چرا بانک گزینه سرمایه ‌گذاری خوبی نیست؟ / مقایسه تورم ماهانه و سود بانکی

احسان والیان
    • اشتراک‌گذاری
    • 762
    • 0
    چرا بانک گزینه سرمایه ‌گذاری خوبی نیست؟ / مقایسه تورم ماهانه و سود بانکی

    همیشه وقتی سخن از سرمایه گذاری به میان می‌آید، یکی از مواردی که به ذهن افراد می‌رسد، پس‌انداز در بانک‌ها است. این موضوع شاید ناشی از سن و سال سرمایه گذاران نیز باشد. عموما کسانی که در ایران سرمایه‌ای دارند، در میانسالی یا پیری به سر می‌برند. این موضوع باعث می‌شود گزینه‌های انتخابی آنان نیز معطوف به طلا، مسکن، زمین و بانک باشد. علاوه بر این که تجربه بی‌ثباتی اقتصادی این افراد را به سمت و سویی سوق داده است که به سوی گزینه‌های کم‌ریسک‌تر تمایل پیدا کنند. اما یک نکته مهم در اینجا نادیده گرفته می‌شود. تورم ایران که قابل توجه است و مقدار بلندمدت آن به ۲۰ درصد می‌رسد. علاوه بر این، به خصوص در یک سال گذشته میزان تورم بسیار بالاتر بوده به طوری که نرخ تورم نقطه به نقطه (یعنی آذر امسال در مقایسه با آذر سال پیش) نزدیک به ۴۵ درصد اعلام شده است. اما این نکته مغفول چه تاثیری بر سرمایه و چه ارتباطی با پس‌انداز بانکی پیدا می‌کند؟ در ادامه به این سوال پاسخ می‌دهیم.

    بانک

    تورم، چشم اسفندیار اقتصاد ایران

    همان طور که اشاره کردیم، تورم در ایران شبیه به یک بیماری مزمن شده است. این بیماری باعث کاهش ارزش پول ملی می‌شود. در واقع این موضوع به معنای آن است که اگر عایدی و بازدهی سرمایه‌گذاری یا حقوقی که از محل کار دریافت می‌کنید، کمتر از نرخ تورم باشد، به میزان همان تفاوت، دارایی خود را از دست داده‌اید. برای مثال فرض کنید امسال قیمت‌ها ۴۰ درصد افزایش یافته باشد. اگر حقوق شما ۲۵ درصد اضافه شده باشد، به طور متوسط ۱۵ درصد از قدرت خرید شما کاسته شده است. این موضوع در مورد سرمایه‌گذاری هم صادق است. فرض کنید پول و حاصل دسترنج و پس‌انداز چندین سال‌ خود را در جایی قرار می‌دهید. اگر سودی که آن سرمایه‌گذاری به شما می‌دهد کمتر از نرخ تورم باشد، در واقع شما بخشی از ثروت خود را از دست داده‌اید. البته ریسک هم موضوع مهمی است و باید مورد توجه قرار گیرد. برخی گزینه‌های سرمایه‌گذاری شاید بازده بالایی داشته باشند، اما ریسک بالایی نیز دارند. در ادامه نگاهی به تورم و بازده بانکی می‌اندازیم.

    مقایسه تورم و بازده بانکی در یک سال اخیر

    عموما بانک‌ها بازدهی حدودا ۱۸ درصدی به ازای یک سال می‌پردازند. این موضوع به معنی آن است که سودی که به پس‌انداز شما تعلق می‌گیرد، به طور متوسط ۱٫۵ درصد در ماه خواهد بود. این بازدهی نیز به دلیل ثابت بودن سود بانکی، تغییر نمی‌کند. اما تورم در یک سال اخیر چگونه بوده است؟

    بررسی‌های سرمایه پلاس حاکی از آن است که از ابتدای سال جاری، تورم ماهانه همواره بالاتر از سود بانکی بوده است. این به معنای آن است که در شرایط تورمی فعلی، پس‌انداز شما که در بانک قرار داشته، در واقع کاهش پیدا کرده زیرا کمتر از افزایش‌ سطح عمومی ماهانه قیمت‌ها در ایران بالا رفته است. در واقع در ۱۲ ماه اخیر، پس از بهمن ۹۸ تاکنون، بازدهی بانکی پایین‌تر از تورم ماهانه بوده است. در اسفند ۹۸ نیز نرخ سود بانکی با نرخ تورم ماهانه برابر بود.

    بیشتر بخوانید: مقایسه صندوق طلا، سود بانکی و تورم در سال 99

    جمع‌بندی

    نگاهی به نمودار بالا نشان می‌دهد که اگر در ۱۲ ماه اخیر پس‌اندازتان را در بانک گذاشته بودید، چگونه از تورم عقب می‌افتادید. این موضوع نشان می‌دهد که برخلاف تصور عموم، بانک در این شرایط گزینه جذابی برای سرمایه‌گذاری نبوده است. آن هم در شرایطی که بسیاری از گزینه‌های دیگر بازدهی‌های قابل توجهی داشتند. بنابراین، شاید بد نباشد گزینه‌های دیگر سرمایه‌گذاری را نیز در نظر گرفت و به بازدهی سرمایه‌ گذاری با دقت بیشتری نگاه کرد.