چطور می‌توان سود روزشمار مناسب کسب کرد؟

احسان والیان
    • اشتراک‌گذاری
    • 1021
    • 0
    چطور می‌توان سود روزشمار مناسب کسب کرد؟

    انواع سودها مانند سود روزشمار، ماه شمار و سالیانه را در جداول بانک‌ها دیده‌ایم. اما از سال 1397 بنا به دلایلی، بانک‌ها اجازه استفاده از امکان سود روزشمار را از دست دادند. مشکلاتی مانند به وجود آمدن تورم و استفاده سودجویان و سفته بازان و افرادی که در ساعات پایانی کاری بانک - بعد از انجام معاملات‌شان در بازارهای سرمایه دیگر مانند طلا و سکه و ارز - اقدام به واریز پول به حساب بانکی‌شان می‌کردند و بدون این که جذب سرمایه‌ای نصیب بانک شود از سود روزشمار استفاده می‌کردند باعث شد تا بانک مرکزی استفاده از این امکان را نادرست و غیرمجاز بداند. هرچند عملی شدن اجرایی آن مورد بحث است. اما اصلا نحوه محاسبه این نوع سود دهی به چه نحوی است و به چه صورت می‌توان از آن به درستی استفاده کرد.

    تاریخچه ظهور سود روزشمار

    ظهور سود روزشمار در بانک‌ها همپای سود ماه‌شمار بوده است. اما حضور این نوع از سوددهی تا پایان سال 1397 بیش‌تر دوام نیاورد و به خاطر معایب و تاثیرات منفی که بر بازار داشت و تورمی که ایجاد می‌کرد در دی ماه 1397 از سیستم سوددهی بانک‌ها برداشته شد و از آن به بعد تمام سوددهی‌ها بر اساس ماه‌شمار انجام شد. با این که بعضی از بانک‌های خصوصی با استفاده از سود روزشمار به جذب مشتری می‌پردازند اما باز این نوع از سوددهی از نظر بانک مرکزی غیر مجاز به حساب می‌آید. با این که محاسبه سود روزشمار از طرف بانک مرکزی مشخص شده است و هیچ بانکی اجازه دست بردن در این فرمول را نداشته‌ است اما باز ممنوعیت شامل حال این نوع سوددهی شد. فرمول سود روزشمار عبارت است از؛

    36500/ (نرخ * تعداد روز * مبلغ سپرده گذاری) = سود سپرده گذاری کوتاه مدت روزشمار

    چرا سود روزشمار با ممنوعیت روبرو شد؟

    با وجود این که استفاده از سود روزشمار ممنوع شده بود باز هم بانک‌های خصوصی برای جذب مخاطبانی که تا آن روز تنها بانک‌های دولتی را می‌شناختند و به آن‌ها اعتماد داشتند اقدام به استفاده از سود روزشمار کردند و به این ترتیب بسیاری از مشتریان بانک‌های دولتی به سمت بانک‌های خصوصی سرازیر شدند. این اتفاق باعث شد تا بانک‌های دولتی نیز برای نجات خود دست به دامن سود روزشمار شوند. افرادی که در بازارهای مختلف مانند طلا و ارز و املاک فعالیت داشتند در ساعات پایانی روز پول به دست آمده از معاملات خود را به حساب بانکی واریز می‌کردند و بدون این که جذب سرمایه نصیب بانک شود و اقتصاد بانک‌ها به حالت طبیعی حرکت کند از سود روزشمار بهره‌مند می‌شدند. این موضوع باعث شد تا بانک‌ها تحت فشار بسیار زیادی قرار بگیرند و سرآخر نوسان شدید بازارها تعادل را بر هم بزند. اما این سوال مطرح می‌شود که آیا می‌توان از سود روزشمار به طوری که به اقتصاد لطمه‌ای وارد نشود و تورم هم دامن گیر جامعه نشود استفاده کرد؟

    راه حل؛ صندوق درآمد ثابت

    در حال حاضر صندوق با درآمد ثابت شامل سود روزشمار می‌شود و به خاطر امنیت بالایی که دارد مورد استقبال بسیاری از سرمایه گذاران قرار گرفته است. در این صندوق‌ها می‌توان در پایان هر روز کاری با ابطال واحدهای سرمایه گذاری اقدام به برداشت سود روزشمار کرد اما تفاوت عمده‌ای که صندوق درآمد ثابت با بانک‌ها در استفاده از سود روزشمار دارد این است که در این صندوق سود هر روز به ارزش واحدهای سرمایه گذاری اضافه می‌شود و شبیه به پول نقد در دسترس قرار ندارد. هر شخص با فروش واحد سرمایه گذاری خود می‌تواند سود روزشمار خود را برداشت کند. از طرف دیگر اگر شخص دست به سود خود نزند، در سوددهی بعدی می‌تواند از سود مرکب برخوردار شود.