هزار میلیارد دلار در دست 8 ثروتمند برتر دنیا

  • اشتراک‌گذاری
  • 227
  • 0
هزار میلیارد دلار در دست 8 ثروتمند برتر دنیا

در بیش از یک سالی که گذشت، با شیوع کرونا اقتصاد جهان تغییراتی کرد و روی درآمد خانوارها و بیکاری آنها تاثیر گذاشت. با این حال، یک نکته جالب در این میان دیده می‌شود. بر اساس گزارش بلومبرگ، انباشت سرمایه 8 ثروتمند اول جهان به یک هزار میلیارد دلار رسیده است. اما این 8 نفر چه کسانی هستند؟ و چطور در شرایط اقتصادی این روزهای جهان کارآفرینانی همچنان سود کرده‌اند؟ این افراد کارآفرینانی هستند که عمدتا در بخش فناوری فعالیت می‌کنند، هرچند برخی فعالیت‌های دیگر نیز در میان این افراد وجود دارد. جف بزوس، ایلان ماسک، بیل گیتس، برنارد آرنو، مارک زاکربرگ، لری پیج، وارن بافت و سرگئی برین این جمع هشت نفره را تشکیل می‌دهند. به نظر می‌رسد در سالی که کرونا اقتصاد بسیاری از خانوارها را مختل کرده است، شرکت‌های فناوری و فروش‌های آنلاین توانسته‌اند جای خود را باز کنند. در ادامه به بررسی بیشتر این موضوع می‌پردازیم.

سرمایه گذاری آنلاین با کیان دیجیتال

تجمع کارآفرینان فناوری در برترین ثروتمندان

طبق آخرین گزارش‌ها، دو نفر دیگر به باشگاه اختصاصی 100 میلیارد دلاری‌ها در جدول بلومبرگ پیوسته‌اند. رقم ثروت لری پیج و سرگئی برین، بنیان‌گذاران گوگل مدتی است از 100 میلیارد دلار گذشته است و به این ترتیب آنها نیز به 6 نفر قبلی که بیش از 100 میلیارد دلار ثروت داشتند، اضافه شده‌اند. این هشت نفر توانسته‌اند در سال جاری بیش از 110 میلیارد دلار به ثروت ایالات متحده اضافه کنند. بعد از بیل گیتس که با تاسیس مایکروسافت در سال 1999 به ثروت 100 میلیارد دلاری رسید، جف بزوس دومین نفری بود که در سال 2017 توانست با شروع به کار آمازون به بیل گیتس در جدول 100 میلیارد دلاری‌ها بپیوندد. ایلان ماسک از شرکت تسلا و مارک زاکربرگ از فیس بوک نیز در سال گذشته به این باشگاه پیوستند. اکنون ثروت این 8 نفر بیش از هزار میلیارد دلار است که 6 نفر از آنها در حیطه فناوری کار می‌کنند.

صنعت فناوری و اهمیت آن در کسب ثروت

برای برخی از افراد این سوال وجود دارد که با شیوع بیماری و رکود بازارها و تجارت‌ها چطور برخی از افراد توانسته‌اند به چنین ثروتی دست پیدا کنند؟ پاسخ این است که کارآفرینان موفق حوزه فناوری و فروش آنلاین، از معدود کسانی هستند که توانستند به موفقیت اقتصادی در سال 2020 دست پیدا کنند. باید به این نکته توجه داشته باشیم که 6 نفر از این هشت نفر از کارآفرینان حوزه فناوری بوده‌اند. شیوع بیماری باعث شد تا توجه جهان به اهمیت فروش آنلاین و کارآیی فناوری و جهان مجازی بیش از پیش معطوف شود. در زمانی که همه در قرنطینه بودند این شبکه‌های اینترنت کشوری و جهانی بود که نیازهای ما را برطرف می‌کردند؛ بنابراین این صنعت توانست بزرگان خود را به بالای جدول ثروت پرتاب کند.

درس تاریخ

با مرور تاریخ نیز می‌توان متوجه تغییرات شد. همه گیری‌ها همیشه توانسته‌اند تغییرات قابل توجه‌ای را ایجاد کنند. بسیاری از صنایع به دست فراموشی سپرده شدند و در عوض صنایع نوظهور دیگر نیز پا به عرصه گذاشتند. زمانی بود که بسته بندی اجناس هیچ مفهومی نداشت اما در حال حاضر ارائه اجناس به ویژه مواد غذایی در بسته‌های کاملا پوشیده شده بسیار حائز اهمیت است. به همین ترتیب، حضور صنایع در فضای مجازی و حوزه فناوری برای دوام پیدا کردن بسیار حائز اهمیت است. این اهمیت تا جایی است که در صورت عدم حضور در این فضا باید انتظار ناپدید شدن را داشت.