۵ گام برای غلبه بر ترس از سرمایه گذاری

  • اشتراک‌گذاری
  • 326
  • 0
۵ گام برای غلبه بر ترس از سرمایه گذاری

بیشتر افراد برای شروع سرمایه گذاری مردد هستند. ترس از ضرر مالی یکی از عمده دلایلی است که باعث می‌شود مردم ترس از سرمایه گذاری داشته باشند. خوب می‌دانیم که ترس به خودی خود یک مانع برای سرمایه گذاری به حساب می‌آید. البته ناگفته نماند که مبنای ترس در وجود انسان به خاطر ناشناخته بودن اتفاق، رویداد و یا موقعیتی است که در آن قرار گرفته است. این که پول‌مان را در بازار مالی خاصی بگذاریم که نسبت به آن شناخت کافی نداریم تا حد قابل توجهی دلهره آور است. همین ترس‌ها باعث می‌شود ما تسلط بر اوضاع را از دست بدهیم و در بسیاری از مواقع تصمیمات عجولانه و اشتباه بگیریم. اما برای غلبه بر این ترس در سرمایه گذاری باید چه کنیم؟ ۵ گام برای پیروزی در این زمینه را در ادامه مرور خواهیم کرد.

ترس از سرمایه گذاری

گام اول؛ خودآموزی برای از بین بردن ترس از سرمایه گذاری

یکی از بهترین راه‌ها برای غلبه بر ترس از سرمایه گذاری این است که رو به خودآموزی بیاوریم. به این معنی که دانش خود را در زمینه سرمایه گذاری افزایش دهیم و یا با یک مشاوره سرمایه گذاری مشورت کنیم. آشنایی با مشاغل، نهادهای سرمایه گذاری معتبر مانند صندوق های سرمایه گذاری کیان و تاثیرات تصمیمات دولت بر بازار می‌تواند در کاهش اضطراب ما در مسیر سرمایه گذاری کمک کننده باشد.

گام دوم؛ هدف گذاری کنید

هیچ کاری به ویژه سرمایه گذاری را بدون هدف شروع نکنید. برای خود چشم اندازی از ۵ تا ۱۰ سال آینده در سرمایه گذاری ترسیم کنید. هدف گذاری باعث می‌شود تا هم برای رسیدن به هدف مشخص شده صبورتر عمل کنید و هم ترس از سرمایه گذاری که کرده‌اید کم شود. حتی بهتر است هدف گذاری‌تان تاریخ مشخص داشته باشد تا بدانید برای کدام هدف چقدر دارایی قرار داده‌اید و به طور منطقی چه انتظاری از آن نوع سرمایه گذاری در مدت مشخص شده دارید.

گام سوم؛ به تصویری بزرگ از سرمایه گذاری خود نگاه کنید

مانند لحظه‌ای که با تابلو نقاشی رو به رو می‌شویم و برای مشاهده دقیق‌تر جزئیات یک گام به عقب برمی‌گردیم تا شمای کلی را ببنیم، به هدف سرمایه گذاری‌تان نیز به همین حالت نگاه کنید. همه چیز را با توجه به تصویر بزرگ پیش روی‌تان ارزیابی کنید. این کار باعث می‌شود به آن چیزی که می‌خواهید به دست آورید فکر کنید و نه آن چیزی که به ظاهر از دست می‌دهید. خود را در مقابل یک ماراتن می‌بینید و چون تمام مسیر پیش روی‌تان است را می‌بینید، ترس از سرمایه گذاری در شما کم‌تر می‌شود.

گام چهارم؛ قدم های کوتاه تا گام های بلند

از کم شروع کنید. میزان سرمایه‌ای را به کار ببندید که ترس از دست دادن آن را ندارید. هیچ کس در هیچ کاری نباید در حین آموزش دست به خطر بزند. زمانی که به مسیر سرمایه گذاری و توانایی‌هایی که برای پیش‌برد آن تسلط پیدا می‌کنید. از قدم های کوتاه شروع می‌کنید و در صورت تمکن هزینه و داشتن دانش کافی، گام‌های‌تان را بلندتر برمی‌دارید. این کار به مرور زمان ترس از سرمایه گذاری را کم‌تر می‌کند.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری چیست؟ انواع سرمایه گذاری کدام است؟

گام پنجم؛ برای سرمایه گذاری استراتژی داشته باشید

بسیاری از مواقع، به دلیل نداشتن برنامه دچار سردرگمی و اضطراب می‌شویم. برای این که کاری مانند سرمایه گذاری را با دقت جلو ببریم و بدانیم که در چه زمانی چه کاری را باید انجام دهیم باید برنامه ریزی و استراتژی مشخص داشته باشیم. این کار نه تنها باعث می‌شود که ترس از سرمایه گذاری در ما کم‌تر شود بلکه حتی مسیر پیش رو را برای ما هموارتر می‌سازد. اهداف نیز در ساختار برنامه ریزی به چشم می‌آید و معنا پیدا می‌کند و ما را گام به گام به هدف نهایی نزدیک می‌کند.