4 اشتباه رایج در سرمایه گذاری

  • اشتراک‌گذاری
  • 76
  • 0
4 اشتباه رایج در سرمایه گذاری

همه ما در نشست‌های دوستانه‌ و فامیلی و حتی گروه‌هایی که در شبکه اجتماعی هستند در مورد مسایل بسیاری صحبت می‌کنیم. یکی از پرتکرارترین بحث‌هایی که در میان ما انجام می‌شود مربوط به نگرانی‌های مالی ما است. این که به اصطلاح به دنبال راهی برای افزایش سرمایه و پول‌مان هستیم و مایلیم که دو خود را چهار کنیم. از فعالیت‌های مالی در بورس تا فروشندگی و هزاران راهکار دیگر استفاده می‌کنیم تا بتوانیم در کم‌ترین زمان ممکن به این خواسته دست پیدا کنیم. اما اغلب دچار اشتباهات رایجی می‌شویم که با وجود پرتکرار بودن‌شان در بیش‌تر مواقع متوجه‌شان نمی‌شویم. در این مطلب می‌خواهیم این اشتباهات را با هم مرور کنیم.

سرمایه گذاری آنلاین با کیان دیجیتال

عدم درک سرمایه گذاری

همان قدر که شخصی مانند وارن بافت افراد را برای رسیدن به اهداف‌شان و راه اندازی یک کسب و کار تشویق می‌کند به همان اندازه به افرادی که کسب و کاری را بدون آگاهی و تخصص شروع می‌کنند هشدار می‌دهد و آن‌ها را از این کار باز می‌دارد. یا به عنوان مثال بسیاری از افراد بدون دانش کافی می‌خواهند وارد زمینه‌های مختلف سرمایه گذاری شوند. این که عجله داشته باشیم و بخواهیم هر چه زودتر وجوه نقد خود را به سرمایه تبدیل کنیم بسیار خوب است. اما وارن بافت برای افرادی که دانش کافی ندارند و یا با بازارهای سرمایه آشنایی لازم را ندارند پیشنهاد صندوق های سرمایه گذاری را پیش می‌کشد. این که درک کافی از سرمایه گذاری که می‌کنیم داشته باشیم یکی از پایه‌ای‌ترین نیازهای ممکن است.

شیفتگی نابجا

خیلی از مواقع پیش می‌آید که سهام یک شرکت یا دارایی دیگری مثل ارز دیجیتال را می‌خریم و به خاطر بازدهی و عملکرد خوب آن، به راحتی دلباخته و شیفته آن می‌شویم و فراموش می‌کنیم که ما تنها به عنوان سرمایه گذار، سهام آن شرکت را خریده‌ایم. برای جلوگیری از این نوع شیفتگی خطرناک همیشه به یاد داشته باشیم که ما برای کسب درآمد سهام شرکت موردنظر را خریداری کرده‌ایم. اگر با تغییر روند شرکت در حال ضرر هستید و یا پیشرفت سابق را نمی‌بینید بی درنگ به فکر فروش سهام بیافتید.

عجله

عجول نباشیم. رویکرد آهسته و ثابت در رشد پرتفوی خود داشته باشیم تا بازده موردنظر را در بلند مدت به دست آوریم. با بررسی شاخص رشد سهامی که در دست داریم می‌توانیم به طور واقع بینانه به صعود و نزول سهام خود نگاه کنیم و از عجولانه تصمیم گرفتن و انتظار بازدهی در مدت زمان‌های کوتاه دوری کنیم. جدول زمانی رشد سهم‌های‌مان را یادداشت کنیم و مدت زمان معقولی را نسبت به گذشته هر سهم در نظر بگیریم.

زمانبندی دقیق برای بازار

زمانبندی دقیق برای بازدهی بازارهای سرمایه – به ویژه بازار سهام – بسیار کار دشواری است. این نوع زمانبندی از آن جایی بی فایده است که حتی سرمایه گذاران قدیمی بورس نیز نمی‌توانند زمان مشخصی را برای کسب عایدی مورد نظرشان در نظر بگیرند. اما چرا زمانبندی دقیق بی فایده است؟ از تخصیص دارایی‌ها گرفته تا تصمیمات سیاسی و اتفاقات اقتصادی جهانی و حتی تغییر مدیر عامل می‌تواند بر بازدهی سهام شرکت‌ها تاثیرگذار باشد. در بسیاری از مواقع، ما نمی‌توانیم از این تغییرات باخبر شویم. پس ناتوانی در زمانبندی دقیق – آن چنان که فکر می‌کنیم - به خاطر بی ثباتی بازار و بی سوادی سرمایه گذاران نیست؛ بلکه بسیاری از تصمیمات درون سازمانی و خارج از کنترل ما می‌تواند خیلی چیزها را در بازار تغییر دهد.