آشنایی با شیوه‌های سرمایه گذاری عاقلانه

  • اشتراک‌گذاری
  • 134
  • 0
آشنایی با شیوه‌های سرمایه گذاری عاقلانه

سرمایه گذاری در ابتدای مسیر برای برخی از افراد تا حدی دلهره‌آور است. افراد برای این که میزان قابل توجهی از پس انداز خود را در جایی سرمایه گذاری کنند ترس و دلهره دارند. این ترس به ویژه در زمانی اتفاق می‌افتاد که حال و اوضاع بازارها چندان خوب نیست. اما بیش‌تر نگرانی‌های ما در سرمایه گذاری برگرفته از ناشناختگی است. ترس از ناشناخته بودن زمینه‌های مختلف سرمایه گذاری و این که دقیقا از کجا و چطور باید شروع کرد. زمانی که این دسته از ترس‌ها و نگرانی‌ها برطرف شود می‌توان گفت که سرمایه گذاری نه تنها رعب آور نیست بلکه می‌تواند با درک و شناختی که پیدا کرده‌ایم بسیار لذت بخش و عاقلانه باشد. در ادامه به بررسی راه های سرمایه گذاری عاقلانه خواهیم پرداخت.

سرمایه گذاری آنلاین با کیان دیجیتال

کلاس‌های دارایی و تحمل ریسک

گفتنی است که صرف دانستن یک سری مفاهیم نمی‌تواند باعث شود تا بعضی از ما به طور کلی از دلهره سرمایه گذاری رها شویم. یک بخش از سرمایه گذاری عاقلانه و موفق شدن در آن این است که تحمل ریسک پذیری خود را بسنجیم. هر کدام از کلاس دارایی‌هایی که می‌توان در آن سرمایه گذاری کرد، ریسک متفاوتی دارند. به عنوان مثال بازار سهام نیاز به سطح ریسک پذیری نسبتا زیادی را دارد. اما سرمایه گذاری در سپرده‌های درآمد ثابت در صندوق با درآمد ثابت بیش‌تر به درد کسانی می‌خورد که ریسک گریز هستند. اما قبل از هر چیز باید خود را سنجش ریسک کنیم و بفهمیم که مناسب سرمایه گذاری در کدام یک از بازارهای مالی هستیم.

تعیین مهلت و هدف

شروع سرمایه گذاری باید با افق دید برابر باشد. بنا بر کلاس دارایی که انتخاب کرده‌ایم باید اهداف مالی خود را مشخص کنیم و از طرف دیگر، باید مدت زمان موردنظر خود را برای رسیدن به هدف مشخص شده تعیین کنیم. سطح انتظار، هدف و کلاس دارایی که انتخاب کرده‎‌ایم باید در مسیر منطقی قرار گرفته باشند. اگر هر کدام از این سه مشخصه را اشتباه انتخاب کرده باشیم، دیگر نمی‌توانیم ادعا کنیم که سرمایه گذاری عاقلانه انجام داده‌ایم.

سرمایه گذاری عاقلانه با تعیین نوع مدت

بسیاری از مواقع پیشنهاد می‌شود که سرمایه گذاری خود را بلند مدت انتخاب کنید. اما اگر قصد داریم که سرمایه خود را در آینده‌ای نه چندان دور خرج کنیم پس بهتر است که سرمایه گذاری کوتاه مدت انجام دهیم. کلاس دارایی‌هایی که بیش‌تر برای سرمایه گذاری بلند مدت پیشنهاد می‌شوند در کوتاه مدت نتیجه مطلوب و دلخواهی نمی‌دهد.

سرمایه گذاری بلند مدت

متداول‌ترین شیوه سرمایه گذاری عاقلانه سرمایه گذاری بلند مدت است. کلاس دارایی‌هایی مانند بازار سهام که این روزها چندان حال و روز خوشی ندارد ثابت کرده است که در بازه‌های 5 تا 10 سال بالاترین سطح بازدهی را به همراه داشته است. اما جدا از بحث بازدهی، بسیاری از ما به فکر دوران بازنشستگی خود هستیم و باید پیش از آن که دیر شود اقدام به سرمایه گذاری بلند مدت برای روزهای پیری خود کنیم. استراتژی‌های سرمایه گذاری بلند مدت متفاوت از هر نوع استراتژی است اما بازدهی و دوامی که برنامه ریزی بلند مدت در سرمایه گذاری نشان داده است در هیچ شکل دیگری از سرمایه گذاری دیده نشده است.