توصیه های برتر وارن بافت در سرمایه گذاری

احسان والیان
    • اشتراک‌گذاری
    • 229
    • 0
    توصیه های برتر وارن بافت در سرمایه گذاری

    شاید مشاور سرمایه گذاری بهتری از وارن بافت وجود نداشته باشد. سرمایه گذار، نیکوکار و اقتصاد خوانده ای که با بیش از 85 میلیارد دلار دارایی توصیه‌های برتر برای سرمایه گذارانی دارد که می‌خواهند با نگاه به آینده قدم در مسیر سرمایه گذاری موفق بگذارند. اما نکته مهم‌تری که در توصیه‌های سرمایه گذاری وارن بافت وجود دارد این است که به سرمایه گذاران کمک می‌کنند تا از تله‌های متداول و آسیب رسان در مسیر سرمایه گذاری فاصله بگیرند و راه و چاه را به خوبی بشناسند. در ادامه به مرور توصیه های سرمایه گذاری بافت خواهیم پرداخت.

    سرمایه گذاری آنلاین با کیان دیجیتال

    سرمایه گذاری در آن چه به آن آگاه هستید

    اگر از یک کوهنورد حرفه‌ای در مورد کوهپیمایی یک مسیر سوال کنید، بی شک به شما خواهد گفت که باید از همان مسیری حرکت کنید که یک یا چندبار رفته‌اید و یا دیگران آن مسیر را می‌شناسند. اولین توصیه از توصیه های سرمایه گذاری بافت این است که روی زمینه‌ای سرمایه گذاری کنید که با آن آشنا هستید. از سرمایه گذاری در زمینه‌هایی که بیش از حد پیچیده هستند و نیاز به تخصص‌های ویژه خود دارند دوری کنید. ممکن است چندین مقاله و خبر در مورد برخی از زمینه‌های تجاری خاص و شرکت‌های موفق آن‌ها خوانده باشید؛ اما این میزان اطلاعات برای ورود به زمینه‌های موردنظر که در آن هیچ سررشته‌ای نداریم کافی نیست. متاسفانه عده‌ای از سرمایه گذاران غیرحرفه‌ای و نیمه حرفه‌ای با دانستن مطالب کم و توصیه‌های ناشیانه به زمینه‌های تخصصی ورود می‌کنند و با شکست مواجه می‌شوند.

    صنایع با کیفیت

    هر آن قدر که "نه" گفتن به صنایع پیچیده برای سرمایه گذاری راحت است، به همان میزان پیدا کردن صنایع باکیفیت بسیار چالش برانگیز است. در میان توصیه های سرمایه گذاری بافت به این نکته برمی‌خوریم که اگر می‌خواهیم به صنایع متمرکز و باکیفیت برای سرمایه گذاری دست پیدا کنیم باید به فرصت‌های بلند مدت فکر کنیم. وارن بافت می‌گوید بهتر است صنعت و شرکت‌هایی را برای سرمایه گذاری پیدا کنید که کیفیت در تجارت بالا و بازدهی مناسب دارند تا شرکت‌هایی با سهام ارزان اما بی سرانجام. صندوق های سرمایه گذاری یکی از نمونه های بارزی از مجموعه‌های سرمایه گذاری هستند که با همین دیدگاه وارن بافت موافق هستند و سعی می‌کنند وجوه نقد سرمایه گذاران خود را در مسیری آینده‌دار قرار دهند.

    مدت زمان نگه داری سهام

    یکی از توصیه های سرمایه گذاری بافت می‌گوید: " اگر به فکر نگه داشتن سهام به مدت 10 سال نیستید، بهتر است حتی برای 10 دقیقه هم به فکر نگه داشتن هیچ سهمی نباشید!". وارن بافت معتقد است که اگر سهام خود را به درستی و با تحلیل‌های مناسب و آینده نگری خریده‌اید می‌توان گفت که زمان فروش آن سهم هیچ وقت سر نمی‌رسد مگر این که به پولش نیاز اساسی پیدا کنید. وارن بافت در توصیه‌هایش نشان می‌دهد که به خوبی مفهوم "خرید" و "نگهداری" را فهمیده است. اصلا به همین دلیل است که پدیده‌هایی به نام صندوق های سرمایه گذاری به وجود آمده‌اند. این صندوق‌ها متشکل از یک سبد متمرکز از انواع زمینه‌های سرمایه گذاری موفق به حساب می‌آیند و به طور طولانی مدت برای اهداف خود برنامه ریزی می‌کنند.

    خطر تنوع بیش از حد در خرید سهام

    هر چیزی حد و اندازه‌ای دارد. متنوع سازی، یکی از توصیه‌های سرمایه گذاری بافت و البته بسیاری از کارشناسان و مشاوران جهان سرمایه گذاری است. اما باید دقت داشت که این تنوع سازی نیز باید با اصول و قواعدی همراه باشد. به عنوان مثال، زمانی که می‌خواهیم در خرید سهام تنوع سازی کنیم باید دقت داشته باشیم که سهام پرتفو ما معمولا بین 3 تا 5 سهم مختلف باشد تا بتوانیم به خوبی آن‌ها را رصد کنیم. متاسفانه افرادی هستند که بیش از 20 تا 60 سهم در پرتفو خود دارند و در بسیاری مواقع حضور تعداد زیادی از آن سهام در پرتفو خود را فراموش می‌کنند و یا اصلا وقت نمی‌کنند که به تحلیل آن‌ها بپردازند.

    اخبار را کنار بگذاریم

    بسیاری از مکتوبات در فضای مجازی در دسته بندی اخبار منتشر می‌شوند. اما حقیقت این است که خبر باید منبع موثق و تایید شده‌ای داشته باشد تا مورد اعتماد باشند. اخبار مالی نیز یکی از مهم‌ترین دسته‌های خبری به حساب می‌آیند که باید از طرف منابع آگاه و معتبر منتشر شوند تا ما بتوانیم به آن‌ها اعتماد کنیم. در میان توصیه های سرمایه گذاری بافت می‌توان به این واقعیت پی برد که بسیاری از اخبار صرفا برای تحریک احساسات ما برای انجام کاری و یا سرمایه گذاری در جایی خاص منتشر می‌شوند؛ بنابراین تنها منابع موثق را مدنظر قرار دهید.

    بیشتر بخوانید: 5 توصیه ارزشمند سرمایه گذاری از وارن بافت

    نتیجه گیری

    در مجموع تمام توصیه های سرمایه گذاری بافت می‌توان به این نتیجه رسید که بیش از سرعت حرکت‌مان در مسیر سرمایه گذاری باید راه و چاه را خوب بشناسیم. آهسته و پیوسته حرکت کنیم و بدانیم که در هر پیچ و خم مسیر سرمایه گذاری باید چه واکنشی از خود نشان دهیم تا به همچنان در امنیت و سلامت به راه‌مان ادامه دهیم.