کی گزینه سرمایه گذاری خود را بفروشیم و چه زمانی نگه داریم؟

  • اشتراک‌گذاری
  • 113
  • 0
کی گزینه سرمایه گذاری خود را بفروشیم و چه زمانی نگه داریم؟

بیش‌تر متون مربوط به سواد مالی به نحوه دستیابی به معامله‌ای متوازن و زمان خرید مناسب گزینه های سرمایه گذاری می‌پردازند و فرض را بر این می‌گذارند که زمان فروش، به خودی خود، فرا می‌رسد. اما واقعیت این است که خرید و فروش گزینه های سرمایه گذاری از لحاظ اهمیت در یک راستا قرار دارند. به همان اندازه که خرید مهم است، فروش نیز مهم است. در ادامه به این مهم خواهیم پرداخت که بهترین زمان فروش سهام یا سایر گزینه های سرمایه گذاری چه زمانی است.

سرمایه گذاری

کی سرمایه گذاری خود را نفروشیم؟

قبل از فروختن گزینه سرمایه گذاری خود، به این فکر کنید که آیا اهدافی که از قبل برای خود در نظر گرفته‌اید، هنوز واقع بینانه هستند؟ همچنین از خود بپرسید آیا همچنان محدوده فروش دارایی در حیطه بردباری ریسک شما قرار دارد یا خیر؟ دو موضوع وجود دارد که قبل از آن بهتر است سهام خود را به فروش نرسانید. یکی از این موارد عملکرد ضعیف است. به عقیده کارشناسان، فروش سهام به دلیل عملکرد ضعیف یک گزینه در مدت زمانی کوتاه یکی از بدترین کارها است. نمونه های جهانی این اتفاق نیز در سال های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۰ دیده شده است. ممکن است سرمایه گذاری شما به دلیل عواملی نامرتبط به عملکرد یک شرکت مانند شایعات یا هراس سرمایه گذاران دچار افت قیمت شده باشد که در این صورت در طول زمان بهبود خواهد پیدا کرد. این موضوع در بلندمدت روی سرمایه شما تاثیرگذار است.

۲ دلیل برای فروش سهام یا گزینه های سرمایه گذاری

به طور کلی، دو دلیل وجود دارد که سرمایه گذاران با توجه به آن دست به فروش سهام یا سایر گزینه های سرمایه گذاری خود می زنند. این ۲ دلیل عبارتند از: تعدیل پورتفو و آزادسازی سرمایه. یکی از مهمترنی نکاتی که در این خصوص باید مورد توجه قرار دارد، پرداخت کارمزدها به هنگام فروش است. قبل از اینکه موعد این ۲ دلیل فرا برسد، سعی کنید سرمایه گذاری خود را نفروشید.

تعدیل کردن پورتفو

یکی از متداول‌ترین دلایل فروش سهام این است که شخص بنا بر هدفی مشخص دست به تعدیل پورتفوی خود می‌زند. در مواقعی که دست به خرید و فروش سهام می‌زنیم متوجه نامتعادل بودن پرتفو خود می‌شویم و اقدام به فروش می‌کنیم. این نامتعادل بودن صرفا به وضعیت یک یا چند سهم مشخص در پرتفو ما مربوط نمی‌شود. گاهی به خاطر مسایل دیگر مانند ازدواج، طلاق، بازنشستگی، تولد کودک و یا تمرکز صرف روی یک سهم و بخش دست به فروش سهام و تعدیل پورتفو می‌زنیم.

خطر تمرکز بر یک بخش سهامی

ناگفته نماند که قرار دادن تمام سهام پرتفو در یک بخش، ما را وارد یک بازی خطرناک می‌کند. با این کار سطح ریسک پذیری بالا می‌رود. قبل از چنین کاری بهتر است به سنجش ریسک خود بر اساس شخصیت سرمایه گذاری‌مان بپردازیم. متنوع سازی در سرمایه گذاری این امکان را به افراد سرمایه گذار می‌دهد تا خطر از دست دادن بخش عمده سرمایه خود را در زمانی که روی یک بخش سهامی و یا یک زمینه سرمایه گذاری متمرکز هستند پایین بیاورد. اما به هر حال، در صورتی که چنین تصمیمی گرفته می‌شود باید به میزان هزینه‌ها و مالیات دقت بیش‌تری شود تا ضررهای احتمالی کاهش یابد.

بیشتر بخوانید: 5 قانون طلایی سرمایه گذاری

آزاد سازی سرمایه

یکی دیگر از عمده دلایل فروش سهام این است که گاهی افراد می‌خواهند دست به آزادسازی سرمایه خود برای اهداف بزرگ بزنند. همگی می‌دانیم که خرید خانه در چنین دورانی یکی از پر هزینه‌ترین و البته اساسی‌ترین قدم‌های مالی و تامین نیاز در زندگی به حساب می‌آید. خرید خانه، به نوبه خود، نیازمند میزان مبلغ قابل توجه‌ای است که می‌تواند منجر به آزادی سازی سرمایه و فروش سهام شود. از طرف دیگر، عده‌ای تصمیم به راه اندازی و یا گسترش کسب و کار خود داشته باشند و از این رو اقدام به فروش کنند. البته این موارد را می‌توان روی خوش زندگی دانست. متاسفانه، گاهی افراد برای عمل‌های جراحی جدی مجبور به آزاد سازی کل سرمایه خود می‌شوند. گاهی هم امکان دارد که در زمینه‌های مختلف سرمایه گذاری کرده باشیم. اگر دو زمینه سرمایه گذاری انتخاب کرده باشیم که یکی از آن‌ها بازده داشته باشد و دیگری متحمل ضرر شده باشد ممکن است هر میزان سرمایه‌ای را که در دو زمینه داریم آزاد سازی کنیم. پس در چنین مواقعی، بهتر است قبل از اقدام به فروش سهام و یا آزاد سازی سرمایه خود محاسبه‌ای دقیق از میزان هزینه‌ها و توازن سود و ضرر خود کنیم.