نوسان در سرمایه‌گذاری چیست؟

احسان والیان
    • اشتراک‌گذاری
    • 399
    • 0
    نوسان در سرمایه‌گذاری چیست؟

    از مهم‌ترین مزایای نوسانات این است از طریق آن می‌توان فهمید که آیا بازار دارایی که قصد سرمایه گذاری در آن را داریم بی ثبات است یا از امنیت کافی برخوردار است

    اغلب با این کلمه نوسان در بازارهای سرمایه مواجه شده‌ایم. معمولا این نام چندان به گوش ما خوشایند نیست و هر زمان نام آن برده می‎‌شود خبر از اتفاقی ناگوار و یا ناپایداری می‌دهد. از بازار سهام گرفته تا املاک و مستغلات و ارز همگی دچار نوسان می‌شوند. اما اصلا نوسان یعنی چه؟ نوسان، معیاری آماری از پراکندگی‌های قیمتی در یک بازار مشخص است. در معاملاتی که در هر بازار سرمایه صورت می‌گیرد، نوساناتی ایجاد می‌شود و این نوسانات با معیارهای آماری قابل اندازه‌گیری و سنجش است. تغییرات منفی و مثبت‌ قیمت که در طول معاملات می‎‌بینیم، شکل کلی نوسانات را نشان می‌دهند. اما نوسانات به چه کار می‌آیند؟

    سرمایه گذاری آنلاین با کیان دیجیتال

    کارایی نوسان

    یکی از مهم‌ترین مزایای نوسانات این است از طریق آن می‌توان فهمید که آیا بازار دارایی که قصد سرمایه گذاری در آن را داریم بی ثبات است یا از امنیت کافی برخوردار است. نوسانات را به راحتی و از طریق ضریب بتا می‌توان به دست آورد. گفتنی است که بررسی بازده‌های هر روزه می‌تواند در به دست آوردن نوسانات کمک کننده باشد. به طور کلی می‌توان گفت که نوسان یک متغیر زمانی مهم است که در محاسبه قیمت‌ها و تشخیص زمان خرید و فروش مناسب به ما کمک می‌کند.

    درک نوسانات

    نوسانات اغلب به دلیل عدم اطمینان در معاملات یا احساس افراد نسبت به حباب قیمت یک کالا یا سهام شکل می‌گیرد. نوسان در تغییر ارزش سهام و اوراق یا هر دارایی دیگر زمانی اتفاق می‌افتد که به خاطر شرایط و تصمیمات سیاسی و یا رخدادهای اقتصادی، معامله‌گران و سرمایه داران و سهام داران تلاش به فروش یا خرید طیف وسیعی از دارایی‌های خود می‌کنند. از طرفی، زمانی نوسان کم‌تر است که ارزش دارایی‌ها یکسان می‌ماند و یا با رشد مشخص و قابل پیش بینی همراه است؛ به این ترتیب می‌گویند بازارها با ثبات هستند.

    بیشتر بخوانید: نرخ بهره مرکب چیست و چطور با آن به ثروتمان اضافه کنیم؟

    نوسانات چگونه کار می کنند؟

    از خرید اوراق بهاردار گرفته تا سهام و ورود به دیگر بازارهای دارایی را سرمایه گذاری می‌دانند. تمام این زمینه‌های سرمایه گذاری دارای ریسک هستند و عمده ریسک در هر کدام از آن‌ها در نوسانات تجسم پیدا می‌کند. نوسانات بازارهای مالی می‌تواند از اقدامات یک شرکت – مانند عرضه یک محصول بی کیفیت – سرچشمه بگیرد. تغییرات در بازار و تصمیمات دولتی و یا رویدادهای جهانی، هر کدام نقش به سزایی در شکل‌گیری نوسانات ایفا می‌کنند. باید یک واقعیت را پذیرفت تا بتوان با خیالی آسوده‌تر به بازارهای مالی برای سرمایه گذاری وارد شد. واقعیت این است که هیچ کدام از ما نمی‌توانیم کنترل مستقیم بر تغییر و تحولات که باعث به وجود آمدن نوسان هستند داشته باشیم. اما می‌توانیم روی خودمان تسلط داشته باشیم و نوسانات را مورد بررسی قرار دهیم تا در سرمایه‌گذاری بازنده نباشیم.

    نوسان، معیاری آماری از پراکندگی‌های قیمتی در یک بازار مشخص است. در معاملاتی که در هر بازار سرمایه صورت می‌گیرد، نوساناتی ایجاد می‌شود و این نوسانات با معیارهای آماری قابل اندازه‌گیری و سنجش است.
    از مهم‌ترین مزایای نوسانات این است از طریق آن می‌توان فهمید که آیا بازار دارایی که قصد سرمایه گذاری در آن را داریم بی ثبات است یا از امنیت کافی برخوردار است