بهترین سرمایه گذاری با پول کم در سال 1403

امیر شاملویی
    • اشتراک‌گذاری
    • 226842
    • 0
    بهترین سرمایه گذاری با پول کم در سال 1403

    یکی از سوالاتی که افراد ممکن است با آن مواجه شوند این است که اگر بخواهم با پول کم سرمایه گذاری کنم، بهترین راه کدام است؟ مثلا اگر ۵ یا 10 میلیون تومان داشته باشم، آیا می‌‌توانم سرمایه گذاری خوبی انجام بدهم؟ اگر سرمایه من کمتر از صد میلیون تومان باشد، چطور؟

    سرمایه گذاری با پول کم کاری است که مردم معمولا ارزشی برای آن قائل نمی‌شوند. شاید شما هم تا حالا با خود فکر کرده‌ باشید سرمایه گذاری با پول کم فایده‌ای ندارد و اهمیتی نخواهد داشت. وقتی این طور فکر می‌کنید، احتمالا پولتان خرج می‌شود و در خیلی از موارد کالاهای بی‌دوامی می‌خرید که سودی برایتان نخواهد داشت.

    اما نکته مهم این است: دیدن نتایج بلندمدتِ سرمایه گذاری می‌تواند دیدگاه شما را کاملا عوض کند. هیچ وقت هیچ مقداری از سرمایه گذاری را دست کم نگیرید. شاید بپرسید مثلا با ۵ میلیون تومان کجا می‌توانم سرمایه گذاری کنم؟ جواب ما به شما این است که چندین گزینه برای سرمایه گذاری با پول کم وجود دارد. در ادامه با هم نگاهی به بهترین روش های سرمایه گذاری با پول کم در سال 1402می‌اندازیم. شاید این متن دیدگاه شما را نسبت به سرمایه گذاری با پول کم عوض کند.

    روش‌های سرمایه گذاری با پول کم و سود بالا!

    برای سرمایه گذاری با پول کم و سود بالا 8 گزینه وجود دارد. در ادامه این مطلب به بررسی تمامی گزینه‌ها خواهیم پرداخت. در جدول زیر گزینه‌های مختلف سرمایه گذاری و ویژگی‌های آنها مانند بازدهی نسبت به تورم در بلندمدت درج شده است.

    گزینه‌های مختلف سرمایه گذاری و ویژگی‌های آنها
    گزینه‌های مختلف سرمایه گذاری و ویژگی‌های آنها

    بازار سهام گزینه‌ مناسب سرمایه گذاری با پول کم

    بازار سهام یکی از گزینه‌هایی است که می‌شود با پول کم در آن سرمایه گذاری کرد. حتی اگر ۵ میلیون تومان پول دارید می‌توانید وارد این بازار شوید. حداقل مبلغ لازم برای ورود به این بازار و معامله یک سهم ۵۰۰ هزار تومان است. شاید از بازار سهام بترسید و از دوستان و آشنایان شنیده باشید که در این بازار زیان کرده‌اند. اما به این نکته توجه کنید: بازار سهام در بلندمدت سودآورترین بازار است و شاخص کل، در چهار سال اخیر، یعنی از پایان سال 1397 تا 1401 با همه افت و خیزهایش تقریبا 11 برابر شده است. یعنی حتی با وجود تمام اتفاقات یک تا دو سال اخیر، اگر بلندمدت به این بازار نگاه کنید و گزینه‌های مناسبی انتخاب کرده باشید، سود شما محقق می‌شود. امسال نیز بورس سال خوبی را آغاز کرد اما در ماه‌های اخیر کم‎تحرک بوده است.

    بنابراین، اگر می‌خواهید وارد بورس شوید، چند نکته مهم را به یاد داشته باشید. اول این که سهامی را انتخاب کنید که ارزنده باشد. اگر هم خودتان چنین سهامی را سراغ ندارید، از متخصصان و کارشناسان خبره یا شرکت‌های سرمایه گذاری کمک بگیرید. نکته دوم این است که با نوسانات کوچک، سریع فروشنده نشوید. بازار سهام پر است از بالا و پایین شدن قیمت. در بازار سهام صبر و حوصله اهمیت زیادی دارد. اگر سهام مناسبی انتخاب کرده‌‌اید، دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. با کمی صبر، مزد انتظار خود را دریافت می‌کنید. نکته سومی که نباید فراموش کنید این است که اگر دانش کافی در این حیطه ندارید، سعی کنید ابتدا آموزش لازم را ببینید.

    در مجموع، خوبی بازار سهام عایدی و سود زیاد آن است. نکته منفی آن نیز لزوم آشنایی با این بازار و ریسک موجود در آن است. بنابراین اگر دانش کافی در خصوص بورس ندارید یا حس می‌کنید از نظر اعصاب و روان بازار سنگینی است و انرژی شما را می‌گیرد، گزینه‌های دیگری حتی برای سرمایه گذاری با پول کم برایتان سراغ داریم.

    سرمایه گذاری با پول کم در صندوق های سهامی

    اگر دانش کافی در خصوص سرمایه گذاری در بازار سهام ندارید، می‌توانید از صندوق سرمایه گذاری استفاده کنید. یکی از این صندوق های سرمایه گذاری؛ صندوق‌های سهامی هستند. در این روش سرمایه گذاری، شما صندوق های سهامی را می‌خرید و دیگر نیازی ندارید مستقیما به بازار سهام وارد شوید. معمولا در این صندوق‌ها کارشناسان خبره‌ای وجود دارند که سبدی از دارایی‌‌ها و سهام ارزشمند را تشکیل می‌‌دهند.

    شما با خرید این صندوق‌ها در واقع مالک بخشی از آن سبد سهام می‌شوید. خوبی این روش آن است که هم عایدی خوبی دارد و هم به دانش خاصی نیاز ندارد. لازم به گذاشتن وقت زیادی هم نیست. علاوه بر این، با پول کم هم می‌‌شود وارد آن‌ها شد. با این حال در صندوق‌‌های سهام هم ریسک وجود دارد. این روش را شاید بتوان بهترین سرمایه گذاری با پول کم دانست، به خصوص اگر زمان ورود به بازار مناسب باشد.

    چطور پولم را چند برابر کنم؟

    دو صندوق معتبر از گزینه بالا یا به عبارتی سرمایه گذاری در صندوق های سهامی، صندوق آوای سهام کیان و صندوق آهنگ سهام کیان هستند. حدود 6 سال و 10 ماه از تاسیس صندوق آوای سهام کیان می‌‌گذرد و در این مدت، این صندوق سرمایه گذاری 4677 درصد عایدی داشته است. یعنی اگر از ابتدای تاسیس این صندوق تا 9 دی 1402 سال پیش ۵ میلیون تومان در این صندوق گذاشته بودید، الان این پول بیشتر از 238 میلیون تومان شده بود. اما این موضوع نشان می‌‌دهد حتی پول کم هم وقتی درست سرمایه گذاری شود، تا چه حد می‌تواند رشد کند. صندوق آهنگ سهام کیان هم 7 سال عمر دارد. این صندوق از ابتدای فعالیت خود حدود 2983 درصد عایدی داشته است!

    یعنی اگر 7 سال پیش فقط ۵ میلیون تومان در آن سرمایه گذاری می‌‌کردید، الان پول شما بیش از 154 میلیون تومان شده بود. بنابراین، یکی از موارد بهترین سرمایه گذاری با پول کم، سرمایه گذاری در صندوق‌‍‌های سهام است. صندوق‌های جدیدتری نیز در سال جاری ایجاد شده‌اند که فرصت‌های سرمایه گذاری مناسبی را برای افراد پدید می‌‌آورند. نگاهی به بازدهی شاخص هم وزن نشان می‌دهد این شاخص در سال‌های جاری بازدهی بسیار بالایی داشته است. به همین دلیل هم وجود صندوقی که بتواند عایدی خوبی به اندازه این صندوق برای سرمایه گذاران فراهم نماید، اهمیت بالایی دارد. صندوق شاخصی هم وزن کیان با همین هدف شکل گرفته و توانسته بازدهی نزدیک به این شاخص داشته باشد. وقتی سهام کوچک رشد خوبی داشته باشند و شرایط برای صعود آنها فراهم باشد، صندوق شاخصی هم وزن کیان می‌تواند گزینه بسیار خوبی باشد.

    سرمایه گذاری در طلا و سکه

    در بالا گفتیم که بهترین سرمایه گذاری با پول کم هم ممکن است. همین طور گفتیم که سهام و صندوق‌‌های سهامی از جمله گزینه‌های خوب و سودده هستند. با این حال، ریسک آن‌ها باعث می‌شود برای همه افراد مناسب نباشند. به همین دلیل هم گزینه سومی را در اینجا مطرح می‌کنیم. طلا از قدیم به عنوان گزینه‌ای محبوب مورد توجه همه قرار دارد. از قدیمی‌ترها و سالمندان گرفته تا جوانان، همه به طلا به عنوان یک گزینه سرمایه گذاری مناسب، به خصوص وقتی تورم در کشور زیاد باشد، فکر می‌کنند.

    خرید طلا مزایای زیادی دارد. برای مثال قدرت خرید شما را حفظ می‌‌کند، سرمایه گذاری مطمئنی است و ریسک آن هم زیاد نیست. با این حال شاید برای سرمایه گذاری با پول کم خیلی خوب نباشد. قیمت هر گرم طلا در حال حاضر حدود دو و نیم میلیون تومان است و قیمت هر سکه امامی هم کمی پایین‌تر از 30 میلیون تومان است. به همین دلیل هم برای سرمایه گذاری با پول خیلی کم مناسب نیست.

    صرف نظر از این موارد، خرید طلای گرمی معمولا با اجرت همراه است که خودش قیمت را بالا می ‌برد. علاوه بر این، خرید طلا مالیات بر ارزش افزوده نیز دارد و مشمول مالیات صنفی هم می‌شود. به این ترتیب اگر طلای گرمی زینتی را بخرید میزان زیادی مازاد بر قیمت طلا باید پرداخت کنید که هنگام فروش به حساب نمی‌آیند. از سوی دیگر سکه نیز مشکلات خود را دارد. هنگام رشد دلار، سکه‌های امامی به خصوص قطعات کوچک‌تر آنها دچار حباب می‌شوند و قیمت آنها بالاتر از ارزش واقعیشان قرار می‌گیرد. این روزها، حباب سکه در مورد سکه‌های گرمی حتی به حدود نصف قیمت آن سکه هم رسیده است. علاوه بر این، خرید طلا و سکه فیزیکی گاهی ترس از گم شدن و دزدی یا تقلبی بودن را به دنبال دارد. به طور کلی، سرمایه گذاری در طلا با پول خیلی کم چندان شدنی نیست و سرمایه‌های متوسط به بالا را جذب می‌کند.

    اما یک گزینه دیگر برای خرید طلا سراغ داریم که بتوانید با پول کم هم در طلا سرمایه گذاری کنید. بهترین سرمایه گذاری با پول کم در فلزات قیمتی، خرید صندوق‌های طلا است. اما صندوق طلا چیست و چطور با پول کم می‌توان صاحب صندوق طلا شد؟

    سرمایه گذاری در صندوق های طلا

    صندوق طلا یکی از ابتکاراتی است که از سوی برخی شرکت‌های سرمایه گذاری صورت گرفته و ارائه می‌شود. صندوق های طلا از برخی جهات شبیه صندوق ‌های سهامی هستند ولی تفاوت‌‌هایی نیز با آنها دارند. بزرگترین مزیت صندوق طلا این است که با پول کم هم می‌شود در آن ها سرمایه گذاری کرد. به همین دلیل هم برای کسانی که پول کمی دارند و ریسک زیادی هم نمی‌خواهند، گزینه مناسبی است. در صندوق‌ های طلا، حداقل ۷۰ درصد از سرمایه گذاری به خرید گواهی سکه طلا اختصاص دارد و بقیه سرمایه آن هم به گزینه‌های دیگری مانند اوراق درآمد ثابت و برخی دیگر تخصیص پیدا می‌کند. در واقع، با این کار شما به طور غیرمستقیم روی سکه سرمایه گذاری کرده‌اید. این صندوق‌ ها در بورس تهران هم قابل معامله هستند و به همین دلیل هم با حداقل 500 هزار تومان می‌شود در آنها سرمایه گذاری کرد.

    گزینه کم ریسک برای دو برابر کردن پولمان در یک سال

    صندوق طلای کیان یکی از این صندوق ها است. عمر این صندوق کمی کمتر از 6 سال است. صندوق طلای کیان از ابتدای فعالیت خود (تا پایان سال 1401) حدود 1208 درصد سود داده است. یعنی اگر سرمایه گذاری با پول کم مثلا ۵ میلیون تومان صورت می‌ دادید، الان بیش از 65 میلیون تومان پول داشتید.

    فقط در یک سال منتهی به پایان اسفند 1401، این صندوق 125 درصد سود داده است. این عدد به معنی آن است که اگر در پایان سال 1400 مبلغ ۱۰ میلیون تومان در آن سرمایه گذاری کرده بودید، در پایان سال 1401 مجموع پولتان حدود 22.5 میلیون تومان شده بود. امسال یعنی در سال 1402 قیمت طلا تغییر زیادی نداشته است.

    طبیعتا هر چقدر بیشتر سرمایه گذاری می‌کردید، مقدار سودتان هم بیشتر می‌شد. اما نکته مهم این است که حتی پول‌هایی که اهمیتی ندارند هم از این طریق تبدیل به سرمایه معقولی می‌شوند. در آخر فراموش نکنید که هم طلا و هم سهام گزینه‌هایی هستند که تا حدودی با ریسک همراه هستند.

    سرمایه گذاری در بانک

    سرمایه گذاری در بانک با پول کم هم امکان پذیر است و این یکی از مهمترین مزایای سرمایه گذاری در بانک است. بانک‌ها معمولا برای اقشار سنتی و مسن‌ترها جذاب هستند. اما در سال‌های اخیر اقبال نسبت به آن‌ها به خصوص از سوی جوانان کمتر شده است. دلیل آن هم این است که تورم کشور ما بسیار زیاد است. در سال‌های اخیر تورم بیشتر هم شده است. حتما شما هم احساس کرده‌اید که سود بانکی کمتر از تورم رشد کرده است و احتمالا از میزان سود آن رضایت ندارید.

    در واقع، دلیل استقبال افراد از بانک‌ها، ریسک اندک آن‌ها است. البته عیب آنها هم این است که سودی که می‌‌دهند خصوصا در شرایط تورمی اصلا جالب نیست. همین مساله هم باعث می‌شود بانک بهترین سرمایه گذاری با پول کم نباشد. بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار بانک‌ها باید برای سپرده‌های یک ساله 20.5 درصد سود بدهند که با توجه به تورم بلندمدت ایران حتی تورم را هم پوشش نمی‌دهد. این گزینه علاج تورم بالا نیست.

    تازه بگذریم که در سال‌های اخیر تورم خیلی بیشتر هم شده است. اگر سود بانکی را سالانه 20.5 درصد بدانیم، ۵ میلیون تومان شما در بانک بعد از یک سال کمی بیشتر از ۶ میلیون می‌‌شد و کمی بیش از یک میلیون تومان عایدی دارد. اما آیا گزینه‌ای هست که بتوان با پول کم سرمایه گذاری کرد و ریسک پایینی داشته باشد؟ پاسخ ما صندوق های درآمد ثابت است. در ادامه به این گزینه می‌پردازیم.

    سرمایه گذاری در صندوق درآمد ثابت؛ کم ریسک و مطمئن

    ششمین جایی که در اینجا بررسی می‌کنیم و می‌شود با پول کم هم در آن سرمایه گذاری کرد، صندوق درآمد ثابت است. این صندوق‌ها ریسک بسیار اندکی دارند و سرمایه گذاری در آن‌ها برای افرادی که مایل نیستند سرمایه‌شان (هر چقدر هم کم باشد) دچار ریسک شود، مناسب است. این صندوق‌ها با صندوق های سهامی و طلا شباهت‌هایی دارند. البته تفاوت آن‌ها در این است که بیشتر سرمایه خود را صرف سپرده بانکی و اوراق درآمد ثابت می‌کنند. سودی که این صندوق‌ها به سرمایه گذاران خود می‌‌پردازند، بالاتر از بانک است اما ریسک آن‌ها نزدیک به بانک است.

    یکی از این صندوق‌های درآمد ثابت معتبر، صندوق درآمد ثابت کیان است. عمر این صندوق در حال حاضر حدود 7 سال است. در این مدت، این صندوق 376 درصد سود نصیب سرمایه گذارانش کرده است. این صندوق در یک سال اخیر حدود 26 درصد سود داده است، یعنی بسیار بهتر از بانک و با ریسکی تقریبا یکسان.

    صندوق های درآمد ثابت بهترین سرمایه گذاری با پول کم است البته برای کسانی که از ریسک گریزان هستند. صندوق‌های درآمد ثابت به دو دسته کلی از نظر تقسیم سود بخش‌بندی می‌شوند. صندوق درآمد ثابت کیان تقسیم سود ندارد و اصل پول و سود آن یکجا و موقع ابطال به سرمایه گذار پرداخت می‌شود. این در حالی است که صندوق ندای ثابت کیان در میانه هر ماه سود تقسیم می‌‎کند.

    یکی از موضوعات مهم در مورد صندوق درآمد ثابت بحث سود موثر است. منظور از موثر این است که سودی که به شما پرداخت می‌شود را دوباره در همین صندوق سرمایه گذاری کنید. صندوق ندای ثابت کیان با صد هزار تومان نیز قابلیت سرمایه گذاری دارد اما صندوق درآمد ثابت کیان برای سرمایه گذاری حداقل نیاز به نیم میلیون تومان سرمایه دارد.

    سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

    ارز دیجیتال یکی از گزینه‌هایی است که به تازگی بین مردم معروف شده است. این گزینه هم می‌تواند سرمایه‌های خرد و پول‌های کم را به خود جلب کند. با این حال، چند مشکل در این زمینه وجود دارد. یکی این است که سرمایه گذاری در این ارزها نیازمند آشنایی با این بازار و پیچیدگی‌های آن است. علاوه بر آن، ریسک این بازارها خیلی زیاد است. بنابر همین موضوع هم توصیه ما این است که با وجود آن که این بازار برای سرمایه گذاری با پول کم گزینه خوبی است، در صورت عدم آشنایی با آن، وارد نشوید. در غیر این صورت میزان ضرر و زیانی که می‌‌کنید اصلا مشخص نیست.

    سرمایه گذاری در بازار فارکس با پول کم

    برای شروع سرمایه گذاری در بازار فارکس هیچ محدودیتی از لحاظ میزان سرمایه اولیه وجود ندارد. اما برای اینکه بتوان در بازار فارکس سرمایه گذاری کرد، فرد سرمایه گذار باید دارای دانش اقتصادی بالا باشد و همچنین از لحاظ شخصیت سرمایه گذاری، شخصیت ریسک پذیر داشته باشد. این بازار ریسک بالایی دارد و افرادی می توانند از آن سود کسب کنند که دارای دانش تحلیلی و اقتصادی بالایی باشند.

    چه بازارهایی برای سرمایه گذاری با پول کم مناسب نیست؟

    در بالا 8 مورد از سرمایه گذاری هایی که با پول کم هم امکان پذیر هستند، را بیان کردیم. چند بازار هم برای سرمایه گذاری با پول کم مناسب نیستند. از جمله این بازارها مسکن است. خرید مسکن به دلیل رشد قیمتی که در سال ‌های اخیر داشته، دشوار شده است. در ادامه به مقایسه بازارهای مختلف برای تعیین بهترین سرمایه گذاری با پول کم می‌پردازیم.

    کجا بهتر است سرمایه گذاری کنم؟

    جواب سوال بالا به این مساله ربط دارد که تا چه حد حاضرید ریسک بپذیرید یا از ریسک گریزان هستید. بین گزینه‌هایی که در بالا معرفی کردیم، درجه ریسک متنوع و متفاوت است. هر کسی درجه ریسک پذیری و ریسک گریزی متفاوتی دارد. بنابراین خودتان را با بقیه نسنجید. سعی کنید بهترین استراتژی ممکن برای خودتان را پیدا کنید و در آن سرمایه گذاری کنید. برای مثال در میان گزینه‌های بالا ارزهای دیجیتال از بقیه ریسکی‌تر است.

    از طرف دیگر، بانک و صندوق درآمد ثابت کم‌ریسک‌ترین گزینه‌های معرفی شده هستند. دقت داشته باشید که ریسک و بازدهی معمولا خلاف هم هستند. یعنی به طور کلی هر چه ریسک یک سرمایه گذاری بالاتر باشد، احتمالا سودی که عاید سرمایه گذاران می‌‌کند نیز بالاتر است. اگر هم یک سرمایه گذاری سود کمتری داشته باشد، احتمالا کم ریسک‌تر هم هست. صرف نظر از روحیه، باید به آگاهی خودتان از بازارها نیز دقت کنید.

    بهترین سرمایه گذاری با 5 میلیون تومان

    یکی از سوالاتی که افراد ممکن است با آن مواجه شوند این است که اگر بخواهم با پول کم سرمایه گذاری کنم، بهترین راه کدام است؟ مثلا اگر ۵ میلیون تومان داشته باشم، آیا می‌‌توانم سرمایه گذاری خوبی انجام بدهم؟

    جواب ما این است که بله. کافی است به مثال‌های مطرح شده در بالا نگاهی بیندازید. اگر حتی چنین پول کمی را در گزینه‌های مختلف سرمایه گذاری کنید، می‌توانید سود معقولی کسب کنید. اگر فردی کم ریسک و ریسک گریز باشید، توصیه ما به شما صندوق درآمد ثابت است. همان طور که دیدید، این صندوق می‌تواند بسیار بیشتر از سود بانکی عاید شما کند. یعنی در یک سال بدون ریسک خاصی عایدی خوبی کسب کنید. اما اگر حس می‌کنید روحیه ماجراجویانه‌تری دارید، توصیه ما به شما ورود به سهام یا صندوق سهامی است.

    مقایسه و معرفی بهترین گزینه سرمایه گذاری با ۵ میلیون تومان

    همان طور که در بالا توضیح دادیم بازار سهام معمولا بیشترین عایدی را در بلندمدت برای سرمایه گذاران فراهم می‌نماید. اما اگر بخواهیم عدد و رقمی به شما بگوییم تا بهترین سرمایه گذاری با پول کم را به شما معرفی کنیم، به صورت زیر عمل می‌کنیم. اگر شما مبلغ ۵ میلیون تومان در یک سال اخیر در بانک می‌گذاشتید، حدود 6 میلیون تومان پول داشتید. یعنی نزدیک به یک میلیون تومان عایدی، و سود 20.5 درصدی در یک سال. اگر در صندوق درآمد ثابت مناسبی سرمایه گذاری می کردید، این سود به 26 درصد در سال می‌رسید. یعنی ۵ میلیون تومان شما با یک میلیون و 300 هزار تومان سود همراه بود و به 6 میلیون و 300 هزار تومان می‌رسید. اما اگر در سهام سرمایه گذاری می‌کردید چه؟

    گزینه های پرریسک‌تر ولی پرسود سرمایه گذاری با پول کم

    شرایط سال‌های اخیر بازار سهام البته تا حدودی فرق داشت. رشد شدید و افت قابل توجه آن باعث شد خیلی از افراد به خصوص کسانی که تازه وارد این بازار شده بودند، زیان کنند یا نسبت به آن بدبین شوند.اما موضوع این است که در بلندمدت بازار سهام بازدهی بالاتری نسبت به سایر بازارها دارد. در سال گذشته یعنی 1401 شاخص کل حدود 43.4 درصد رشد کرد، یعنی اگر معادل شاخص کل بازدهی به دست می‌آوردید، در یک سال اخیر ۵ میلیون تومان شما در بورس به 7 میلیون و 170 هزار تومان می‌رسید. گزینه صندوق سهامی هم البته پیشنهاد خوبی است و عایدی خوبی به خصوص برای افراد ناآشنا به بازار فراهم می‌کند. در سال 1401، صندوق آهنگ سهام کیان بهترین صندوق سهامی صدور و ابطالی بود و 78.8 درصد عایدی به سرمایه گذاران خود داد.

    این در حالی است که صندوق آوای سهام کیان نیز جزو 5 صندوق سهامی برتر صدور و ابطالی بود و در سال 1401 بازدهی 66.3 درصدی داشت.اما اگر طلا می‌ خریدید چه می شد؟ با توجه به اینکه طلا در سال 1401 تقریبا 115 درصد رشد کرده، در این صورت سرمایه ۵ میلیون تومانی شما 10 میلیون و 750 هزار تومان شده بود. البته بازدهی سکه کمی بالاتر است اما با ریسک حباب نیز مواجه است.

    همان طور که دیدیم ۵ میلیون تومان شما در سال 1401 برحسب سناریوهای مختلف بالا می‌توانست الان حدود 6 تا 10 میلیون و 725 هزار تومان باشد. البته در طول زمان همین مقدار اختلاف کم بسیار قابل توجه می‌شود. همین موضوع نشان می‌دهد چرا باید سرمایه گذاری حتی با مقادیر پول کم را جدی بگیرید. اگر پولتان را جای درستی بگذارید، به راحتی می‌توانید از مزایای آینده آن بهره‌مند شوید. گزینه‌های مختلف را با توجه به ریسک گریزی یا ریسک پذیری خودتان و سود آن تعیین کنید و سعی کنید بلندمدت به آن فکر کنید.

    بهترین سرمایه گذاری با 10 میلیون تومان

    تمام گزینه‌هایی که برای سرمایه گذاری با ۵ میلیون تومان ذکر کردیم، برای سرمایه گذاری با ۱۰ میلیون تومان نیز صدق می‌کند. این پول هم می‌تواند در بازار سهام، صندوق های سهام، صندوق طلا، بانک، صندوق درآمد ثابت و حتی ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری شود. اگر یک سال پیش همین مبلغ را در بازارهای بالا سرمایه گذاری کرده بودید، از تورم بسیار جلو می‌افتادید. شاید برایتان جالب باشد که بدانید در سال 1401، تورم نقطه‌ای اسفند ماه به روایت بانک مرکزی حدود 64 درصد بوده است. این تورم قابل توجه به معنی این است که اگر پولتان را نقد نگه داشته‌اید، قدرت خرید واقعی آن بسیار کمتر شده است. به همین دلیل هم لازم است آن را در چنین شرایطی سرمایه گذاری کنید، حتی اگر رقم آن بسیار کم باشد.

    بالاتر، بازدهی و سودی که گزینه‌های مختلف به ما می‌دهند را بررسی کردیم. در این شرایط سود سالانه 20.5 درصدی که بانک‌ها می‌پردازند، اصلا قابل توجیه نیست. به همین دلیل هم هست که باید گزینه بهتری سراغ داشته باشید و به شما مجموعه‌ای از گزینه های مختلفی را پیشنهاد کردیم.

    سود صندوق های درآمد ثابت از جهت ریسک و بازدهی بهتر است اما اگر کمی ریسک پذیرتر باشید، صندوق های سهامی و بازار سهام گزینه بهتری برای سرمایه گذاری با سود بالاتر است. در این شرایط می‌توانید علاوه بر پوشش تورم، حتی سود هم کسب کنید. اما در این زمینه لازم است سعی کنید نگاه بلندمدت را فراموش نکنید.

    سرمایه گذاری با کمتر از 100 میلیون تومان

    هنگامی که قصد سرمایه گذاری دارید، گزینه‌های مختلفی وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را در نظر داشته باشید. علاوه بر 8 موردی که در بالا مطرح شد، می‌توانید به فکر کسب و کار هم بیفتید. با وجود این شاید راه انداختن کسب و کار در روزهای اخیر خیلی گزینه مناسبی نباشد.

    تورم و کاهش قدرت خرید مصرف کنندگان در چند سال گذشته و رشد اقتصادی نامناسب باعث شده ورود به راه‌اندازی کسب و کار جدید دشوار شود. شاید در ادامه سال یا سال آینده اوضاع کمی بهتر شود اما هنوز تا موتور اقتصاد روشن شود، مدتی زمان لازم است. البته این موضوع به این معنا هم نیست که تمام کسب و کارها زمین می‌خورند یا نباید کاری کرد.

    این کار به معنی آن است که باید دقت زیادی در خصوص کسب و کار مورد بررسی داشت. همچنین با توجه به افزایش هزینه‌های راه‌اندازی و شرایط خرید و فروش، احتمال موفقیت باید واقع‌بینانه مورد بررسی قرار گیرد. بنابراین اگر قصد دارید پول مازاد بر نیاز خود را در جایی سرمایه گذاری کنید، به شرایط فعلی توجه کنید.

    گزینه‌های مورد بررسی که در این مقاله مطرح کردیم، گزینه‌های خوبی برای سرمایه گذاری در حال حاضر هستند. اما برای سرمایه گذاری با ۱۰۰ میلیون تومان باید برخی نکات را هم مورد توجه قرار داد. این میزان پول معمولا برای خانوار معمولی اهمیت دارد و از دست دادن آن ممکن است برایش سنگین باشد. به همین دلیل گزینه‌های زیر را برای کاهش ریسک معرفی می‌کنیم تا بتوانید بهترین سرمایه گذاری با پول کم را نیز بیاموزید.

    پیشنهاد برای کم کردن ریسک سرمایه گذاری با پول کم

    اقتصاد ایران از چند دهه قبل شاهد تورم قابل توجهی بوده است. شاید تجربه شما هم همین نکته را تایید کند. برای همین هم لازم است به این موضوع در سرمایه گذاری توجه داشته باشید. اگر گزینه خوبی برای سرمایه گذاری انتخاب کرده باشید، به شما در غلبه بر تورم کمک می‌کند. البته پای متغیرهای دیگری هم در این جا به میان می‌آید. خبرهای سیاسی در اقتصاد ایران تاثیرگذار است. این خبرها روی قیمت ارز آثاری می‌گذارند و باعث رشد آن می‌شوند. با ادامه رشد ارزهای معتبری مانند دلار، قیمت کالاهای وارداتی افزایش پیدا می‌کند و به طور کلی اقتصاد با مشکلاتی روبرو می‌شود.

    حالا فکر کنید اگر خبرهای سیاسی مثبتی از احیای توافق به گوش برسد، چه خواهد شد؟ در این صورت، قیمت دلار در بازار کاهش می‌یابد. شاید بپرسید قیمت دلار چه تاثیری روی سرمایه گذاری با پول کم دارد؟

    باید بدانید که اتفاقا قیمت دلار می‌تواند روی سرمایه گذاری ها نقش مهمی داشته باشد. در واقع، دلار می‌تواند حرکت طلا در بازار ایران، بورس و حتی مسکن را توضیح دهد. وقتی دلار بالا می‌رود معمولا همراه با خود قیمت دارایی‌های ثابت و سهام را هم افزایش می‌دهد و وقتی به سمت پایین می‌رود ممکن است از ارزش آن‌ها کم کند. حالا که این نکات را می‌دانیم چطور سرمایه گذاری کنیم که از نااطمینانی‌ها و نوسانات قیمت کمتر آسیب ببینیم؟

    توصیه ما این است که هر دو گزینه را مد نظر داشته باشید. برای روزهایی که نوسانات در بازارهای دارایی وجود داشته باشد، فکری کنید و راهی داشته باشید. از سوی دیگر، برای شرایط رشد بازار هم گزینه‌ای داشته باشید تا همه شرایط ممکن را پوشش دهید.

    تشکیل سبد سرمایه گذاری

    به همین منظور سعی کنید به جای تمرکز روی یک سرمایه گذاری، بر چند گزینه سرمایه گذاری تکیه کنید. این سرمایه گذاری روی چند گزینه را اصطلاحا تشکیل «سبد» می گوییم. سعی کنید در سبد سرمایه گذاری خود با توجه به ریسک سرمایه گذاری (ریسک گریزی یا ریسک پذیری‌تان) وزنی را اختصاص دهید.

    به عنوان مثال، می‌توانید 20 تا 30 درصد از سبد خود را به صندوق های درآمد ثابت اختصاص دهید. تعیین این سهم همان طور که گفتیم به خودتان بستگی دارد. همینطور می‌توانید 40 تا 50 درصد را در سهام یا صندوق سهام قرار دهید. در نهایت هم می‌توانید گزینه سکه و طلا یا صندوق طلا را در نظر داشته باشید. در چنین شرایطی ریسک خود را در میان گزینه‌های مختلف توزیع کرده‌اید و برای شرایط مختلف آماده شده‌اید. تشکیل سبد، بهترین سرمایه گذاری با پول کم را برای شما فراهم می‌آورد.

    سرمایه گذاری با سود 50 درصد

    بجز سرمایه گذاری در بانک، هیچ سرمایه گذاری سود تضمینی ندارد. اما با شناخت درست بازار و تحلیل درست شاید بتوان سالانه سود 50 درصدی از سرمایه گذاری خود کسب کنیم. با توجه به داده‌های اقتصادی، سرمایه گذاری در بازار اوراق بهادار در بلندمدت بالاترین سوددهی را داشته است. در نتیجه برای کسب سود بالاتر از بانک و صندوق های درآمد ثابت بهترین گزینه سرمایه گذاری در صندوق های سهامی است.

    اپلیکیشن سرمایه گذاری با پول کم

    اپلیکیشن کیان دیجیتال این شرایط را فراهم کرده است که سرمایه گذاران می‌توانند از طریق آن در بازار طلا و صندوق های سهامی و درآمد ثابت سرمایه گذاری کنند.

    چطور ریسک سرمایه گذاری با پول اندک را کاهش دهیم؟

    بهترین راه برای کاهش ریسک سرمایه گذاری، تشکیل سبد سرمایه گذاری است. برای اینکه بتوان ریسک سرمایه گذاری با پول کم را کاهش داد، بهتر است مقداری از پول را در صندوق های درآمد ثابت و بخشی دیگر از سرمایه را در صندوق های طلا و سهامی سرمایه گذاری کنیم. با متنوع‌سازی سرمایه گذاری می‌توانیم ریسک سرمایه گذاری را کاهش دهیم.

    جمع بندی

    همان طور که در ابتدای مقاله هم مطرح کردیم، اهمیت سرمایه گذاری با پول کم از دید بسیاری از افراد مغفول مانده است. این موضوع کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد و بسیاری از افراد به جای سرمایه گذاری با کمترین پول‌ها، رو به مصرف آن‌ها می‌آورند. همان طور که نشان دادیم این فکر درست نیست. حتی سرمایه گذاری با کمترین پول هم می‌تواند به شرط انتخاب درست، سود خوبی به شما بدهد و در طول زمان شما را هر چه بیشتر بهره‌مند کند. بهترین سرمایه گذاری با پول کم برای افراد مختلف بسته به سطحی که از ریسک فرار می‌کنند یا استقبال می‌کنند، متفاوت است. برای ریسک گریزها گزینه صندوق درآمد ثابت بهتر از بانک است و عایدی بیشتری نصیب سرمایه گذاران می‌کند. ریسک آن هم اندک است.

    از سوی دیگر، افراد ریسک پذیر بهتر است روی سهام یا صندوق سهام بیشتر متمرکز شوند. البته می‌توان سبدی از گزینه‌های متنوع هم فراهم کرد و بخشی از سرمایه را در هر یک از آنها قرار داد. مثلا بخشی از دارایی خود را به صندوق سهامی اختصاص دهیم، بخشی را به طلا و بخشی را هم به صندوق درآمد ثابت. این کار به کاهش ریسک کمک زیادی می‌کند. با به کار بستن نکات مطرح شده در این نوشته، خواهید دید که این سرمایه گذاری با پول کم در طول زمان تا چه میزان می‌تواند برای شما مفید باشد. در پایان لازم است باز هم روی این نکته تاکید کنیم که هیچ مقدار از سرمایه گذاری کم و ناقابل نیست. سعی کنید این ضرب المثل جالب و پند آموز فارسی را همیشه به یاد داشته باشید: «قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود.»