چه بازارهایی بیشتر از تورم ماهانه رشد کردند؟

  • اشتراک‌گذاری
  • 83
  • 0
چه بازارهایی بیشتر از تورم ماهانه رشد کردند؟

چند روز پیش تازه‌‎ترین گزارش مرکز آمار منتشر شد. در این گزارش، تورم نقطه‌ای اردیبهشت 1400 حدود 47 درصد اعلام شده است. این نرخ تورم نشان می‌دهد اگر سبدی از کالاها و خدمات را در اردیبهشت 1399 به قیمتی مثلا یک میلیون تومان خریداری می‌کردید، در اردیبهشت 1400 باید 47 درصد بیشتر برای خرید همان سبد کالاها یا خدمات پرداخت کنید. یعنی پرداختی شما برای همان خرید سال گذشته، یک میلیون و 470 هزار تومان خواهد شد. تورم گسترده قدرت خرید را کاهش می‌دهد و اقتصاد خانوارها را با مشکل روبرو می‌کند. در این شرایط است که لزوم سرمایه‌گذاری بیش از پیش احساس می‌شود. در ادامه به بررسی بازده سرمایه‌گذاری‌ها در قیاس با تورم خواهیم پرداخت.

تحولات سیاسی، نوسانات دلار و تورم

در یک سال اخیر اقتصاد ایران تورم بالایی را تجربه کرده است. این تورم همگام با رشد قیمت دلار موجب شد بازارهای دارایی با رشد قابل توجهی روبرو شوند. با این حال، مدتی است که احتمال احیای برجام تقویت شده است و بازارهای دارایی با نوسانات روبرو شده‌اند. در شرایط تورم، بازدهی که باید کسب کنیم تا سرمایه ما حفظ شود، حداقل به اندازه تورم است. البته در صورتی که چنین رشدی در بازارهای دارایی مشاهده نشود، بهترین گزینه ممکن را باید انتخاب کرد. در مورد انتخاب بازار سرمایه‌گذاری مناسب نیز مواردی مانند میزان ریسک‌پذیری و ریسک‌گریزی ما نقش دارند که بازارهای مناسب روحیات ما را مشخص می‌کنند. در اردیبهشت 1400 تورم ماهانه به 0.7 درصد رسید. به همین دلیل هر بازاری که در بازه زمانی فوق بیش از 0.7 درصد رشد کرده باشد، به افزایش سرمایه ما در این مدت کمک کرده است و اگر کمتر از آن رشد کرده باشد، خیر. حتی در برخی موارد بازارهایی موجب زیان ما نیز می‌شوند.

بیشتر بخوانید: با احیای برجام کدام بازارها در کوتاه‌مدت سود می‌کنند؟

چه بازارهایی بیش از تورم ماهانه رشد کردند؟

در اردیبهشت 1400 قیمت دلار حدود 4.88 درصد افت کرده است. بنابراین اگر در این ماه دلار داشتیم، علاوه بر 4.88 درصدی که از افت آن متضرر می‌شدیم، 0.7 درصد نیز به دلیل تورم زیان دیده‌ایم. در این حالت مجموعا 5.58 درصد زیان برای صاحبان دلار در این ماه ایجاد شده است. در ماه دوم سال 1400، قیمت هر گرم طلای 18 عیار نیز با افت 0.34 درصدی همراه بوده است. از آنجایی که برای ثابت ماندن قدرت خرید باید 0.7 درصد به سرمایه ما افزوده می‌شد، در مجموع خریداران طلا در این بازه زمانی 1.04 درصد زیان دیده‌اند. این میزان برای خریداران سکه کمتر است زیرا بهای سکه امامی در اردیبهشت 0.35 درصد رشد داشته است. البته چون این میزان کمتر از تورم ماهانه است، سرمایه واقعی سرمایه‌گذاران در سکه با وجود افزایش سرمایه اسمی، در این ماه 0.35 درصد افت داشته است.

بورس تهران در این میان بیشترین زیان را داشته است. شاخص کل بورس در اردیبهشت 1400 با افت 5.3 درصدی روبرو بوده است و با احتساب تورم، سرمایه واقعی سرمایه‌گذاران در آن به طور واقعی 6 درصد کاهش یافته است.

بازار برنده تورم در اردیبهشت 1400

در اردیبهشت 1400 بازارهایی که در گزینه‌های درآمد ثابت سرمایه‌گذاری کرده بودند، برنده جدال با تورم بوده‌اند. به عنوان مثال، صندوق درآمد ثابت کیان در این بازه زمانی توانسته است 1.48 درصد سود عاید سرمایه‎‌گذارانش کند که بالاتر از سود بانکی و تورم ماهانه بوده است. به این ترتیب، برنده جدال با تورم ماهانه صندوق‌های درآمد ثابت بوده‌اند.

بیشتر بخوانید: صندوق‌های سرمایه‎‌گذاری در اردیبهشت چقدر سود دادند؟