‌دهیم.

    بهترین سرمایه گذاری برای فرزندان چیست؟

    نکات مهمی در مورد بهترین سرمایه گذاری برای فرزندان وجود دارد که می‌توان به آنها پرداخت و معرفی کرد. می‌توان گفت دو بعد اساسی در مورد انتخاب بهترین سرمایه گذاری برای فرزندان وجود دارد. اول، آموزش و روش‌هایی که می‌توانند به آگاهی فرزندان برای پیدا کردن مسیر مناسب سرمایه گذاری منجر شود. دوم، انتخاب ابزار مناسب سرمایه گذاری برای آن‌ها از همان زمانی که خردسال هستند. پایه‌های اصلی پس انداز و سرمایه گذاری از همان زمان آغاز می‌شود.

    سرمایه گذاری در بورس برای کودکان

    بورس و مسایل مربوط به آن در گام نخست دشوار به نظر می‌رسد و شاید این تصور به وجود بیاید که تنها برای کسانی مناسب است که از آن سر در می‌آورند. درست است که بورس یا به عبارت بهتر، بازار سهام یا بازار سرمایه فضایی جدی و تخصصی دارد، اما در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که سرمایه گذاری در بورس متفاوت شده است. این کار با ابزار مالی نوینی مانند صندوق‌های سرمایه گذاری سهامی قابل انجام است. صندوق‌های سرمایه گذاری با داشتن تیم متخصص، سرمایه گذاران را از نیاز به دانش و زمان کافی برای سرمایه گذاری در بورس بی‌نیاز می‌کنند. بنابراین می‌توان گفت سرمایه گذاری در بورس برای کودکان هم از این طریق، به راحتی امکان‌پذیر است.

    بهترین روش سرمایه گذاری برای کودکان

    از آن‌جایی که کودکان در دوران آغازین زندگی خود هستند و دغدغه‌هایی مانند سرمایه گذاری را نمی‌شناسند، پدر و مادر می‌توانند با انتخاب زمینه سرمایه گذاری مناسب و با کمک گرفتن از ابزار مالی نوین و البته با هدف‌گذاری بلندمدت در سرمایه گذاری برای فرزندان خود اقدام به سرمایه گذاری برای آن‌ها کنند.

    انتخاب زمینه‌های سرمایه گذاری مانند سهام و طلا می‌تواند در بلندمدت، پاسخگوی اهداف مالی باشد که خانواده‌ها به منظور سرمایه گذاری برای کودکان در نظر دارند. البته برای این‌که بتوان در این بازارهای دارایی شناخته شده، سرمایه گذاری هوشمندانه‌ای انجام داد، بهتر است از مشاور سرمایه گذاری یا سرمایه گذاری در صندوق طلا و صندوق سهامی کمک گرفته شود.

    11 نکته ویژه سرمایه گذاری برای فرزندان

    با توضیحات و پاسخ‌هایی که در مورد سوال‌های مهم پیرامون سرمایه گذاری برای کودکان مطرح شد، نوبت به معرفی 11 نکته ویژه سرمایه گذاری برای فرزندان می‌رسد. این موضوعات می‌تواند به مستقل شدن هر چه زودتر فرزندان در زمینه مالی کمک کند و به آ‌نها مهارت‌های موردنیاز مالی را بیاموزد.

    1- به کودک خود یاد دهید که خواسته‌ها با نیاز‌ها تفاوت دارند

    قدم اول در آموزش پس انداز به کودکان کمک به آن‌ها برای تشخیص تفاوت خواسته‌ها و نیاز‌ها است. برای آن‌ها توضیح دهید که نیاز‌ها شامل نیاز‌های اولیه مثل غذا، سرپناه و پوشاک است و هر آنچه فراتر از این دسته باشد خواسته‌های ما‌ست. شما می‌توانید از بودجه خود به عنوان مثال استفاده کنید و توضیح دهید چگونه از نظر هزینه خواسته‌ها نسبت به نیاز‌ها اهمیت کم‌تری دارند.

    2- بگذارید کودکان خودشان پول درآورند

    اگر می‌خواهید کودکان‌تان در دسته افرادی که پول خود را پس انداز می‌کنند قرار بگیرند، بگذارید پول درآورند و پس انداز کنند. به این صورت آن‌ها یاد می‌گیرند که چطور از پول خود استفاده کنند. به کودکان خود برای انجام کار‌های مربوط به خانه در طول هفته پول توجیبی بدهید. وقتی در ازای انجام کارهای خانه به آن‌ها پول توجیبی می‌دهید، کودکان ارزش سخت‌کوشی را نیز یاد می‌گیرند. پس می‌بینید آموزش پس انداز به کودکان به آن‌ها یاد می‌دهد برای کسب پول باید تلاش کنند و هم چنین آن‌ها یاد می‌گیرند پول خود را به درستی استفاده کنند.

    3- هدف از پس انداز را مشخص کنید

    بر خلاف آنچه ما تصور می‌کنیم کودکان هم برای پس انداز کردن به دنبال منطق هستند. اگر دلیل محکمی برای این کار نداشته باشیم نمی‌توانیم آن‌ها را به انجام این کار تشویق کنیم. در مبحث آموزش پس انداز به کودکان اگر می‌خواهید به کودک انگیزه بدهید به او کمک کنید تا بداند که چرا پولش را پس انداز می‌کند.

    4- جایی برای قرار دادن پس انداز بیابید!

    وقتی فرزند شما برای پس انداز کردن هدف دارد، باید جایی مناسب برای این پس انداز پیدا کند. برای فرزندان کوچک‌تر این فضا می‌تواند قلک کوچک‌شان باشد. اما اگر فرزندتان خیلی کوچک نیست برای‌شان حسابی در بانک باز کنید یا حتی می‌توانید پول فرزندتان را در صندوق‌های درآمد ثابت، صندوق‌های سهامی یا صندوق‌های سرمایه گذاری دیگر پس انداز کنید. به این صورت فرزند شما هم خوشحال است از اینکه دارد به هدفش نزدیک می‌شود و هم خوشحال است چرا که پس انداز خود را در حال افزایش می‌‌بیند.

    5- از کودک بخواهید حواسش به چگونگی خرج پول باشد

    برای اینکه در پس انداز کردن بهتر عمل کنید باید بدانید پول‌تان دارد چطور و در چه راهی خرج می‌شود. از فرزندان خود بخواهید روزانه فهرستی از مخارج‌شان تهیه کنند و مجموع مخارج را به طور هفتگی محاسبه کنند. این کار به آن‌ها انگیزه می‌دهد تا ببینند چطور پول خود را خرج می‌کنند و با تغییر الگو‌های صرف پول چطور می‌توانند سریع‌تر به هدف خود برسند.

    6- پیشنهاد مشوق‌های پس انداز

    آموزش پس انداز به کودکان می‌تواند با مشوق‌های پس انداز همراه باشد. مثلا اگر فرزندتان به نیمه راه رسیدن به هدفی رسیده پاداشی ۵۰۰ هزار تومانی برایش در نظر بگیرید. آموزش پس انداز به کودکان با در نظر گرفتن برای آن‌ها بسیار جذاب است.

    7- به فرزندتان یاد بدهید که از اشتباهش درس بگیرد

    وقتی فرزندتان پولش را مدیریت می‌کند ممکن است اشتباه کند و بخشی یا همه پولش را از دست بدهد. آموزش پس انداز به کودکان فقط روش‌های پس انداز را به کودک آموزش نمی‌دهد. در این مبحث کودک یاد می‌گیرد که چطور از پول خود استفاده بهینه کند. شما به عنوان بزرگ‌تر باید این فرصت را تبدیل به فرصتی آموزشی کنید و به فرزندتان یاد دهید چطور از پول خود استفاده درست کند و پولش را صرف چه کار‌هایی نکند. در این میان بهتر است نگاهی به 4 نکته مهم در سرمایه گذاری در آینده کودکان بیاندازیم. چراکه آینده کودکان و درآمد آن‌ها برای پس‌انداز و سرمایه‌گذاری در دورانی که مستقل می‌شوند بسیار مهم است.

    8- مهارت‌هایی با محوریت فناوری

    مهارت‌هایی که با فناوری همگام هستند شاید بهترین گزینه برای آماده سازی فرزندانمان در راستای یافتن شغل مناسب باشند. این دسته مشاغل، از تغذیه موردنیاز سایت‌ها گرفته تا برنامه‌ریزی برای صفحات مجازی تا طراحی اپلیکیشن را در بر می‌گیرند. در حال حاضر، یکی از بهترین کارهایی که می‌توان برای یافتن فضای مناسب کاری در آینده در نظر گرفت، یاددادن چنین مهارت‌هایی به کودکان است.

    9. خلاقیت، شاهراه اصلی

    باید در نظر داشت که هر اندازه آشنایی با ابزار و ابعاد مختلف فناوری مهم است، به همان میزان دور نشدن از قابلیت‌های انسانی که میلیون‌ها سال است با آدمی همراه است و موجب پیشرفت آن شده نیز حائز اهمیت است. خلاقیت! این واژه را باید همیشه به خاطر سپرد. اصلا پیشرفت تکنولوژی مدیون همین قابلیت انسانی است و در جهان امروز و سرعت سرسام آوری که فناوری‌های مختلف گرفته‌اند، قابلیتی که باعث می‌شود سرعت‌مان افزایش پیدا کند همین خلاقیت است. اگر خوب به قابلیت‌های ابعاد فناوری که امروز برنده میدان هستند نگاه کنیم متوجه می‌شویم که این خلاقیت بوده که به عنوان مثال فلان اپلیکیشن را پیشتاز میدان کرده است. پیش‌بینی می‌شود که میزان نیاز به خلاقیت تا سال ۲۰۳۰ چند ده برابر میزانی می‌شود که امروزه از آن بهره می‌بریم.

    10. آماده‌سازی‌های موردنیاز

    حال که متوجه شدیم آشنایی و تسلط بر فناوری برای پیدا کردن شغل مناسب آینده لازم است، به منظور آماده‌سازی برای دست‌یابی به میزان تسلط کافی باید چه کار کرد؟ اولین گزینه این است که افراد جامعه باید دسترسی مستقیم و ارزان به این ابزارآلات و کلاس‌های آموزشی این حوزه داشته باشند تا مهارت‌های لازم در این مورد را یاد بگیرند. اما مهم‌تر از این موارد، نوع برخورد و آموزش مهارت‌های انسانی است.

    11. مشارکت و همکاری گروهی

    متاسفانه یکی از زیرساخت‌های اصلی برای مهارت‌های مرتبط با فناوری به دست فراموشی سپرده شده است. این فرض که هر کس که دارای لپتاپ و وسیله‌ای این چنین است دیگر نیاز به نفر دیگری برای پیشبرد کارش ندارد، قاعده کار را بر هم زده است. اتفاقا باید گفت که مشارکت و همکاری در پیدا کردن شغل مناسب در آینده از مهمترین گزینه‌ها به حساب می‌آید. باید به فرزندان‌مان آموزش دهیم که باید در هر کاری به صورت تیمی عمل کنند. به عنوان مثال اگر قرار بر راه‌اندازی یک اپلیکیشن باشد، افراد متخصص مختلفی مانند گرافیست، طراح سایت، متخصص محتوای سایت و دیگر عوامل همگی با هم یک اپلیکیشن یا وبسایت موفق را می‌سازند.

    بهترین صندوق سرمایه گذاری برای فرزندان

    این‌که کدام یک از صندوق‌های سرمایه گذاری را می‌توان به عنوان بهترین صندوق سرمایه گذاری برای فرزندان انتخاب کرد به عواملی مانند بازدهی، سابقه عملکرد و حجم و میزان شفافیت صندوق و البته تیم متخصص آن بستگی دارد. به دست آوردن اطلاعات لازم در مورد این‌که کدام صندوق با توجه به معیارهایی که اعلام شد، بهترین صندوق محسوب می‌شود، به راحتی امکان‌پذیر است. با مراجعه به وبسایت‌های معتبری مانند فیپیران می‌توان نسبت به شناخت و مقایسه صندوق‌های سرمایه گذاری برتر اقدام کرد.

    به عنوان مثال صندوق‌هایی مانند صندوق طلای کیان که با نماد «گوهر» در بورس قابل معامله است و همچنین صندوق آهنگ سهام کیان یا صندوق شاخصی هم‌وزن کیان از دسته صندوق‌های سرمایه گذاری هستند که می‌توان با مراجعه به سامانه‌های آنلاین معتبر، نسبت به عملکرد و بازده آن‌ها آگاهی یافت و به عنوان بهترین صندوق سرمایه گذاری برای فرزندان انتخابشان کرد.

    بیمه عمر فرزندان یا سرمایه گذاری در بورس

    بسیاری از افراد با توجه به این‌که واژه «بیمه» برای‌شان یادآور امنیت در سلامت و دریافت مستمری در آینده است، بلافاصله با شنیدن عبارت «بیمه عمر فرزندان» به این گزینه برای سرمایه گذاری فرزندان خود تمایل پیدا می‌کنند. اما با وجود بازدهی قابل توجه بورس در بازه‌های زمانی 3 تا 5 سال، این سوال مطرح می‌شود که میان بیمه عمر فرزندان و سرمایه گذاری فرزندان در بورس، کدام گزینه مناسب است؟ در پاسخ باید گفت که هر اندازه هم که بیمه عمر بتواند ثبات در مستمری گرفتن در آینده را تضمین کند، باز هم نمی‌تواند به اندازه سرمایه گذاری هوشمندانه در بورس برای فرزندان عایدی داشته باشد و آینده آن‌ها را تضمین کند.

    برای این‌که بتوان این واقعیت را بهتر درک کرد، کافی است بازدهی بلندمدت صندوق های سرمایه گذاری موفق در بورس را با آن‌چه که بیمه‌های عمر بعد از ده‌ها سال صبر کردن قرار است به فرزندان‌مان بدهند، مقایسه کنیم.

    بهترین سرمایه گذاری برای فرزند دختر و پسر

    خوشبختانه با رویکردهای نوین در سرمایه گذاری، فضای سرمایه گذاری و پس انداز در علم اقتصاد از هر گونه جنسیت‌زدگی به دور است. چه فرزند دختر باشد و چه پسر، هر دو برای ساختن آینده خود و تامین نیازهای ضروری و اولیه نیاز به سرمایه گذاری و اندوخته‌ای دارند که با تورم و بالا رفتن قیمت‌ها در سال‌های جوانی و ادامه زندگی، نیاز به سرمایه دارند. بنابراین می‌توان گفت که بهترین سرمایه گذاری برای فرزند دختر و پسر می‌تواند انتخاب زمینه‌های سرمایه گذاری و سرمایه گذاری با ابزار مالی نوینی مانند صندوق‌های سرمایه گذاری باشد.

    سرمایه گذاری برای کودکان در بانک مسکن

    تجربه بسیاری از افرادی که برای خانه‌دار شدن فرزندان خود به سراغ وام‌های بانک مسکن می‌روند، نشان داده است که با وجود پس‌انداز هر ماه و سال‌ها شکیبایی برای رسیدن نوبت وام فرزندان‌شان، در نهایت مبلغ به دست آمده از وام نمی‌تواند خواسته معقول آن‌ها را برای خرید سقفی برای زندگی فرزندانشان فراهم کند. دلیل این اتفاق هم آن است که بانک مسکن با مبلغی که بابت وام می‌دهد و شرایطی مانند خرید اوراق مسکن، نه تنها کار را برای خانه‌دار شدن سخت می‌کند، بلکه رسیدن به آن را برای فرد به رویا تبدیل می‌کند.

    به خوبی می‌دانیم که رشد قیمت خانه‌ در چند سال گذشته چقدر بالا بوده و به چه میزان باورنکردنی تبدیل شده است. بنابراین، تنها وام گرفتن از بانک مسکن نمی‌تواند جوابگوی نیاز ما برای خانه‌دار شدن در چند سال بعد با توجه به رشد قیمت‌ها باشد.

    با این توضیحات، بهتر است به دنبال زمینه سرمایه گذاری بگردیم که بتواند با رشد کردن به اندازه تورم و حتی بالاتر از آن، سرمایه ما را رشد دهد و در آینده، به کمک فرزندان ما بیاید. ابزار مالی نوینی مانند صندوق‌های سرمایه گذاری می‌توانند در بلندمدت، این انتظار را برآورده کنند.

    صندوق سرمایه گذاری ویژه فرزندان

    حال که صحبت از انتخاب صندوق سرمایه گذاری برای فرزندان به میان آمد، ممکن است از خود بپرسیم آیا صندوق سرمایه گذاری ویژه فرزندان هم داریم؟ در پاسخ به این سوال می‌توان گفت که تمام صندوق‌های سرمایه گذاری کیان این امکان را برای سرمایه گذاران فراهم کرده‌اند تا با مراجعه به اپ کیان دیجیتال، بعد از گذراندن چند مرحله ساده، سرمایه گذاری در هر کدام از صندوق‌های سرمایه گذاری کیان را برای فرزند – زیر 18 سال – خود انجام دهند.