پربازده‌ترین دارایی یک سال اخیر کدام بازار بود؟

امیر شاملویی
    • اشتراک‌گذاری
    • 242
    • 0
    پربازده‌ترین دارایی یک سال اخیر کدام بازار بود؟

    در یک سال اخیر اتفاقات زیادی در بازارهای سرمایه‌گذاری رخ داده است. افزایش چشمگیر قیمت دلار در بازار آزاد، رشد قابل توجه بورس از ابتدای سال گذشته و افول آن از میانه مرداد، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در میانه آبان و شکست ترامپ، انتظارات نسبت به احیای برجام و افت دلار در بازار آزاد و کش‌وقوس‌های مربوط به آن و در نهایت افت چشمگیر و طولانی بازار سهام از تحولات یک سال اخیر بوده است. اما کدام بازار توانسته است در این مدت بازدهی خوبی داشته باشد و بیشترین سود را عاید سرمایه‌گذارانش کرده است؟ در ادامه به این موضوع می‌پردازیم.

    رشد تورم در 12 ماه گذشته

    تورم در سال 1400 رشد زیادی داشت. قیمت کالاها و اقلام وارداتی با رشد دلار افزایش پیدا کردند و قیمت کالاهای داخلی نیز افزایش یافتند. مروری بر آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران حاکی از آن است که تورم در فاصله اردیبهشت 99 تا 1400 به 46.8 درصد رسیده است. این تورم روی سرمایه‌گذاری افراد موثر است و باعث کاهش قدرت خرید آنان می‌شود. در این شرایط است که اهمیت سرمایه‌گذاری مشخص می‌شود. در ادامه به بازدهی سرمایه‌گذاری‌های مختلف در 12 ماه اخیر اشاره می‌کنیم.

    تغییرات دلار در یک سال اخیر

    بهای دلار در یک سال اخیر شاهد تحولات زیادی بوده است. در پایان اردیبهشت 1399 قیمت دلار حدود 17 هزار و 300 تومان بود. در میانه مهر سال گذشته دلار از مرز 31 هزار تومان نیز گذشت اما به تدریج از آبان ماه روند نزولی طی کرد و در پایان دی ماه حتی وارد کانال 21 هزار تومان نیز شد. از آن پس دلار نوساناتی داشته است و در حال حاضر در حدود 23 هزار تومان معامله می‌شود. در واقع، بهای دلار در این بازه یک ساله حدود 33 درصد افزایش داشته است. این افزایش روی بازارهای دارایی دیگر نیز تاثیر گذاشته است اما امکان دارد با احیای برجام و آزاد شدن دارایی‌های بلوکه شده ایران در شرق آسیا، بهای آن حداقل در کوتاه‌مدت با افت روبرو شود.

    بیشتر بخوانید: با احیای برجام کدام بازارها در کوتاه‌مدت سود می‌کنند؟

    بورس تهران؛ از عرش سبز تا فرش قرمز

    یک سال پیش، بورس تهران روزهای خوبی را پشت سر می‌گذاشت. بازار سیزپوش بورس تا میانه مرداد به رشد خود ادامه داد و حتی شاخص کل از 2 میلیون واحد نیز گذشت. با این حال، این رشد دایمی نبود. این افت به خصوص در ماه‌های اخیر شدت گرفته و شاخص کل بورس در پایان اردیبهشت 1400 به یک میلیون و 155 هزار واحد افت کرد. در پایان اردیبهشت سال 99 شاخص کل بورس یک میلیون و 2124 واحد بود. به این ترتیب شاخص کل در 12 ماه منتهی به اردیبهشت 1400 حدود 15.3 درصد رشد کرده است که بسیار کمتر از رشد دلار است.

    بازدهی دارایی‌های مختلف در فاصله اردیبهشت 99 تا اردیبهشت 1400 برحسب درصد

    درخشش فلز زرد در بازه 12 ماهه

    طلا و سکه از جمله گزینه‌‎های سرمایه‌گذاری سنتی به شمار می‌روند. بسیاری از افراد در شرایط تورمی به خرید سکه و طلا می‌پردازند. طلا در واکنش به شیوع کرونا و کاهش فعالیت‌های اقتصادی در جهان، تا بیش از 2 هزار دلار به ازای هر اونس هم بالا رفت اما با کشف واکسن‌ها قیمت آن افت کرد. تورم و افت ریال در برابر دلار در یک سال اخیر نیز موجب رشد قیمت طلا در داخل کشور شد. قیمت هر گرم طلای 18 عیار در فاصله اردیبهشت 99 تا 1400 با افزایش همراه بوده است. قیمت طلا در پایان اردیبهشت 99 به 742 هزار و 500 تومان می‌رسید و در پایان اردیبهشت امسال، حدود یک میلیون و 23 هزار تومان شد. این افزایش به معنی رشد 37.8 درصدی طلا در 12 ماه اخیر است.

    بیشتر بخوانید: پرسودترین بازار اردیبهشت 1400

    سکه امامی نیز در این بازه زمانی از 7 میلیون و 512 هزار تومان به 10 میلیون و 104 هزار تومان رسیده است. این افزایش نشان دهنده رشد 34.5 درصدی قیمت سکه امامی در یک سال اخیر است. البته نباید فراموش کرد در مورد خرید طلا، مالیات بر ارزش افزوده و اجرت ساخت باعث می‌شوند این رشد تا حدودی کمتر شود.

    صندوق‌های درآمد ثابت

    صندوق‌های درآمد ثابت در بازه یک ساله منتهی به اردیبهشت 1400 بازدهی نسبتا معقولی داشته‌اند. در این میان، صندوق درآمد ثابت کیان توانسته است بازدهی 27.8 درصدی به ثبت برساند که بالاتر از سود بانکی است. ویژگی این صندوق‌ها در حال حاضر در دو چیز است: یکی ریسک اندکی که دارند و دیگری این که آنها در شرایطی که احیای برجام رخ دهد و ریال در برابر دلار تقویت شود، عایدی خوبی خواهند داشت. در این روزها، که بازارها با ریسک و نااطمینانی مواجه هستند، صندوق‌های درآمد ثابت عایدی خوبی را داشته‌اند. درست است که در بازه یک ساله این صندوق‌ها حدود 28 درصد عایدی داشته‌اند اما شرایط این روزهای بازار و ریسک فعلی کاهش نرخ دلار در بازار آزاد، بازار را در روزهای اخیر به سمت آنها بیشتر سوق داده است.